propella Skrevet 13. februar 2007 #1 Del Skrevet 13. februar 2007 ... hadde mammaen hennes bursdag! Så lørdag 3. februar startet med at jeg fikk frokost og gave på senga av min kjære. Vi skulle på overtidskontroll kl 9 på Ullevål, så vi dro avgårde i finværet med rikelig med niste. Da vi kom til føde A fikk vi en fødestue og de startet med CTG registrering. Jeg var 13 dager på overtid og skulle egentlig føde på ABC. Det var rart å komme på fødestua og få utdelt skjorte. Jeg så ikke for meg at jeg skulle ligge med ei lita tulle i armene mine samme kveld! Kl. 11.15 (etter at jeg hadde fått servert napoleons-bursdagskake av samboer, nam nam!) kom legen og fortalte av hun skulle gi meg gele-kur. Hun sa jeg måtte regne med å komme tilbake på søndag og kanskje mandag også for å få ny kur. Så lå jeg med gele og CTG i en time. Kl. 13 fikk jeg betasuppe til middag og beskjed om at det var fint å være i bevegelse. Jeg måtte komme tilbake kl 17 for ny CTG. Jeg ønsket jo å være flink, så vi gikk en tur rundt på sykehusområdet. Det var knall blå himmel og strålende sol ) Det tok ikke lang tid før sammentrekningene startet (har nesten ikke hatt en eneste en kynner i løpet av hele svangerskapet). De var ikke særlig vonde til å begynne med, men de kom veldig hyppig. Varte i 50 sek. og med 1 - 1 1/2 min mellomrom. Etterhvert ble det sånn at jeg måtte stoppe opp når de kom og vagge med bekkenet mens jeg holdt rundt min kjære. Etter en times tur måtte jeg vende nesa mot fødestua våres. Jeg hang nå over sengekanten med varmeflaska på ryggen. Sammentrekningene var fortsatt hyppige. Begynte å savne noen pauser nå! Man skal jo ringe sykehuset når riene kommer med 5 – 10 min. mellomrom, skulle jeg aldri få de pausene. Jordmor kom innom og var fornøyd hun, her fungerte jo geleen kan du si. Kl. 16 kom det en ny jordmor inn til oss, Anne. Hun kom for å fortelle at jeg måtte flyttes til venterommet som man deler med 2 andre kvinner. Da tror jeg det lyste svart ut av øynene mine der jeg hang pustende og pesende over sengekanten. Min kjære sa da: ”Men Tonje har det jo veldig vondt nå, må vi flytte på oss?” Jordmor Anne sa hun kunne jo undersøke meg først. Med 2 cm åpning og disse riene konstaterte hun at fødselen var i gang og vi skulle bli på fødestua! Kl. 16.20 fikk jeg sterilt vann i ryggen. De fire stikken ga en sviende smerte, men gjorde at jeg ikke hadde så vondt i ryggen under riene og varmeflasken kunne flyttes frem. Kl. 16.45 går vannet, for en deilig følelse! Nå er det ingen tvil om at fødselen virkelig er i gang. Riene tar seg opp. Har 5-6 kraftige rier hvert 10. minutt og det er litt for hyppig. Lystgass tas i bruk. En lege kommer inn og vurderer rienedsettende, heldigvis slapp jeg det. Babyens puls faller på slutten av hver rie, så de fester en pulsmåler til babyens hode, samt at legen tar en blodprøve fra hodet til babyen. Alt viser seg å være i orden, men problemet med lav puls fortsetter. En ny lege kommer inn og hun mistenker at navlestrengen er i klem. Ny blodprøve av babyen tas. Går fra 5 cm. til full åpning på en time! Så kl 19 fester en av legene sugekopp til babyens hode, det gjorde vondt! Men ros fra jordmor, barnepleier, de to legene og pappaen hjelper. Jeg føler meg vannvittig flink da jeg begynner å presse. Utdrivningsfasen tok 14 min. og kl 19.20 føder jeg vår vakre datter! Hun veide 3970g, var 53 cm.lang og kom ut med hånden ved siden av hode og navlestrengen rundt halsen. Jeg har bare to små rifter som legen syr igjen. Fødselen var nok litt rask og tøff for meg siden jeg besvimer to ganger etter fødselen i forsøk på å gå på do. Første gang ca. kl 23.15 og andre gang 13.15. Fødselen var langt fra hvordan jeg trodde den skulle være, men allikevel helt fantastisk og unik! Ubeskrivelig er det! Nå nyter vi familielivet her hjemme sammen med lille Ella som er 10 dager gammel! Det går bra med ammingen, og noen netter sover hun bra mens andre netter er hun mye våken. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8209319-f%C3%B8dselshistorie-da-lille-ella-kom-til-verden/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
chri chri-83 Skrevet 13. februar 2007 #2 Del Skrevet 13. februar 2007 Gratulerer så masse... Det var en kjempe fin fødselshistorie. Godt skrevet. Har litt vansker med å få skrevet ned min fødselshistorie, av den enkle grunn, at jeg har ventet for lenge. Lykke til!!!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8209319-f%C3%B8dselshistorie-da-lille-ella-kom-til-verden/#findComment-8209508 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mimmi`80 - 07 & 09 Skrevet 13. februar 2007 #3 Del Skrevet 13. februar 2007 det er en herlig følelse i det det liksom føles som det sier "swoop" og babyen glir ut av kroppen. Gratulerer med jenta (om jeg ikke har sagt det før) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8209319-f%C3%B8dselshistorie-da-lille-ella-kom-til-verden/#findComment-8209618 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marimekko ♥2 gutter♥ Skrevet 13. februar 2007 #4 Del Skrevet 13. februar 2007 Gratulerer så masse Tonje! Sneik meg inn her for å se om du kom til å legge ut fødselshistorie Jeg kjenner jo ihvertfall din kjære samboer godt og har termin 8 mars, så da skjønner du kanskje hvem jeg er Så bra at fødselen gikk bra og at det kom ut en velskapt liten jente! Håper dere koser dere masse, så må du hilse samboeren din fra meg! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8209319-f%C3%B8dselshistorie-da-lille-ella-kom-til-verden/#findComment-8210033 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marimekko ♥2 gutter♥ Skrevet 13. februar 2007 #5 Del Skrevet 13. februar 2007 Og forresten, for et utrolig fint navn! Kjempe søtt! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8209319-f%C3%B8dselshistorie-da-lille-ella-kom-til-verden/#findComment-8210053 Del på andre sider Flere delingsvalg…
propella Skrevet 13. februar 2007 Forfatter #6 Del Skrevet 13. februar 2007 Takk takk! Ja, vi storkoser oss og nyter familielivet her hjemme!! Skal hilse tilbake ) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8209319-f%C3%B8dselshistorie-da-lille-ella-kom-til-verden/#findComment-8210211 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå