zzzzz-frøken Skrevet 13. februar 2007 #1 Skrevet 13. februar 2007 Har selv trent aerobics og step, men nå (uke 19) synes jeg det begynner å bli litt tungt med magen som skumper rundt (den gjør vel egentlig ikke det, men bare føler det)... Er det noe som har en treningsform å anbefale? Vil gjerne trene kondisjon (derfor er ikke kun yoga eller pilates aktuelt). Hvor sliten kan man bli uten at det "skader"?
ღMaria har TO prinsesserღ Skrevet 13. februar 2007 #2 Skrevet 13. februar 2007 jeg trener ikke...kunne ønske jeg kunne,men ikke greit i tvilling svangerskap..hvertfall... du kan gå raske turer..det er deilig og bra for kondisen..hvis du trener på helsestudio kan du jo sykkle,steppe,gå osv..tror helst man må ta det med ro når man merker no på kroppen..=) snakk åsså med jordmor du..
Bimmer´n Skrevet 13. februar 2007 #3 Skrevet 13. februar 2007 Hei! Jeg trener også aerobics og step, er i uke 16. Anbefaler spinning for å unngå all skumpingen og dumpingen;-)
2store1liten-kanskje en til.. Skrevet 13. februar 2007 #4 Skrevet 13. februar 2007 Jeg er også i uke 19. Jogger, spinner og trener noe styrke. Det fungerer veldig fint ennå, kjempebra kondisjonstrening! Tror det blir mer spinn enn jogging etterhvert som magen vokser...
blindpassasjer Skrevet 13. februar 2007 #5 Skrevet 13. februar 2007 Har pleid å trene spinning og pump, pump begynner å bli litt vanskelig med magen i veien for stanga o.s.v (er i uke31), men spinning går veldig fint enda, der kan man jo justere litt selv på hvor høy man orker at pulsen blir også uten å føle at ikke man henger med. Alle sier forskjellig om hva som er skadelig, har snakket med diverse "eksperter" og de varierer fra helst ligg på rygg på sofaen til de som jeg har bestemt meg for å høre på som sier at alt du er vant til kan du fortsette med, ikke tren hardere enn før men ellers kan du gjøre akkurat som du pleier så lenge det føles behagelig for deg selv. Det med å ha høy puls lenge anbefalte de ikke før, men det finnes visst ingen vitenskapelige fakta om hvorfor ikke så jeg har nå i hvertfall bare gitt blaffen i det...Uansett hva man bedriver stopper man jo opp hvis noe gjør vondt og da skal det mye til å gjøre skade på noe. Om det er noe som er risiko så er det i forhold til dine ledd som blir mykere og mer væskefylte så de kanskje ikke tåler det samme, men ikke fare for barnet og det er jo noe man kjenner hvis man følger litt med.
Snappie Skrevet 13. februar 2007 #6 Skrevet 13. februar 2007 Går mye på tur. Ca 1 time for dagen og i helgene litt mer.
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2007 #7 Skrevet 13. februar 2007 Ergometersykkel i ca 1t og 15 min foran Tv'n 3 dager i uka, 1t 2 dager i uka og svømmer 1000 m en gang i uka. Gjorde en del styrke og pilates på egen hånd før, men har økt på med kondistrening og kuttet ut det helt. Trener mest for å holde vekta nede, da forrige svangerskap ga meg en vektoppgang jeg ikke har hørt noen andre har vært i nærheten av......
Gjest Skrevet 13. februar 2007 #8 Skrevet 13. februar 2007 Hei på deg. Jeg trener step, bodypump og annen styrketrening, samt hos fysioterapeut for bekkenløsning. Greier ikke spinning lengre, pga bekkenløsningen, ellers hadde jeg valgt det. JM min sier at så lenge du selv er komfortabel, og føler deg vel, så har barnet det bra Blir du svimmel eller uvel, eller får kynnere, må du bremse. Vanlige økter på en times tid går nok fint. Men så kommer d jo også an på om du var i god form før du ble gravid, og hvor stor magen er osv... Jeg er 21 uker, og merker ikke noe spes til magen, utover at den presser på blæra så jeg fyker på do i ett sett Tren i vei, godt for kroppen å få igang blodsirkulasjonen og hjertemusklaturen.
nynne78 Skrevet 13. februar 2007 #9 Skrevet 13. februar 2007 Jeg går på ski! Super trening både i forhold til styrke, kondisjon og ikke minst for å komme seg ut. Jeg er bare i uke 17, men merker allerede at for mye skøyting ikke er så lurt for bekkenet.
zzzzz-frøken Skrevet 13. februar 2007 Forfatter #10 Skrevet 13. februar 2007 Tusen takk for mange gode svar jenter! Ser at flere av dere anbefaler spinning! Det hadde jeg ikke tenkt på egentlig men det skal jeg jammen meg prøve
Gjest Skrevet 13. februar 2007 #11 Skrevet 13. februar 2007 Ja, prøv spinning du Suveren trening. Jeg sliter skikkelig med å ikke kunne gjøre det, men får så innmari vondt i halebeinet/korsbeinet av det, så jeg greier ikke. Ellers spinner og sykler jeg masse gjennom hele året. Også glemte jeg å nevne svømming... Det er utrolig deilig å være vektløs i vannet, og likevel bevege seg lett og ledig:) Skigåing kan være vanskelig/vondt med bekkenløsning, men er jo deilig vinteraktivitet!
Yrha Skrevet 13. februar 2007 #12 Skrevet 13. februar 2007 Spinning (kjøp sykkelbukse med polstring!), svømming og lett styrketrening...
Gjest Skrevet 13. februar 2007 #13 Skrevet 13. februar 2007 Jeg trener kondisjon og styrke annenhver dag og pilates de dagene imellom. Har fått beskjed fra treningsveileder at jeg kan trene stort sett som normalt fram til 6mnd, men jeg skal ikke presse meg, øke i vekter å sånn. Åsså er det jo det at man må ikke bli for varm, for sliten eller for dehydrert. Kort sagt; så lenge det er behagelig å trene er det greit.
Gjest Skrevet 13. februar 2007 #14 Skrevet 13. februar 2007 Eg trenar aerobic 1 (utan hopp) med styrke (1 t 15min) og det går kjempefint! Synes det er skikkelig herleg, men må jo gjere masse modereringar i styrketreningsdelen. Føler ikkje at eg skumpar borti magen, men når vi tek sånne kneløft framover (anar ikkje kva det heiter på "fagspråket") løftar eg knea litt ut til sida, slik at dei ikkje dumpar opp i magen. Og eg tek ikkje kryssteg (skal ikkje gjere det, ikkje bra for bekkenet) og eg tek mindre steg enn dei andre. Er 23+1 i dag. Elles går eg på yoga og sym litt innimellom, men aerobicen er hovudtreninga mi då.
Gjest Skrevet 13. februar 2007 #15 Skrevet 13. februar 2007 Kan berre seie at spinning ikkje funkar for meg, føler i alle fall at eg "skumpar" borti magen då. Men det kjem sikkert an på person - du kan jo prøve og sjå kva som passar for deg! Ein skal ligge på mellom 10-14 på borgs skala når ein er gravid (det er ein skala for kor sliten ein kjenner seg etterpå) og 10-14 er moderat sliten. Ein skal jo helst ikkje få for høg puls (rundt 145 slag pr min er maks synes eg å hugse, men eg har sikkert litt meire enn det, kjem litt an på når eg måler i treninga)
MillaMia Skrevet 13. februar 2007 #16 Skrevet 13. februar 2007 Kroppen sier stopp før hodet sier stopp, den er flink til å gi beskjed når den ikke orker mer. Bare lytt til kroppen;=) Jeg trener spinning 2-3 ganger i uken og styrke 2 ganger i uken.
Raych Skrevet 14. februar 2007 #17 Skrevet 14. februar 2007 Jeg trener både aerobic, step, ridning og styrke. Trente for fullt til jeg var nesten 7 mnd på vei sist, men vet ikke hvor lenge jeg kommer til å holde på denne gangen (er ca. 3 og en halv mnd på vei nå). Hvis du ikke føler ubehag, blir svimmel o.l så går det bra å trene det du er vant til. Som JM sa til meg sist; "du bør ikke starte med ny treningsform under et svangerskap, men holde deg til det du er vant til". Da kjenenr du bedre hvordan kroppen reagerer ettersom du vet hvordan den reagerer til vanlig på disse treningsformene. Du merker forandringer bedre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå