Gå til innhold

Hoppetussa


-carina-

Anbefalte innlegg

Siden du kan litt om amming og sånt...

Er det sååå lett å få brystbetennelse? Bare man har litt brystspreng, liksom? (Ja, det varierer kanskje litt fra person til person og fra gang til gang?)

 

Karsten spiser veldig ujevnt, så selv om det ikke skjer like ofte som før så har jeg jo stadig vekk brystspreng. Da kan jeg våkne av brystspreng på natten og enda kan det gå 4-5 timer før han spiser av den puppen... Synes jeg får lite ut av håndmelking/pumping, så jeg har bare "lidd i stillhet"... Burde jeg ha vært mye mer påpasselig med å tømme puppen når det begynner å sprenge? Men da øker jo bare melkeprodusjonen, da??

 

Har jeg vært utrolig heldig når jeg har brystspreng 3-5 ganger i uka uten å ha hatt en eneste brystbetennelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, det er ikke sååå lett å få brystbetennelse. Det varierer fra person til person, hvordan "melkemaskinen" inni puppen er utvklet, på en måte Ofte går en en stund med tilstoppede melkeganger først, og da er det mange tiltak man kan gjøre for å hindre at man blir dårligere av det.

 

Så lenge du synes det er greit å gå med brystspreng og du har gått sånn hele tida siden Karsten ble født, så TROR jeg det skal gå bra. Det er forsåvidt ikke så mye som skal til for å pumpe vekk det verste "trykket", men jeg skjønner deg innmari godt, at du ikke gidder å pumpe(jeg har heller tvangsfora Ingrid de få(to-tre) gangene jeg har kjent spreng. Det viktigste er at du lar Karsten tømme puppen stort sett hver gang, og massere ut klumper i puppen om du skulle merke sånne. Som sagt tar det ofte lang tid før man får brystbetennelse.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt masse brystspreng gjennom denne amme-perioden, trodde det "hørte med", jeg... Da er jeg kanskje av de heldige som ikke får så lett brystbetennelser, tenker jeg. Hender jo at jeg legger meg klokka 23 med brystspreng på begge puppene og så våkner ikke Karsten før 04. Da vil han bare ha en pupp... Så da må jeg vente helt til 07 før han tømmer den andre... Det hender jeg ikke sover så godt da, ja! Fryktelig uregelmessig spising på gutten min, ser du! Men tror han bruker å tømme den puppen han spiser fra hver gang i hvert fall! :o)

 

Takker for svar! :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, for de fleste hører brystspreng med, og som sagt - det viktigste er at man stort sett får tømt puppen. Skulle gjerne hatt spreng jeg - sliter med lite melk for tida...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har spreng en dag, for lite melk en dag og så kanskje passe en dag... Sånn har det vært i 6 1/2 mnd nå. I det siste har det kanskje vært for lite/passe litt flere dager enn spreng, men plutselig så er det masse der igjen. Han spiser så ujevnt, så puppene klarer ikke å stille seg inn...

 

Blir kanskje litt vanskelig med den melka når man begynner å jobbe igjen?! Jeg satser i alle fall på ammefri når jeg skal starte tilbake på jobb. Men det er nå så lenge til, så jeg har kanskje sluttet å amme innen den tid! :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovedkosten til Ingrid fram til ca kl 17 er mm. Foreløpig har det gått helt fint å jobbe - på "langdagen" min torsdag fra 10-15 kommer pappaen ut med henne til meg på jobb, så får hun lunsjen der.

 

Expat som er ivrig på ammedebatten begynte å jobbe da babyen var 8 uker - og ammet til 15 mnd - så det går an! Håper i hvert fall at jeg får ammet litt til - det er kos for både meg og Ingrid! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...