Gå til innhold

min fødselhistorie

Anbefalte innlegg

jeg fødte jenta mi 19 januar, og dette er første gangen jeg setter meg ned for å skrive om det.

veslejenta er min første, og jeg ante ikke hva jeg gikk til;hvordan det ville føles,hvordan det skulle bli.

jeg var overbevist om at jeg måtte bli satt igang.min søster ble det i sin tid,og jeg trodde det ville være på samme måte med meg.

jeg var 6 dager på overtid,våknet kl 03 om natten med vondt i magen.trodde det var kynnere først,men da det ikke ga seg,tok kjæresten min det alvorlig og foreslo å reise til sykehuset.(selv om vi hadde ringt sykehuset og de sa det ikke var nødvendig å komme)

men vi dro,og jeg var ikke i fyr og flamme slik jeg trodde jeg ville være, av den enkle grunn at jeg faktisk ikke trodde at det var virkelig.jeg trodde ikke det var min tur.trodde ikke jeg kunne være så heldig.

kl 04 var vi på sykehuset, og etter mitt ønske kom jeg på fødestuen hvor det bare finnes jordmødre og naturlig smertelindring.ikke medisinsk,som epidural.

jeg valgte den avdelingen først og fremst fordi den hadde dobbeltseng,men også fordi jeg ofte har det med å etterleve en egen idealistisk tankegang.(hadde blant annet skaffet meg tøybleier i forkant;men å!for en jobb!)

de målte riene mine med et belte over magen;og ja!det var rier!og fra det tidspunktet bare trappet det seg opp.det var igang.jeg gikk inn på selve fødestuen,og kom raskt oppi et badekar.egentlig hadde jeg ønsket at kjæresten min skulle massere meg og støtte meg og oppmuntre meg,men når det nå kom til stykket ville jeg bare at han og jormor skulle være stille slik at jeg fikk konsentrere meg om smerten min.for smerte var det,en ukjent smerte som jeg ikke har vært borti.jeg brukte dusjen til å spyle meg selv på magen,og opplevde det som lindrende.pausene mellom riene var himmelske.

men pausene ble kortere,og kl 0730 gjorde de klar utstyr for fødel.men riene stoppet opp,og det kom avføring i vannet,så jeg måtte opp.

siden riene hadde stoppet opp,la jeg meg i sengen,lukket øynene og ville bare sove.men som de maste;både jormor og kjæreste.de ville jeg skulle spise og drikke for å få igang riene.og jeg skulle stimulere brystvortene.men jeg var så sliten...

men jeg gjorde som de sa, og riene satte igang igjen.

kl0830 sa jordmor at innen 0930 ville babyen være født.

jeg presset;jeg lå i sengen med en zakosekk bak meg,slik at jeg nesten satt.jeg hadde bena på en benk utenfor sengen,og jordmor instruerte meg.hun lindret rundt åpningen med en varm klut.det hjalp.

kjæresten min utbrøt henrykt at han kunne se hodet.

jeg var langt fra henrykt og tenkte at hun aldri ville komme.jeg nærmest gråt."det går ikke"sa jeg.

men det gikk.jordmor holdt igjen hodet slik at jeg ikke skulle revne.

jeg presset og presset,og babyen min kom til slutt,4 minutter på halv ti.

jeg fikk jenta mi på brystet med en gang,og det første jeg sa var;jeg kan ikke tro at hun kom...

det var helt uvirkelig.jeg hadde gått med en mage i 9 måneder,men ikke ante jeg at det virkelig var et menneske inni meg.jeg visste det vel kanskje,men jeg forstod ikke omfanget av det miraklet det hele egentlig er før hun endelig kom.nå,snart 4 uker senere syns jeg fortsatt det hele er ganske ubegripelig.

men det er sant.hun ligger ved siden av meg,kommer med små ynk når hun drømmer.hun er vakker...

og som et sitat jeg fant på føden;det finnes bare et vakkert barn i verden,og hver eneste mor har det.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8206604-min-f%C3%B8dselhistorie/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Heisann. Gratulerer så mye med jenta. Jeg fikk også ei lita jente 19. jan. Litt morsomt å lese fødselshistorien din. Min fødsel startet kl 2, og jenta var ute kl 6. Var også på fødestue. Syns det var mye likt.

Kos dere videre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...