Gå til innhold

soving/ rutiner, trenger tips og råd- førstegangs

Anbefalte innlegg

har en liten baby på 2 uker nå. vi nekter å sove i sprinkelsenga. vil kun sove i ammemadrassen siden av mammas pupp. så jeg må ha klaffen ned, ellers hyler vi til vi blir sulten igjen. vi våkner 2-5 min etter at mamma har stått opp, er veldig glad i nærkontakt. på dagtid sover vi fint i vugge/ vogn. vi har prøvd med ammemadrass for å gjøre senga mindre, lammeskinn osv, vi har lagt når vi har vært våken og trøtt og når vi sov fra før, har også varmet opp dyne osv.

hva gjør vi feil. vil ikke legge babyen på eget rom heller da det er for tidlig. vi sover godt og mange timer om natta,men vi ønsker at babyen kan sove i egen seng,(ammer ca hver 3-4 time om natta, når vi våkner.

er redd for å være for hard til et lite barn

Fortsetter under...

Har dere prøvd å svøpe barnet? Det fungerte utrolig bra på førstemann her - vi pakket han inn i et laken (ikke stramt selvsagt, men nok til at armer og bein ikke kunne veive rundt) og da følte han seg trygg, så han sovnet kjapt. Jenta vår (født på i januar) nekter å bli svøpt, så slik er vi alle forskjellige...

det har vi ikke prøvd hjemme.

er ikke det at vi ikke ønsker nærkontakt, men høres ut som at mange av dere her inne legger i egen seng med en gang. er som sagt førstegangs og usikker på hvordan ting gjøres. trenger derfor tips om hva som er vanlig,

hvor lenge sover de i foreldrenes seng

når begynner du å legge i egen seng

legger du det våkent/ når det har sovnet

har dere skrudd av alt av lys/lys/dempet lys?

barnet vårt får masse kos og oppmerksomhet gjennom hele dagen, får sove i armene og på magen vår utenom i vogn/vugge også,

vår gutt er 5 uker gammel. Vi har aldri latt han sove natta i gjennom i senga vår. Kun gjort det i "nødtilfeller" når ingenting annet går. Og da er det gjerne halve natta fordi vi har prøvd alt annen halve natta, he he. (skjedd 2 ganger) Jeg ammer og legger ham i senga når han sover tungt. Våkner han tar jeg han til puppen igjen og da sovner han som regel fort. Vi legger oss samtidig. Har det helt mørkt på soverrommet. Blir litt opplyst av en gatelampe utenfor. Han sover i en vogge ca 20 cm fra min seng. Hender han stikker armen ut for å kjenne at jeg er der, og da er det bare å holde ham i hånda.

Annonse

kanskje det er lurt å "sette av" noen netter til innkjøring. Legg han i senga si....gråter.. ta opp, trøst og ro ned - legg ned igjen i senga...gråter.. ta opp --- osv.... ikke la han ligge lenge å gråte (synes ikke jeg ihvertfall) men litt er greit. Vår har en tendens til å klage...he he. Da er det ikke gråt men sutring. Da lar vi han ligge noen minutter og det hender ofte at han da sovner når han skjønner at han ikke kommer noen vei. Dersom han gråter tar vi han etter kort tid, dersom han gråter seg opp (hysterisk gråt) tar vi ham med en gang.

vi snakker om en baby på noen uker her, ikke en 8mnd gammel baby. Det kan da ikke være så vanskelig å forstå at barnet trenger nærkontakt og trygghet den første tiden. Den har jo tross alt vært en del av deg i 9 mnd......................

Det blir jo ikke sånn for evig!!!

Heisann. Jenta vår var 3 uker første gang hun sov i sin egen seng hele natta. Men hun sover ikke der hver natt. Som regel sover hun i sin seng halve natta, også sover hun sammen med meg halve natta. Bruker alltid å amme henne i senga og flytte henne over i sin egen seng når hun har sovnet. Som regel sovner jeg også, og våkner senere for å legge henne. Regner med hun kommer til å bli lettere å legge etterhvert som hun blir eldre. Foreløbig er det bare koselig å ligge tre i dobbelsenga.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...