Gå til innhold

hvordan ville dere ha taklet denne situasjonen? ang barnehagen og "erting"


marguritten

Anbefalte innlegg

jeg står i en litt vanskelig situasjon.

 

min samboer er "lubben".

når han har avlevert vår 3 år gammel datter,så har han opplevd et par ganger å bli kalt stygge navn av de andre barnehage barn. (som feiten osv).

han bryr seg ikke om det, å svarer tilbake til ungene.

 

men jeg tenker på hva min datter må føle.

om hun eventuelt blir mobbet/ertet fordi hun har en tykk far.

 

jeg går ut i fra at de ungene har vært tøffe i kjeften mens det ikke var noen andre voksne i nærheten.

 

men nå kommer "problemet", jeg har tenkt å snakke med ledelsen/sjefen for barnehagen om dette problemet, men min samober sier at hvis jeg gjør detså nekter han å avlere jenta og at jeg gjør det det til et større problem enn hva det er .

å han NEKTER å kontakte en voksen for å "sladdre" på de barna.

(sikkert noe med manndommen hans)

 

hvordan hadde dere taklet dette problemet?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hmm.. Ikke så lett den der.. Tror kanskje jeg hadde, om mulig, forsøkt å spørre jenten din og finne ut om hun virkelig blir plaget av det i barnehagen.. Eller er hun sånn som ikke forteller om vonde ting? Dersom hun ikke blir det hadde jeg latt saken ligge, blir hun mobbet hadde jeg selvfølgelig gitt beskjed. Men om du ikke finner ut av det, kan du jo kanskje spørre de andre ansatte (ikke ledelsen) litt diskré om de har oppdaget noe.. Skjønner jo mannen din også da, litt drastisk og gå rett til ledelsen med en gang kanskje..??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hun som styrer barnehagen er en kjempe snill dame.

blir å ta en snakke med henne for å høre hvordan jeg skal takle denne situasjonen.

jenta mi har et dårlig språk,så alt hun sier er at guttene er dumme.

har snakket med noen av barna i b.hagen å de sier at hun slår,men det var fordi de ertet henne.

 

så jeg føler jeg må ta fatt om problemet innen det blir for stort.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er førskolelærer og jobber vanligvis i barnehage.

Når barnet blir mottat i bhg, er det vanlig at en voksen på avdelingen er i garderoben for å si hei og hallo osv.

De burde tatt tak i dette. Kan du finne ut av om de i det hele tatt har fått med seg hva ungene sier?

Hensynet til din datter kommer først. Jeg håper virkelig dere finner ut av dette. Min eldste sønn (11år) har kommet gråtende hjem fra skolen noen ganer fordi noen har mobbet. Han er lubben. Det gjør så ufattelig vondt inni meg.

Stopp det.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var høygravid vart det en del unger i barnehagen som spurte hvorfor jeg var så stor eller feit. Jeg likte det ikke siden jeg veier for mye selv som ikke gravid og er nok litt for følsom på det puktet. Jeg bare venter på å få det spørsmålet som ikke-gravid også. Men egentlig er jo spørsmål mye bedre enn det å kalle neoen feiten. Barn er nysgjerrige og spørsmål er greit men kalle noen feiten er mer ondskapsfullt. Tror nok du kan snakke med styreren. Kanskje barnehagen kan få et puff til å ta opp det med kallenavn og mobbing uten å gå spesielt inn på din sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er selv ped.leder i barnehage... Jeg tror jeg ville tatt opp problemet med ped.leder istedenfor styrer jeg. Styrer kjenner egentlig ikke barna så godt, og hun er nå mest på kontoret og har ikke så mye peiling egentlig hva som skjer i barnegruppen.

Når barnet ditt kommer eller blir hentet i barnehagen så bør de voksne følge ekstra godt med. Hvis det har vært voksne tilstedet som har hørt barna si dette så burde de virkelig ha tatt tak i dette. Hvis de ikke gjør det så er det ped.leders ansvar og se til at de voksne går inn å får stoppet dette så fort som mulig. Det bør en lenger periode være voksne tilstedet hele tiden når din datter blir avlevert og hentet!

En annen ting som kanskje er lurt er at din samboer heller sier til barna at han ikke liker at de sier slikt. Hvis han tar igjen så oppfatter ungene det av og til som "lek". De er ikke så gamle så de forstår ikke konsekvense av hva slik "mobbing" kan medføre. Men de vet veldig godt at man ikke skal si slik derfor gjør de det ofte i det skulte.

Ped.leder kan jo også gå direkte inn å jobbe med de guttene som sier slikt. Dette kan jo gjøres diskret igjennom bruk av litteratur, drama osv. Det er mange innfallsvinkler å bruke. Datteren din bør jo også helt klart få litt diskret ekstra oppfølging, bare for å utelukke at hun blir mobbet!

Anbefaler deg virkelig å ta dette opp altså! Det er jo ekstremt sårt for din datter når hun hører noen si noe negativt om sin pappa. Ingenting sårer vel mer... Ønsker deg ihvertfall lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg er jo egentlig barnehage assistent.. men har ingen pedagogisk utdanning,.. men hvis mannen din ikke vil du skal snakke om dette med lederen synes jeg du skal vinkle det inn til og handle om datteren din.. for det er vel henne du er mest bekymret for.. du må rett og slett spørre hvordan det går med henne der.. og om de har oppfattet noe som kan minne om mobbing.... du trenger jo ikke si noe om mannen din i det hele tatt.. jeg så ofte at unger spørr i nysjerrigehet,, mens noen var bent frem frekke.. som flere sier skal det være voksne som møter barna når de blir levert og hvis de hører slike kommentarer så bør de helst ta tak i dette og ikke bare "late som ikke noe for at mannen ikke skal bli forlegen" de trenger kanskje ikke skrike ut at sånn kan man ikke si.. men heller samle barna og snakke om at det er forskjell på folk og snakke om følelser....

 

jeg spurte hvordan det gikk med dattern min og de kunne svare greit på det.. så de følger vel med...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...