Gå til innhold

dere som har vært på vekstestimering..

Anbefalte innlegg

Skrevet

hva fant de ut? Og om dere hadde store barn hva vil legene gjøre med dette??

(smånervøs for dette nemlig...)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er vekstestimering en del av de vanlige konrollene eller kan man be om det?

Skrevet

jeg har vært.. babyen er akuratt så stor som han skal være:)

Skrevet

Hei! Jeg går til vekstestimering 1 gang i måneden, og var til min andre kontroll i går. 1. gang i uke 24 så var babyen 890 gram, og lå på 75 percentil-grafen(?) og lå an til å bli 3800 ved termin. Var litt bekymret da for at det blir en stor baby, men legen sa at det er alt for tidlig å si noe om.

I går var babyen 1386 gram (28+5) og ligger nå på 50 % percentilen og ligger an til 3500 gram ved termin. Legen sa at alt så bra ut og var normalt. Skal til ny vekstestimering om 4 uker.

Hvor langt på vei er du?

Skrevet

Var for 14 dager siden.. Da var min ca 3500g. De så ingen grunn til å være så nøye da de ikke setter igang 4 uker før likevel. Regner med ca 5 kg ved termin.. Skal igjen til torsdag. da er det 14 dager til termin, og de gjør en nøye måling.

Skrevet

Min kommer til å være ca 4500 eller litt over ved termin. Da jeg var på kontroll i uke 32 var han 15% større en normalt

Skrevet

Oj.. ja.. hos med "regner" de med at jeg kan komme til å få en stor baby, derfor har jeg fått slik vekstestimering i uke 36. er i uke 30 nå..

om de regner med at du får en baby på 4500-5000 g til termin, de lar deg vel ikke gå over tiden da vel???

Skrevet

jeg var i uke 26+4..legen sa da ca.1000gr..er dette mye-dere som vet??

Skrevet

Lurer litt på det samme som milva76 med aprilbaby *30+4* (ser du ikke har fått svar): Er vekstestimering noe alle får? Må man be om det spesielt?

Og med det samme så lurer jeg også på hvordan de gjør det? Og da skal jeg ikke spørre mer! :)

Skrevet

Jeg fikk vektestimering pga mulig tverrleie. De måler barnet ved ultralyd. Min var 3.7 når jeg var 37 uker. Legen mente da han ville bli litt i overkant av 4 kg. Skal bli spennende å se om det stemmer.

Skrevet

Min jente var 980 når jeg var 26+3.

Nåe jwg var 31+4 var henne 2 kilo, noen som vet om det er normalt????

Skrevet

Jeg har gått til privat fødselslege ( er ikke spes. fornøyd med fastlegen min, derfor jeg valgte det) og han har som praksis å ta UL ved hver kontroll. Han har derfor hele veien sett at det er en relativt stor baby. Var hos han igår (39+4), da var han opp i mot 4,2 kg. Så fikk en uke på meg til å få han ut "selv", hvis ikke ville han ha meg igangsatt.

Skrevet

Fikk estimert vekt med ultralyd i uke 38, på grunn av synnsynlig lite bekken. De regnet da knøttet til å være 3100g (38+0).. Hadde termin i går, men det ser ikke ut til at h*n vil ut med det første :-D Er forresten stilet mot vag.fødsel.

Skrevet

Jeg har ikke vært på vektestimering, men var på eksta ul i dag pga kynnere. Da målte legen vekta.. Men skreiv ikke opp hva vekta var, bare at den var +3%. Håper det holder seg omtrent der. Da blir den ikke altfor stor...

Skrevet

har vært på en i går. har termin i morgen. han er 3100g. har vært på 3D UL i uke 26 og legen sa at han tipper 3800 ved fødsel. stemmer ikke...

lykke til alle sammen :)

Skrevet

Hei Anjamor!

Ikke alle får vektestimering. Jeg får det i stedet for å måle SF-mål utenpå magen, da jeg tar blodfortynnende medisiner. En del får vektestimering på slutten av svangerskapet for å se om det går greit å føde vaginalt.

Når de estimerer vekt, så tar de tverrsnitt av hodet, magen og lengden på lårbenet. På Rikshospitalet, så legger de inn alle disse målene i en formel, og kommer da frem til vekten den dagen du er på kontroll. Ut fra hvor langt du er kommet, så plotter de dette inn på en graf (jeg fikk med meg et grønt UL-kort da jeg var på UL i uke 18), tilsvarende på SF-grafen på helsekortet for gravide. På dette kortet så er det tegnet inn forskjellige grafer, og der kan du lese av hvor stor babyen vil være når du er ved termin (uke 40). Jeg var først på 75-percentil-grafen, og nå ved siste måling, lå jeg på 50-percentil-grafen, som tilsvarer 3500 ved termin.

Håper dette var litt oppklarende :-)

Skrevet

Jeg var på vekstestimering da jeg var 31+4. Fikk ikke vite noen vekt, men babyen hadde et avvik på +24%. Noen som vet hva dette tilsvarer?

Skal på ny ultralyd når jeg er 35+4.

Skrevet

vet ikke annet enn at det er stort:-) hehe

må nok regne med en ganske stor baby...

jeg fikk ei datter i 2003, 3 uker før termin som var 4140 g. og hun hadde et avvik på +29%.... så jhun hadde blitt borti 5 kg

Gjest otilie79 **fødeklar **
Skrevet

Var på vektestimering i går, da legen målte sf målet til 41-42 cm. På ul målte de lillemor til å være ca 3700 gram nå.

Skrevet

Coscos: Ja, takk! Nå ble jeg litt klokere! :)

Skrevet

var på mandag å da mente de at jenta vår er 13-14% over normalen..det vil si at viss hun kommer til termin er hun 3,9kg

Skrevet

Hei, jeg var på vekstestimering flere ganger før jeg fødte i oktober-06. Dette da jeg gikk på blodfortynnende medisiner, og jenta mi ble målt til å ligge +20-24% over i vekst. Hun ble estimert til ca 4,5 kg ved termin (målt i uke 38) - og en uke før termin kom det ut ei jente på 3,6 kg - helt i passe størrelse. Så jeg er litt skeptisk til hvor mye for seg dette egentlig har. De målte med med ultralyd på Ullevål "ørten" ganger og burde jo fått et litt mer presist tall hvis det skal være noen vits i. Så ta det med ro, dere som får estimert store babyer.

En annen grunn til at jeg er litt skeptisk til dette, er at min svigerinne ble målt med ultralyd 14 dager på overtid, der de ikke fant noe spesielt. Ut kom en plugg på nærmere 5 kg! Det så de ikke nei... ?!

Skrevet

Jeg skal på ny vekstestimering når jeg er 35+4. Håper at jenta ligger mer på normalen da. De vokser jo litt i rykk og napp, så det kan jo være at hun bare hadde lagt litt mye på seg da hun ble estimert sist gang. Men at det nå har jevnet seg litt ut. Håper det! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...