Gå til innhold

Ingen hjelp ved keisersnitt? Har vi ikke krav på NOE????

Anbefalte innlegg

Hjelp=(

Hadde hastekeisersnitt for 13dager siden, sitter her med en sønn på 2år i tillegg til den lille nyfødte... Prioriterte å gå hjemme med sønnen min fremfor å sende han i barnehage. Har derfor ikke jobbet. Så ble det keisersnitt i hui og hast,fikk beskjed om at samboeren min måtte være hjemme i ihvertfall 1 og 1/2mnd hvis ikke 2mnd, for å hjelpe meg med sønnen vår på 2år. E får jo ikke lov til å løfte tungt eller gjør husarbeid..

Fikk beskjed av kirurgen om å kontakte fastlegen for å få sykemld til samboeren,han kunne ikke hjelpe oss! Fikk beskjed av han om å kontakte NAV,men nei dessverre sa han-ingen hjelp der heller. Så nå sitter vi her med skjegget i postkassen og aner ikke hva vi skal gjøre. De 10dagene som han har rett på, er brukt opp-og idag m åtte han bare på jobb. E har ingen til å hjelpe meg med sønnen min-for alle jobber=( og nå har e så vondt i såret og ryggen så e tror e holder på å dø!! Hva slags velferdssystem er dette?

Noen som har vært i samme situasjon selv,eller som vet om en utvei? Kirurgen nevnte noe om omsorgspenger,faller vi inn under denne kategorien?

Fortsetter under...

Jeg har ingen erfaring med dette selv, men vet at alle norges lover ligger ute på www.lovdata.no (har selv funnet mange ting jeg ikke visste om der) Print ut loven det dreier seg om, og hvis NAV er kjipe, så sleng love i bordet til de, de er desverre innmari flinke til å prøve å sno seg unna noen ganger.

Gjest mammaen til Odin pluss 1imagen

problemet mitt er at e ikke har jobba,fikk engangsstønad,så har ikke noe permisjonstid dessverre=(

Fikk tak i kirurgen som opererte meg idag, og ho er skikkelig grei..ho sa at vi skulle prøve en gang til hos nav (ho skrev et brev ang situasjonen),og om ikke det hjalp skulle ho finne en grunn til å "sykemelde" samboeren min. Så håper alt ordner seg=)

Det lønner seg og lese lovene selv.

Om legen din skriver en legeerklæring om at du ikke kan ta deg av bayen kan faren ut fra egen opptjening ta permisjon også i de 6 ukene rett etter fødsel.

Her er loven.

§ 14-13. Generelle vilkår for farens uttak av foreldrepenger

Faren kan ta ut foreldrepenger bare dersom moren etter fødselen eller omsorgsovertakelsen

a) går ut i arbeid,

B) tar offentlig godkjent utdanning på heltid,

c) tar offentlig godkjent utdanning i kombinasjon med arbeid som i sum gir heltid,

d) på grunn av sykdom eller skade er helt avhengig av hjelp til å ta seg av barnet,

e) er innlagt i helseinstitusjon.

Dersom moren arbeider deltid etter fødselen eller omsorgsovertakelsen, blir farens foreldrepenger redusert tilsvarende reduksjonen i morens arbeidstid. Utgjør morens stillingsdel minst 75 pst. av full arbeidstid, får likevel faren foreldrepenger beregnet i samsvar med sin egen stillingsdel.

Dersom moren mottar graderte foreldrepenger, se § 14-16, kan farens uttak av foreldrepenger etter bokstav a ikke utgjøre en større del av full ytelse enn tilsvarende morens stillingsdel.

Farens rett etter første ledd bokstavene d og e gjelder også i de første 30 stønadsdagene (6 ukene) etter fødselen.

Forhold som nevnt i bokstavene d og e må dokumenteres med legeerklæring.

Fedrekvoten, se § 14-12, og utvidelsen ved flerbarnsfødsler eller ved adopsjon av flere barn samtidig, se § 14-9 fjerde ledd, kan tas ut uten hinder av vilkårene i denne bestemmelsen.

Er redd denne bestemmelsen bare gjelder der bor har selvstendig rett til fødselspenger,noe hun sier hun ikke har. Hun har mottatt engangsstønad. Men dette kan dobbeltsjekkes med NAV

Så det holder ikke bare å lese en bestemmelse.

Ellers vil jeg ikke råde noen til å planlegge slik at man har en 2 åring hjemme hver eneste dag når man skal få en liten baby. Man vet aldri hvordan man er når man kommer hjem. Snakker av erfaring da jeg har to hastekeisersnitt bak meg.

Annonse

• 1 måned senere...
  • 2 måneder senere...

Hvorfor trenger du hjelp da?

- Jeg hadde hastekeisersnitt med førstemann... gikk greit d.

- Så fikk jeg nr to, mens eldstemann var 1 1/2 år. Far var hjemme de to første ukene ( en uke mens jeg var på sykehuset, og en uke da jeg kom hjem). Var alene med begge to fra da av jeg. Såret er jo ganske bra da... Hadde litt vansker da jeg skulle bytte bleie på eldstemann, men lot han stå på toalettlokket... Ellers så hadde jeg søskenvogn, og den var gll verdt.

- Nå er jeg hjemme med tredjemann, og de to andre er 4 1/2 og 3 år gamle. Denne gang var far hjemme kun en uke. Går bra det.

....Men dersom du har komplikasjoner etter keisersnittet, så kan jeg forstå at du trenger hjelp.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...