Gå til innhold

noen som kan svare på noen ting ang. sopp?

Anbefalte innlegg

Skrevet

vet ikke om det er det jeg har, men jeg tror det.. er ganske rød nedentil og mye utflod.

må man si ifra til legen om dette? eller kan jeg bare smøre på canesten, selvom jeg ikke er sikker på om det er sopp jeg har fått?

Skrevet

jeg forhørte meg med veninnen min som har hatt sopp, hun fortalte at når hun hadde det var hun rød, og det klødde, og dt var en del utflod.hun anbefalte at du tar deg en tur til legen. hun brukte en reseptfri salve som heter: Klotrimazol NM Pharma 1%.

Skrevet

Jeg har akkurat hatt en kraftig soppinfeksjon. Hovnet skikkelig opp, og var rød, i tillegg til sinnsykt med utflod. Jeg vurderte å gå til legen, men valgte den lette løsningen og nøyde meg med å smøre canesten på. Det gav seg på to dager, viser iallefall ikke noe lenger.

Skrevet

ok! men det går bra og smøre seg med canesten selvom det bare er noen små uker til termin? det har ikke noe å si? hatt sopp tidligere i graviditeten å da bare smørte jeg meg så forsvant det...

Skrevet

jeg har hatt sopp infeksjon store deler av dette svangerskapet,og det man får beskjed hos legen å gjøre,er å bruke canesten el. clotrimasol som er det samme.Nå har jeg nettopp måtte ha tatt en kur igjen,og da holdt det ikke med bare krem,da måtte jeg og bruke en vagitore. det er veldig effektivt. det er flott om du blir kvitt soppen før fødsel,for enkelte jordmødre sier at man kan revne lettere om man har sopp. dette pga huden er mindre elastisk. dette har ikke stemt med meg tidligere. har født 2 barn fra før,og var i de svangerskapene og mye plaget med sopp. når har du termin? jeg har 22.4

Skrevet

jeg har termin 18.mars. litt over 4 uker til... man kan smøre seg hele graviditeten? vil helst bli kvitt dette så fort som mulig.

Skrevet

prøv å gå inn på www.felleskatalogen.no

Der kan du se hva som er farlig og ikke for fosteret. Canesten bruker jeg vanligvis uten å kontakte lege. Men jeg har ikke sjekket om det er bra under sv.skap.

Skrevet

"Graviditet/Amming: Overgang i placenta: Lang erfaring indikerer liten risiko for skadelige effekter på svangerskapsforløpet, fosteret eller det nyfødte barnet. Ved graviditet bør applikator ikke benyttes. Vagitorer, som kan innføres med fingrene, bør brukes. Overgang i morsmelk: Kan brukes ved amming."

det vil vel si jeg kan bruke det.. men hva er applikator og vagitorer?...

Skrevet

ja du kan,men behovet er jo ikke der hele tiden. det står på pakkningsvedlegget at det ikke er skadelig når man er gravid. grunnen til at man er mye plaget da,er pga bakterie floraen er helt forandra når man er gravid. lykke til

Skrevet

Dette fant jeg om Canesten hos www.felleskatalogen.no:

Canesten Bayer

Antimykotikum.

Pakningsvedlegg

VarenummerATC-nr.: D01A C01 og G01A F02

T

HUDSPRAY, oppløsning 1%: 1 ml inneh.: Clotrimazol. 10 mg, alcohol isopropylic., macrogol. 400 et propylenglycol. ad 1 ml. D01A C01

T

KREM 1%: 1 g inneh.: Clotrimazol. 10 mg, sorb. monostear., polysorb. 60, cetac. artific., alcohol cetylic. et stearylic., octyldodecanol. et alcohol benzylic. q.s., aqua purif. ad 1 g. D01A C01

T

LINIMENT 1%: 1 ml inneh.: Clotrimazol. 10 mg, alcohol isopropylic., macrogol. 400 et propylenglycol. ad 1 ml. D01A C01

T

PUDDER 1%: 1 g inneh.: Clotrimazol. 10 mg, oryz. amyl. ad 1 g. D01A C01

T

VAGINALKREM 1%: 1 g inneh.: Clotrimazol. 10 mg, sorb. monostear., polysorb. 60, cetac. artific., alcohol cetylic. et stearylic., octyldodecanol. et alcohol benzylic. q.s., aqua purif. ad 1 g. G01A F02

T

VAGITORIER 100 mg og 500 mg: Hver vagitorieg inneh.: Clotrimazol. 100 mg, resp 500 mg, lactos., monohydr., cellulos. microcryst., acid. lact., mayd. amyl., crospovidon., calc. lact., pentahydr., magn. stear., silic. colloid. anhydr., hypromellos. G01A F02

Indikasjoner: Hudspray, krem, liniment og pudder: Dermatomykoser forårsaket av dermatofytter, (Trichophyton-, Epidermophyton-, Microsporum-arter), gjær-, mugg- og andre sopparter. Dermatoser med sekundærinfeksjon av sopp. Pityriasis versicolor. Erythrasma. Vagitorier 100 mg, 500 mg og vaginalkrem 1%: Vulvo-vaginale infeksjoner forårsaket av Trichomonas og gjærsopp.

Dosering: Hudspray, krem, liniment og pudder: Hudsprayen sprayes på tynt 2-3 ganger daglig. Kremen, ev. linimentet påsmøres tynt 2-3 ganger daglig. Om ønskes kan en deretter drysse på pudder. Behandlingstid normalt 3-4 uker. For å unngå residiv anbefales behandling 2-4 uker etter oppnådd symptomfrihet. Pudderet er egnet til profylaktisk behandling og vedlikeholdsbehandling. Ved fotsopp bør føttene vaskes og tørres grundig før behandling. Ved mykoser på hendene anbefales det å smøre disse inn etter hver håndvask. Vagitorier: 1 dags-(1 gangs-) behandling: 1 vagitorie 500 mg dypt i skjeden om kvelden. Hvis nødvendig gjentas behandlingen. 3-dagers behandling (ved Candidainfeksjoner): 2 vagitorier à 100 mg i skjeden hver kveld i 3 dager. Hvis nødvendig gjentas behandlingen. 6-dagers behandling: 1 vagitorie 100 mg dypt i skjeden hver kveld i 6 dager eller en fylt applikator (5 g) med vaginalkrem 1% hver kveld i 6 dager. Hvis nødvendig gjentas behandlingen. Behandlingen skal fullføres selv om de subjektive plagene er forsvunnet. Samtidig vulvitt behandles med krem 2-3 ganger daglig i 1-2 uker. Av praktiske grunner bør behandling foretas utenom menstruasjonsperioden. Partnerbehandling: Seksualpartner bør også behandles i den grad det foreligger symptomer. Etter vask av glans penis og forhud gnis kremen inn 2 ganger daglig i 2 uker.

Kontraindikasjoner: Hypersensitivitet for klotrimazol og/eller cetostearylalkohol (vaginalkrem, krem).

Forsiktighetsregler: Hudspray eller liniment bør ikke komme i berøring med øyne eller slimhinner. Vagitorier og krem/vaginalkrem kan redusere effektiviteten og sikkerheten av lateksprodukter som kondomer og pessarer. Effekten er midlertidig og opptrer bare under behandling.

Graviditet/Amming: Overgang i placenta: Lang erfaring indikerer liten risiko for skadelige effekter på svangerskapsforløpet, fosteret eller det nyfødte barnet. Ved graviditet bør applikator ikke benyttes. Vagitorer, som kan innføres med fingrene, bør brukes. Overgang i morsmelk: Kan brukes ved amming.

Bivirkninger: Mindre hyppige: Hudbehandling: Hudreaksjoner (brenning, stikking, rødhet eller hypersensitivitetsreaksjoner). Vaginal behandling: Lokal irritasjon som brennende følelse, svie og rødhet. Disse er sjelden så alvorlige at behandlingen bør avbrytes. Sjeldne (<1/1000): Vaginal behandling: Enkelttilfeller av overfølsomhetsreaksjoner, kløe, pustevansker, hypotensjon, uvelhet, diaré.

Egenskaper: Klassifisering: Imidazolderivat med et bredt antimykotisk virkningsspekter. Virksomt mot dermatofytter, Candida-artene, Pityrosporum spp. samt mot enkelte grampositive bakterier. Har også en viss effekt mot Trichomonas vaginalis. Gir hurtig innsettende effekt med rask lindring av symptomer. Da preparatet senker forhøyde pH-verdier i vagina, gjenopprettes hurtig den fysiologiske balanse hvorved Døderlein-floraen normaliseres. Virkningsmekanisme: Virker fungicid ved å øke permeabiliteten av cellens membransystemer. Absorpsjon: Hudspray, krem og liniment penetrerer lett huden, men absorberes i liten grad over i blodbanen ved lokalbehandling.

Andre opplysninger: Vagitoriene og vaginalkremen er fargeløse og smusser ikke til undertøyet.

Utlevering: Hudspray 1% 30 ml, krem 1% 20 g, liniment 1% 20 ml og pudder 1% 30 g er unntatt fra reseptplikt til bruk mot fotsopp. Krem 1% 20 g, vaginalkrem 1% 50 g, vagitorier 100 mg 6 stk. og 500 mg 1 stk. samt kombinasjonspakninger (vagitorier + krem) er unntatt fra reseptplikt til bruk mot soppinfeksjoner i og rundt skjedeåpningen.

Pakninger og priser: Hudspray: 30 ml kr *. Krem: 20 g kr *, 50 g kr 99,50. Liniment: 20 ml kr *. Pudder: 30 g kr *. Vaginalkrem: 50 g med 6 engangsapplikatorer kr *. Vagitorier: 100 mg: 6 stk. med applikator kr *. 500 mg: 1 stk. med applikator kr *, Kombinasjonspakninger: 6 vagitorier à 100 mg + 20 g krem kr *, 1 vagitorie à 500 mg + 20 g krem kr *.

T: 38b).

Refusjon: Behandlingen skal være instituert ved infeksjonsmedisinsk eller onkologisk sykehusavdeling eller poliklinikk eller av spesialist i vedkommende spesialitet. Legen kan rekvirere legemidlene til seg selv på blå resept under henvisning til punkt 38.

Skrevet

Vagitorer er piller som skal opp i skjeden. Applikator er en plast-sak som du skal sette fast vagitoren(e) på for å føre dem inn. I sv.sk. skal du ikke bruke den, men heller en finger.

Anbefaler å bruke vagitorer i tillegg til salve med en gang. Går mye raskere bort da, og mindre sjanse for å få det igjen med en gang. Ihvertfall min erfaring.

Skrevet

nei du kan ikke bruke canesten under graviditet

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...