Gå til innhold

Min mann svetter så mye om natten.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Han har hatt influensa og hadde frostanfall i den forbindelse, med våt dyne og hetetokter, dette hadde jeg også da jeg hadde innfluensa for noen uker siden.

Nå er han frisk, men han svetter noe forferdelig hver natt. Dyna blir gjennomvåt og han snur den flere ganger i lpøet av natta. Jeg har det ikke sånn. Det er kaldt på rommet og han har ikke hatt det slik tidligere. Han er 31 år.

Hva kan dette være tegn på?

Skrevet

Sakset fra lommelegen!

Det kan være flere årsaker til økt svette. Et høyt inntak av kaffe (og cola) er vist å kunne gi økt svettetendens, og det stemmer jo med det du har observert selv. Dersom du har det for varmt på soverommet vil dette også føre til at man svetter mye om natta.

Forstyrrelser i adrenalin- og kortisonproduksjonen i kroppen, samt diabetes, kan også gi slike plager.

Ellers er det vanlig at infeksjonssykdommer med feber gir økt svette, men dette er vel lite sannsynlig hos deg når du ellers er frisk og rask. Stress og angst er også vanlige årsaker til svette, men da du ikke nevner dette – samt at svetteplagene dine hovedsakelig er om natten – er vel dette kanskje også en lite tenkelig årsak.

Enkelte medisiner kan også gi økt svettetendens (blant annet noen antidepressiva), men verken Klorokinfosfat, Paludrine eller Malarone har nattesvette eller svette for øvrig som kjent bivirkning. I sjeldne tilfeller kan årsaken være alvorlige sykdommer som blodkreft eller andre kreftformer. Imidlertid er det som sagt ganske sjelden at disse tilstandene debuterer med svette...

Skrevet

Høres ut som min mann... Han har svettet sånn i tre år, han!

Forsøker å sende ham til legen, men du vet... Leger og mannfolk!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...