Gå til innhold

Hvorfor bruker DU tøybleier?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

I ikke-prioritert rekkefølge er dette grunnen til at vi bruker tøy:

- billigere (om det ikke tar helt av selvfølgelig)

- bedre for huden hans

- minsker søppelberget (og lukta på badet)

Desuten er det gøy med alle de forskjellige alternativene som fins der ute. Også får jeg vasket klærne hans oftere. Hans klær som har farger og er lyse vaskes ikke sammen med våre klær for vi går bare i svart.

- Mer miljøvennlig( papirbleier kan sammenlignes med å bruke pappservice til daglig. Det sier seg selv at glass-servicet er mer miljøvennlig, det skjønner vel alle...)

- Bedre for huden pga luft

- Uten skadelig stoffer sammenlignet med papirbleier

- Lukter bedre

- Mindre stinkende søppel

- Billigere

- Kan brukes flere ganger

- Har alltid bleier i huset

- Barnet får en stor stump som er lett å få tak i når det eks krabber

Nå: Først og fremst fordi jeg liker tøybleiene bedre! Og fordi de ikke lukter så kjemisk som papirbleiene.

Da jeg begynte var det fordi det var det eneste alternativet hvor det ikke ble avføring langt oppover ryggen hver eneste gang. Alle papirbleiene lakk uansett... Og fordi jeg med to bleiebarn ble oppmerksom på hvor mye søppel det blir med papirbleier (minst en bærepose hver dag!)

Og de andre gode argumentene tar jeg gjerne med på kjøpet!

Jeg gleder meg kjempemye til aa begynne med toeybleier naar babyen blir foedt, men vi har riktignok slatt oss paa en saa enkel bleieloesning som mulig--lommebleier. Moren min brukte brettebleier, og selv om jeg tar hatten av for dere som bruker dem har jeg ikke lyst til aa maatte brette bleiene etter hver vask. (Det tar sikkert ikke saa veldig lang tid, men...)

Saa grunnene:

-Bedre for barnet (har lest hva engangsbleier inneholder og faar helt skrekk for aa bruke dem...)

-Bedre for miljoet (riktignok kommer vi til aa bruke Fuzzi Bunz--som er laget av kunstige stoffer--men jeg tror likevel det er bedre aa bruke naturressursser paa aa produsere 20 slike flergangsbleier som kan brukes om og om igjen, enn aa produsere et tonn med papirbleier.)

-Lommebleier er enkle aa bruke og vaske, hvis man skal tro de som har skrevet om dem. Kan godt hende man bruker mindre tid paa de enn engangs naar man slipper aa handle.

-De er super kuule! Kommer i 20 forskjellige farger og sitter like godt som engangsbleiene. Engangsbleier ser kjedelige ut i forhold.

-Prisen. Riktignok er Fuzzibunz dyre--men vi satser paa flere barn etter denne og kan bruke bleiene om igjen. Og selv paa foerstemann sparer vi i forhold til hva det ville kostet med engangsbleier...

Annonse

Strengt tatt så er det småen som bruker tøybleier, ikkje eg - men la gå.

* pris

* miljø

* slepp sårhet

* synest det er koselig å bruke dei

Og så var det nokon som sa til meg at "Du holder AAAAALDRI ut med de derre tøybleiene!", så då MÅ eg jo fortsette ;-p

I tillegg til alle gode helse-og miljøargumenter nevnt ovenfor,vet jeg at småtassen min trives best i tøybleier. Han blir grinete hver gang han får papirbleier(på helsestasjon eller reisefot).Han er 6 mnd.nå og da han var bitteliten stivnet han til om vi en sjelden gang tok på papirbleier.Har forresten brukt tøybleier til de tre store guttene mine også,og det føles ok å ha spart Jorda for snart 4 tonn søppel!

er det ingen av dere som har tenkt på all energien som går med til å produsere/høste/lage garn av bomullen som skal brukes til tøybleiene? pluss at tøybleiene skal vaskes på ganske høy temperatur og det er jo ikke spesielt energibesparende.... går jo egentlig opp i opp, så både tøybleiene og papirbleiene er like skadelige for miljøet...

Men husk at tøybleiene kan brukes av flere barn,dvs at samme energi utnyttes av flere enn en! Den energien du bruker for å produsere bleier bruker du til mange barn! + at man får økologiske bleier+ at mange tøybleiebarn slutter tidligere med bleier(merker når de blir våte)Når det gjelder vasking vasker jeg to ekstra vask i uken(egentlig blir det en, for bleiene vaskes med annen 60-gradersvask som håndklær og undertøy og det må jo vaskes uansett). Så den ene vasken i uken tror jeg ikke har så mye å si for helheten hvis man er flink til ikke å vaske unødig ellers og å ha full maskin-tenk på de gangene man vasker kanskje et par plagg om gangen??

Når det kommer til miljø mener jeg at man kan være veldig miljøvennlig med tøybleier-men det trenger ikke bli slik-kommer an på hvilke bleietyper du velger-hvor ofte du vasker o.l-men for meg blir engangsbleiene ikke annet en bruk og kast samme hvordan du vender på det!

Men dette kan nok diskuteres i det uendelige..........

Annonse

vil bare si at det ikke er så mye å diskutere siden de på internettsida gronnhverdag.no konkluderer med at tøybleier er mindre miljøbelastende enn papirbleier. Der blir det jo tatt hensyn til vask og produksjon av tøybleier...Men en annen ting er jo at bomullsproduksjon er noe av det mest miljøfientlige her i verden..

Men tøybleier er forsatt mest miljøvennlige.

Vi valgte de fordi:

-miljøvennlig

-billigere (ikke så sykt mye billigere,men siden vi skal ha flere bir det billigere.

-bedre for barnets hud

-finere

-lettvint med bleier i huset til en hver tid

Det overrasker meg hver gang noen tror noe slikt--for det er det nemmelig mange som tror. Det synspunktet er basert paa studier som er foretatt av Proctor and Gamble (de som produserer Pampers.) Hvis du leter litt paa internett (og for eksempel paa groennhverdag.no) vil du se at dette faktisk ikke er tilfelle. Det er mange som tror at det er det, men hvis man tenker paa foelgende fakta tror jeg kanskje man vil se det litt annerledes. Du kan for eksempel se paa: http://www.cutofcloth.com/article_diaperdrama4.asp

For aa bruke dem i ett aar bruker man 200-400 kilo med "wood pulp." Det brukes masse vann, kjemikaler og energi paa aa lage dette. I tilegg bruker man mye plast og olje paa papirbleiene. I motsetning bruker man 10 kilo bomull paa et to-aarsforbruk med toeybleier. Disse kan brukes om igjen paa flere barn.

For hvert barn i engangsbleier produseres det ett ton med bleier som ikke kan nedbrytes. Med toeybleier derimot, brukes det like mye vann som det brukes paa aa dra ned i do fem ganger om dagen. Dette er basert paa en ekstra vask to ganger i uken--noe de fleste gjoer. Bruker man en nyere type vaskemaskin brukes det like mye vann og energi som det gjoer for deg aa dusje i fem minutter annenhver dag. Vannet gaar inn i kloakken, hvor det blir behandlet.

Les litt om dette, og ikke tro alt du hoerer. Hvis det var tilfelle at aa kaste et tonn med miljoefarlig avfall (for ikke aa nevne hvordan man lager papirbleier) var bedre enn en klesvask to ganger i uka, burde man ogsaa bruke papirservise i stedet for aa vaske opp. Sett deg litt inn i dette--jeg trodde ogsaa paa det jeg ble fortalt foer jeg gjorde det...

Hei! Har tenkt å prøve å bruke tøybleier etterhvert, men nå i starten har det blitt mest papir, dessverre.

Så når jeg bruker tøybleier, er det stort sett fordi jeg har gått tom for papirbleier - synes det er et styr å skulle fly i butikken når jeg er aleine hjemme med nurket, så da ber jeg pappaen kjøpe bleier når han kommer hjem fra jobb, og bruker tøybleier mens jeg venter.

Dessuten er tøybleiene kjempefine til tusen andre ting. Gutten vår er i hvert fall kjempeglad i å ligge innpakka i en flanell-brettebleie under teppe/dyne når han skal sove. Tror ikke papirbleie hadde gjort samme nytten der, gitt!

Men jeg synes brettebleiene våre blir unødvendig store og klumpete på bittelite nurk - satser på at det går seg til litt etterhvert som gutten blir større?

I motsetning til hva mange tror, er det ikke søppla som er det mest miljøfientlige med papirbleier, men PRODUKSJONEN! Det kreves en del skog (men ikke så mye som mange tror, fordi papirprosenten i engangsbleier er max 50%. Men ellers: Kjemikalier, superabsorbenter, fabrikkostnader, og ikke minst transport (hvor mange tonn bleier kjøres ikke temmelig langt i løpet av et år?

Uansett hvordan man vrir og vender på det er nok tøybleier det mest miljøvennlige, det tror jeg ikke det er noe å krangle om...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...