Gå til innhold

mest miljøvennlige alternativ er?

Anbefalte innlegg

Vi bruker tøybleier og tror på at det er mest miljøvennlig. I hvert fall når en vasker kun fulle maskiner, bruker miljøvennlig vaskemiddel, og ikke bruker tørketrommel. Vaskemaskin med lavt energiforbruk er vel også bra. Dessuten bør tøybleiene være økologisk produsert, og dersom en kan bruke hamp, soya, ull eller bambus i stedet for bomull så er vel det i tøybleiens favør også. Tøybleier kan gå i arv eller selges brukt.

Men alle ser ut til å være såre fornøyd med at papir er mer mijøvennlig bare fordi det blir så mye vask med tøy. Dette er jo noe bleieprodusentene er glad i å fortelle oss, men er det rett?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8206084-mest-milj%C3%B8vennlige-alternativ-er/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hmmm...ett ton med papirbleier per barn (for det er faktisk det de bruker) eller et par ekstra vask i uka? Hva er best? I mine tanker er det ingen tvil. Har lest at en papirbleie bruker 500 aar paa aa nedbrytes--de er rett og slett ikke nedbrytbare. Og for hvert barn i papirbleier hoggest det ned to digre traer. Jeg synes selv at det argumentet med at vasking bruker like mye energi ikke holder--man vasker da klaer likevel--og et par ekstra vask tilsvarer aa dra ned i do 7 ganger eller noe saant. (Husker ikke hvor jeg leste dette, men leste paa en bleieside)

Hvis det ikke er noe forskjell kan man jo bruke samme argument med andre ting--for eksempel kan vi alle begynne aa bruke papirtallerkener/kopper og bestikk i stedet for aa vaske de vi har. Det gaar jo veldig mye vann paa oppvasken hver dag, og hvis det er mer miljoevennlig aa kaste papir kan vi jo i stedet begynne aa bruke papirservise alle sammen. Saa ser vi hvordan verden ser ut om noen aar. :-) Merkelig at de som sier at papirbleier er mest miljoevennlig ikke ogsaa synes vi boer begynne med papirservise.

ja, nå har jeg lest på grønn hverdag som konkluderer med at tøybleier er mer miljøvennlig. Dette fordi:

- produksjonen av engangsbleier er den største miljøbelastningen da det brukes olje, naturgass, treråvare og flere kjemikalier

- transport av bleiene

- som avfall: bleiene har lav forbrenningsverdi pga høyt væskeinnhold, og de gir utslipp av klimagassen metan ved deponering, og de er vanskelige å kompostere pga plasten i bleiene.

- det trengs ca 5000 bleier per barn og dette blir som du sier ca ett tonn bleier!!

Så kan man undre da...hva blir raskest til jord-tette engangsbleier med plast eller brettebleier i bomullsgas? I tillegg til den geleen i engangsbleiene- mon tro hva den inneholder? Jeg får aliksom ikke engangsbleier til å bli miljøvennlig noen gang tror jeg........

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...