Gå til innhold

Sete leie.

Anbefalte innlegg

I morgen skal jeg på UL for det er mistanke om seteleie. Er det noen som har erfaring med manuell snuing av barnet fra utsiden. Lurer på om jeg skal ønske meg keisersnitt om barnet ligger i sete. Har født tre barn før på normalt vis , men de har ligget i hodeleie. Alle barna jeg har født har vært over 4 kg.Gruer meg litt.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8206321-sete-leie/
Del på andre sider

Fortsetter under...

har hørt at mor kan forsøke og snu barnet ved og legge seg opp-ned selv i perioder. Feks ligge i gulvet med rumpa i sofaen e.l. Dette skal visst kunne funke. Men jeg kjenner ei som fødte ei jente på 4 kilo i seteleie og det gikk fint det også altså. Hun var førstegangs da, og du har jo født fra før. Du får høre hva legene sier og evt lufte tankene om keisersnitt der. Lykke til da!

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8206321-sete-leie/#findComment-8206688
Del på andre sider

Jeg har nettopp hatt setefødsel, og kan komme med mine erfaringer på det.

Prøvde først manuell snuing av baby på utsiden. Det var fort gjort, og var ikke vondt. Litt ubehagelig. Men desverre på meg klarte de ikke å snu. Ca 50 % av babyene klarer de å snu. Men vel verdt å prøve.

Selve fødsel var en tøff opplevelse, men jeg ville heller valgt fødsel enn keiesersnitt hvis du har født før. Du får også god oppfølging av både lege og jordmor under fødsel.

Lykke til, husk at babyen fortsatt kan snu seg selv.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8206321-sete-leie/#findComment-8211991
Del på andre sider

Ikke ofte jeg svarer på innlegg. Men jeg sier bare en ting- dette med å snu ungen er bare tull!! Det er en voldsom OG traumatisk opplevelse en gravid bør spares for!! Jeg fikk ei datter i 2001, og på barsel lå en kvinnelig lege med sin sønn. Hun hadde vært igjennom dette med snuing- og ville fraråde det(lege!!) For henne (ungen) var det het avgjørende at hun var inn i helsevesnet for at ungen overlevde- når de snudde ungen, snudde han seg tilbake hele tiden, og tilslutt ville de ha henne til å gjennomføre setefødsel. Da satte hun fote ned, og forlangte overlytting fra Tynset til Trondheim.(sendt med helikopter! - og det fordi hun VISTE at hun kunne kreve det) Der konstaterte de at under snuing kom navelsnoren rundt halsen til ungen- og i desperat forsøk på å få blod til hode snudde ungen seg tilbake. Fødselen ble avbrutt, og ungen forløst med keisersniitt!! Jeg tror at vanlig fødsel er å foretrekke fremfor keisersnitt- men det er for høy risiko til at noe skal skje galt ved seteleie- at da er keisersnitt så absolutt å anbefale. Om ungen blir hjerneskadd under en slik unormal fødsel- så er det ingen vei tilbake. Jordmor/lege som vil prøve å få deg til å gjennomføre setefødsel, vil ikke ha noe ansvar(jobb)/livet ødelagt i ettertiden. En ting er veldig viktig å være klar over når man er pasient: legene er der for DEG- ikke omvendt. DET ER DU SOM BESTEMMER. Om du krever keisersnitt- vil de trygle og be om at du ikke gjør det- men først prøver det ene og andre.MEN, det er DU som bestemmer. Jeg vil ikke anbefale snuing (selve snuprosess skal være grusom også). Jeg hadde uten tvil valgt keisersnitt. Stå på- det er ungen din det dreier seg om- og din famillie. mvh meg

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8206321-sete-leie/#findComment-8213988
Del på andre sider

D er veldig mange som føder me seteleie. så om jeg har fått vita at min lå i d ha jeg født babyen i seteleie. ha ikke ville plage barnet og meg me snuing.

Har ikke hørt om noen tilfeller der d har skjedd noe me ungen for at d var seteleie den lå i..

å vil bare si en ting om frittsykehusvalg og d er ved planlagt innleggelse du kan velge sykehus. og en fødsel er ikke betraktet som planlagt.. vi får tildelt fødeplasser der vi søker. Og om vi skulle komme i fødsel før tiden og være i et annet flyke eller langt unna den føde avd vi egentlig skulle på må vi ta den nermeste. og vi kan ikke kreve å bli flyttet under fødselen. får da gjelder ikke frittsykehusvalg.. men man kan ønske d og om de som jobber der er"snille" kan d hende at vi blir flyttet.. men vi kan ikke da selv velge d..

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8206321-sete-leie/#findComment-8221698
Del på andre sider

Annonse

I mai for snart to år siden fikk jeg en datter. Et par uker før fødselen fikk legen mistanke om seteleie, noe som stemte på UL. Det ble umiddelbart satt i gang forsøk på å snu babyen fra utsiden. Jeg ble koblet opp til disse maskinene, og ble nøye overvåket både før, under og etter snuingen. Det ble gitt astmamedisin direkte i blodet mitt, for at livmoren skulle slappe av, dette medførte ubehag i form av hjertebank, men var fullt overlevelig... Så ble babyen snudd ved at legen presset på hodet og rumpa fra utsiden for å "hjelpe" Frida rundt, så sparket hun seg rundt av seg selv. Selvfølgelig var dette noe ubehagelig for legen måtte jo ta i litt, men totalt sett syns jeg det gikk veldig bra, og han legen som gjorde det var velgig flink, og jeg følte meg trygg hele tiden.

Dette skjedde ved sykehuset i Stavanger. 2 uker senere hadde jeg en kjempefin og normal fødsel på fødeloftet uten medikamenter.

Det er klart at det finnes skrekkhistorier når det kommer til det meste, men for meg var ikke dette noe skrekkbetont i det hele tatt, for det gikk kjempefint.

Men jeg er enig i at visst de ikke greier å snu barnet, og forsøker igjen og igjen bør du si fra, og vise dem hvor skapet skal stå, for da er det babyen som sier fra om at dette var galt.

Når jeg fikk beskjeden om seteleie var jeg helt klar på at jeg ville ha keisersnitt om de ikke greide å snu henne, noen som ble uaktuelt. Men det var også slik at under selve fødselen var alt glemt, og det streifet ikke mine tanker at pia kanskje hadde snudd seg tilbake...

Ønsker deg lykke til med evt. snuing, og husk at visst ikke babyen vil så vil den ikke, og ta de signalene som babyen sender.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8206321-sete-leie/#findComment-8222899
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...