Gå til innhold

Hyppig nattamming 4 mnd

Anbefalte innlegg

Guttene mine har begynt å spise oftere om natta, etter en periode der de kun spiste 0-2 ganger per natt (jeg regner natt fra 1830-06).

I går ammet jeg kl 18(begge), kl 21(A), kl 23(E), kl 01(A), kl 04(A), kl 0515(E). I tillegg skal det sies at E ikke ville sovne igjen etter ammingen kl 05 og holdt det gående i en time. Fikk da sove littegranne før A våknet kl 07.

Jeg ønsker å fullamme så lenge som mulig, men det sier seg selv at jeg blir sliten. Det er ikke lett å ta igjen søvn på dagen, da de som regel ikke sover mer enn tre kvarter hvis jeg ikke er ute og triller, og det er ikke så lett til å få de til å sove samtidig alltid.

Men jeg ønsker ikke å dytte innpå grøt dersom det ikke er årsaken. Jeg tror de plages litt med tenner, men de virker veldig sultne når de våkner (spiser puppen "tom"). Hvis det er tennene som er problemet, hvor lenge kan jeg anta at det skal vare da? De har spist oftere i tre uker nå, og det blir bare verre og verre. Jeg takler det om det bare er for noen uker til, men jeg har så lyst å sove litt lengre intervaller på natta... (kjent klagesang? hehe)

Har også tenkt økeperiode, men den begynner å bli litt lang nå...

Trenger tips og råd.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8206348-hyppig-nattamming-4-mnd/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tar de mindre på dag siden de er så opptatte? Amm i så fall hver eneste gang de sover. Korte lurer er bra! Sånt tull rundt 4mnd er helt vanlig, og med litt triksing fra din side så kan det gå over! Mer på dag er viktig! Og om du ikke får sovet, så forsøk ihvertfall å blåse i husarbeide men sette deg ned å ha helt fred og øynene igjen når de er stille i en kort stund! Pappa'n kan sikkert hjelpe deg med husarbeide når han kommer hjem?

Takk Expat. A tuller litt med spisinga, han kaver og gråter en del, og jeg må ofte lure smokken inn innimellom for å få han til å suge. Han spiser selvfølgelig veldig godt om natta. spesielt tre-fire timer etter at han er lagt for kvelden.

Jeg har prøvd å amme oftere på dagen i det siste, gjerne både før og etter lur på A uten at jeg har merka noen forskjell foreløpig.

Men jeg prøver videre! Vet du noe om hvorfor det er vanlig at 4-månedersbarn tuller sånn?

Forøvrig så synes jeg ofte at tvillingforeldre begynner med grøt for tidlig, gjerne allerede ved 3 månedersalder. Det er jo ikke noe mere greit å begynne med fast føde så tidlig om man er tvilling, enn om man er enling...

Husarbeid, hva er det? ;-) Nå gråtes det i stereo her.

Nå har jeg ammet i hele dag (føles det som), og er spent på hvordan natta blir.

Har du noen tips om hva jeg skal gjøre med A som tuller med puppen?

Han suger litt, gråter, suger, fiser, suger, gråter osv. Jeg putter inn smokk innimellom for å få roet han, og det hele er en noget pussig seanse. Men han får i seg mer enn om jeg ikke har hatt smokken tilgjengelig.

Flaske er selvfølgelig en enkel løsning, men jeg er redd for at det skal gjøre at han skal foretrekke flaska framfor puppen, og det vil jeg jo ikke.

Annonse

Jeg bytter pupp, ja. Ikke hver eneste gang, men sånn at det blir 50/50 i løpet av en dag. Har ikke slynge. Har også sluttet å dobbeltamme fordi det naturlig nok ble for mye kav, og så er de ikke så synkroniserte som før... Kan alltids prøve å gå med han, om du tror det fungerer...

Humm... du antyder sammenhenger som jeg ikke har tenkt på selv en gang :)

Men jeg tror egentlig ikke det har noe med saken å gjøre, for jeg har alltid ammet de en og en på kveldstid og når vi har vært borte. Faset ut db-amming omtrent ved 3-månedersalder.

Men han roer seg helt klart når refleksen starter, det er sant. Men begynner kaving etter at det verste trykket er over.

• 2 uker senere...

Må bare klage litt her, for ting har ikke akkurat bedre seg. Etter sykdom på hele familien i forrige uke krever nå Adrian pupp hver halvannen time hele natta. Han vekker også Edvin som til vanlig spiser to ganger i løpet av natta, og når han våkner finner jo han også ut at han er sulten.

I natt ammet jeg 1915x2, 23x2, 0120(A), 0230x2, 04(A), 06x2, og det ble ikke noe særlig søvn etter det.

Det har vist seg å være svært vanskelig å få Adrian til å spise oftere om dagen. Han blir utrolig sint om jeg prøver å gi han pupp når han ikke er tilstrekkelig sulten. Han kaver alltid litt, bortsett fra måltidene før midnatt når puppen er ganske full. Han gir seg ikke før han får kommet opp å få pupp om natta, selv om han ikke alltid orker å spise så veldig mye.

Har prøvd litt med flaske med mm på kvelden, men det virker ikke som om han spiser noe mer allikevel.

Han er 4.5 mnd og kan da umulig trenge å spise så ofte over så mange uker?

Vet ikke helt hva jeg er ute etter. Men føler at det hjelper å spørre likevel.

Nei så gøy... Sykdom gjør jo dette. Er det tenner på gang? Det høres veldig ut som tannkløe det her! Så det er Adrian som egentlig har brystvegring/snudd matdøgnet. Har du snakket med helsestasjonen om du kan forsøke med smertestillende til ham? Som ammehjelper har jeg ikke lov til å snakke spesifikt om medikamenter, ser du.

Så vidt jeg husker har du en behjelpelig pappa i huset? Jeg ville anbefalt at du tar med deg Edvin på gjesteværelset, og så kommer du og ammer bege når Edvin vil ha. Ha pappa'n bevepnet med bitering, vann i flaske, og dentinox. Det kan bli litt styr, men med en-to amminger på natt så overlever han det fint! Da mener jeg natt mellom 22/23 og 6. En søvnperiode på 51/2 time er alt du kan drømme om så lenge du fullammer. Trikset er å få den når du skal sove. Amm Adrian og Edvin litt tidligere på kveld, ta dem opp og amm i deres halvsøvne, i titiden eller litt før, så kommer den lengste søvnen umiddelbart etterpå. Hopp rett i seng og sov så det durer. Regn med pupp kl. 2/3. Ta på vekkerklokke hvis du er redd at Adrian tar knekken på pappa'n hvis Edvin sover igjennom. Eller si til pappa'n at kl 2/3 er det mat... Pupp da, og så sove til 6 og pupp for begge. Når Adrian ikke kan lukte melka og får god kos hos pappa så kan det forhåpentligvis hende at han ikke gidder å jobbe så hardt for litt vann... Det blir tøft første natta, bedre den andre. Og ha snakket med helsestasj om smertemidler for Adrian før du setter i gang, ikke så greit å snu maten hvis det er pga tennene han våkner!

Lykke til!

Annonse

Her er det bare pupp som gjelder. Nå har Edvin også begynt å våkne nesten like ofte.

Jeg har alltid bare gitt 1 pupp til hver, men har funnet ut at det ikke alltid er nok. Og det gir jo problemer når man skal mette to munner.

Når jeg ammer begge omtrent hver halvannen time fra midnatt til morgen rekker aldri puppene og fylle seg og de blir ikke mette. En annen ting er jo at søvn er viktig for å få nok melk, så føler at vi er inne i en litt ond sirkel her.

Er det virkelig så enkelt? Jeg har ikke nok melk!

Vet ikke helt om jeg orker å jobbe for å få opp produksjonen, ammer hver 2.-3. time på dagen (både dobbelt -og enkeltammer nå).

Sukk. Synes det er litt trist dette. Vil jo så gjerne fortsette å fullamme, men ikke til enhver pris!

Bør jeg legge inn årene og prøve litt mme eller grøt?

Bare dytter denne litt opp.

Nå har jeg ammet hver andre time på dagen også. De sutrer og spiser opp genseren når jeg løfter de opp (hehe)

Fortell meg om dette faktisk er noe som kan bli bedre , eller om jeg bare må innse at jeg ikke har nok melk- og må begynne med fast føde...

Ser ikke ut til at jeg klarer å øke noe særlig, til tross for hyppig amming døgnet rundt. Jeg orker ikke å pumpe noe i tillegg, for å si det sånn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...