Gå til innhold

Huff- gruer meg til fødselen..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var hos jordmor idag, og snakket litt om fødselen. Jeg hadde en tung fødsel med forrige, og ingenting gikk som jeg hadde forventet. Jeg ønsket da å føde uten smertelindring på Storken, men grunnet svangerskapsforgiftning, ble jeg både satt igang med drypp, samt måtte ha Epidural.

Jordmor prøvde å advare meg i forkant.. si at jeg burde ikke planlegge for mye, da det kan skje ting som gjør at man trenger ekstra oppbacking. Likevel trodde jeg selvsagt at alt skulle gå så fint..(...fødselen gikk jo bra, og jeg fødte en nydelig og frisk jente;o)...)

I ettertid ser jeg at forrige fødselsopplevelse preger meg nå. Jeg kvir meg som en unge til fødselen, og blir kvalm bare ved tanken.. det blir verre jo mer det nærmer seg... Brrrr.... Hva skal jeg gjøre for å komme over kneiken, og klare å psyke meg opp? Har hørt at siden de satte igang fødselen, ble ikke riene naturlige. På meg så var det full eksplosjon fra første ri- ingen gradvis oppbygging.. Er det flere som har erfaringer med dette? Flere som sliter med samme tanker? Hjelp..

Trenger noen gode råd..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Glemte å si at jeg er i uke 33 nå.. Bør få noen positive fødselslyster snart;o)

Skrevet

æ e 37+0 i dag, og æ skal si at æ grue mæ veldi til fødseln æ og, men æ roe mæ me at det vare bare noen tima, og det beste kommer til slutt, lillegutt som skal ligge i arman mine=) æ e så klar no, e så lei å vente, så fødseln skal bare begynne no om han vil ut (håpe håpe)

hadde en helt forferdeli føste fødsel, me ei jordmor som va helt forferdeli, ho skulle ikke hatt den jobben dær, og æ plagdes lenge psykisk pga det. og slit litt enda me det, men kan roe mæ me at ho ikke jobbe dær mer og ikke har nokka mulighet for å få ho igjen.

æ ser så fram til å bli ferdi no, kanskje det skjer nokka i natt?

Skrevet

Åh- høres fælt ut med en slik jordmor. Takk for superraskt svar;o).. Greit å vite at det ikke er bare jeg som er helt på jordet med mine tanker.. Gleder meg jo også VELDIG til å holde nurket i armene mine, gleder meg til bleieskift og nattevåk.. Kunne bare fødselen være overstått- ville alt vært lykke..

Lykke til med fødselen.. ;o)

Skrevet

Har ikke samme erfaringer som deg, min fødsel ble akkurat slik jeg håpet forrige gang, men jeg merker likevel at jeg gruer litt denne gangen. De fleste flergangsfødende jeg snakker med sier at 2. gang er noe helt annet enn 1. De fleste i positiv betydning (det er jo en trøst)..men det som bekymrer meg er at det ofte går så innmari fort andre gang. Ser det som skremmende at alt skjer på en gang. Litt redd for å revne mer, eller få intense smerter hvis det går så fort. Ser for meg at den rolige avslappede stemningen som var på fødestuen sist ikke kommer til å være der...

Er enig med jordmoren din i at det nok er veldig lurt å være åpen i forhold til hvordan fødselen kommer til å være....mye av fødselsopplevelsen er avhengig av hvilke forventninger du har til deg selv og de andre som er med. Jeg for min del hadde et veldig åpent sinn forrige gang og tenkte at epidural var en god løsning dersom jeg syntes at riene var for vonde. ...jeg fokuserte aldri på fødselen som en prestasjon fra min side, men mer en opplevelse som er en del av det og bli mor, og som jeg ville prøve å la bli så flott som mulig. Jeg fødte med epidural og hadde utelukkende positive erfaringer med dette og synest det var et fint hjelpemiddel for å få en fin fødsel.

Mitt råd til deg er å være åpen for hvordan fødselen skal være og å tenke på at det vanligvis er mye lettere å føde andre gang. Kanskje du får en helt annen erfaring denne gangen. Uansett hvordan det blir er det ganske sikkert at du vil sitte igjen med en kjempeflott premie når du er ferdig:-)

Masse lykke til...

Skrevet

Takk for trøstende ord. Og ja, premien er absolutt verdt smertene;o) Vi er jo verdens heldigste som i det hele tatt KAN få barn. Tror jeg skal fokusere mer på å ha minst mulig forventninger til selve fødselen. Skulle bare ønske det ikke knøt seg slik i magen bare ved tanke på fødselen.. Gleder meg jo masse til å se nurket mitt;o)

Masse lykke til til deg også- Vi har en super småbarnstid i vente. Så får vi heller se på fødselen som en nødvendig del. Håper du har rett m.h.t at andre gang er raskere..

Tenker positivt idag... :o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...