Gå til innhold

våken om nettene

Anbefalte innlegg

Hei

I den siste uka har eg hatt store problemer med å få sammenhengende søvn. Eg våkner og blir liggende i fleire timer og bekymre meg for praktiske ting til beibien kommer. Hehe, ja det er vår første.

Først vil eg understreke at me gleder oss veldig til ungen kommer. Det var ikkje planlagt, men me er i eit stabilt og godt forhold, som har vart i sju år, me har nåkelunde god økonomi selv om eg er student, og sambuaren min er så snill og god med meg at eg kjenner meg reint bortskjemt. Ungen er så velkommen som den kan ver.

Alikevel så blir eg liggande våken og tenke på praktiske problemer som har eller kan oppstå. Har me nok penger, vil mannen min få full permisjon, klarer eg skule og natteamming. Sannsynligheten for at alle desse tinga vil ordne seg er ganske store, men alikevel får eg ikkje sove. I natt våkna eg halv fem og blei liggande våken og tenke på desse tinga til klokka åtte.

Eg har alltid hatt ein tendens til å overanalysere ting, og bekymre meg for mykje, og etter at eg vart gravid så har det tatt heilt av.

Er det nåken som kan gje meg råd for å få nattesøvnen tilbake?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8210758-v%C3%A5ken-om-nettene/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sover lett for tiden selv, men det er ikke pga bekymringer. Vanskelig å gi råd når jeg selv aldri har opplevd dette.

Men når det først er noe som plager meg, skriver jeg ned alt jeg tenker. Da får jeg det liksom ut av systemet og klarer å la være å tenke på det.

En annen metode jeg bruker om jeg ikke er trøtt når jeg legger meg er å dagdrømme når jeg skal legge meg. Finne opp en historie, kanskje jeg er i syden og på standen ser ut over havet ser båtene der ute, da kan jeg plutselig være på en av båtene, så være på et crusskip der jeg møter en eller annen.. lar bare hodet vandre! etter en stund er jeg i drømmeland!

uff da, ikke bra.... jeg er nokså lik selv, blir ofte liggende om nettene og tenke på alt jeg skulle ha ordna osv. Men det er som du sier, det ordner seg jo somregel!! Jeg studerte sammen med drøssevis av jenter som hadde barn eller fikk det underveis, og det så ut til la seg kombinere greit med studiene:)

Vet du at det finnes cd'er med "søvnmusikk" på? Dersom du f.eks går inn på alternativt nettverk sine hjemmesider er jeg sikker på at du kan finne noe! Det er veldig deilig å sovne inn til enten musikk eller en slags mediterende øvelse!

Det virker som det er valig aa sove daarlig naar du er gravid - har sett at mange her inne har hatt problemer med soevn - og naar du har ting aa tenke paa i tillegg saa blir det jo ikke bedre. Hva om du leser eller ser paa TV bare for a tenke paa noe annet, og ikke legg deg for aa proeve og sove hvis du ikke er troett. Da begynner du og tenke og faar ikke osve selv om du blir troett.

Jeg har ogsaa problemer med a sove gjennom natten. Er stup-troett paa kvelden, men vaakner etter en stund og er lys vaaken. husker det var saann sist ogsaa. Rart egentilig, for vi er jo slitne alle sammen, men faar ikke sove.... Har med graviditeten aa gjoere tror jeg, men vet ikke hvorfor det er saann...

Haaper det gir seg og at du faar sovet godt snart. Man er ikke den samme dagen etter om man ikke faar en god natt soevn - det er sikkert og visst.

Hei alle sammen

Takk for svar.

Kanskje kroppen min innstiller meg på våkenetter, og derfor venner meg til med å våkne opp om natta. Innsovningen går som regel veldig bra, det er dei kritiske tidene i fire-fem tida.

Eg får håpe det ordner seg når samboeren kjem heim igjen, og eg kan snakke med han om desse tinga. Det blir aldri det samme over telefon. Han har ein egen evne til å se løysingane.

Ha ein fortsatt fin dag, her hos meg i ungarn ser det ut til at våren har kommet. No skal eg hente bikkja på kennelen og gå meg ein tur. Deilig.

Lage lister over det du bekymrer deg for før du legger deg kan vera eit triks. Slik at du føler at du har oversikt. Skriv på eit anna rom enn soverom. Om du våkner og kjem på noke meir, stå opp og skriv! Så når du kjenner deg roligare legger du deg. Det kan funke i ein overgangsperiode:-)

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...