mama09 Skrevet 12. februar 2007 #1 Skrevet 12. februar 2007 Noen som har noen gode oppskrifter på rundstykker? Gjerne med litt grovt i. Jeg har ekspreminert og lagd mange forskjellige oppskrifter men synes de ofte blir litt for tunge, tørre eller smakløse.. Tar imot tips med takk !!!
coscos Skrevet 13. februar 2007 #2 Skrevet 13. februar 2007 Hei! Jeg pleier ikke å bruke en fast oppskrift når jeg baker rundstykker, men synes mine blir gode for det. Ikke så veldig grove, men det kan du jo regulere selv, avhengig av hvor mye grovt mel/korn du har i :-). Alle mål her er ca. mål, så bare å prøve seg frem. Jeg pleier å bruke ca. 1/2 pose (1/2 kg) med ferdig grovbakst-mel (ikke de som er ferdig til grovbrød, men de andre), og ca. det samme med vanlig siktet hvetemel. 2 dl med hele hvetekorn eller sånn 5 korns blanding. 1 ts. salt, 1 ss. honning (eller sukker), 2 ss. olje, 50 gram gjær og ca. 8 dl vann. Ta av ca. 2 dl. med vann og kok opp sammen med de hele kornene, og la dette få småkoke i et par minutter, og avkjøl litt. Ta resten av vannet lunkent fra springen og bland ut gjæren i en stor bakebolle (til kjøkkenmaskinen). Ha i salt, honning/sukker, olje, kornblandingen som er kokt opp og det grove melet. Ha deretter i siktet hvetemel til det blir en passe deig (evt. hvis du synes den blir for lys, så ha i mer grovt mel). Kna godt i kjøkkenmaskin. La deigen heve til dobbel størrelse og bak ut rundstykker. Etterheves. Stekes ca. 15 minutter ved 200 grader. Jeg bruker dampovn, og damper da først rundstykkene i ca. 10-15 minutter før jeg steker dem. Et godt tips til helgene er å lage deigen med kaldt vann på kvelden (men kornblandingen må jo koke opp i varmt vann), og sett den til heving over natten), form rundstykker og etterhev på morgenen, og du har nystekte rundstykker til helgefrokosten. Deilig!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå