Gå til innhold

Klar for å legge seg tidligere?


Bratsj

Anbefalte innlegg

Lillemann drar gjerne et langt sove-drag fra 18-19tiden til minst kl.20 (idag tydeligvis til 21 og vel så det, han sover enda)

Vi har pleid å begynne kveldsstellet kl. 21 og legge ham ca 22, men det blir jo litt rart når han sover så mye rett før (må liksom vekke ham for at vi slal få lagt ham...)

Men likevel har det merkelig nok ikke vært noe problem å få ham til å sove igjen etter å ha hatt en time våken med kveldsstell og pupp.

Prøver han å fortelle oss at han er klar for å sove tidligere tro ?

Vesla legger seg 19, og hun har leilighetens eneste soverom, så kanskje vi skulle forsøkt å begynne å legge dem samtidig på samme rom?

Slik det er nå så sover han i stua med oss, og vi har jo tv og lys på til iallefall kl.22, så her får han ingen nattfølelse før da.

 

Lurer imidlertid på om han da vil holde liv i henne når han våkner og skal ha pupp...

Han pleier å spise rundt kl. 4 og igjen rundt 7, men vil sikkert ha enda et måltid før 4 hvis vi legger ham allerede kl.19.

Hadde jo tenkt å vente med å legge dem sammen til han var ferdig med nattmat, men da blir det jo iallefall ikke før til sommeren.

 

Når legger dere de små for natten og hvordan gjør dere som har eldre søsken?

Tanker rundt dette?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har litt av det samme opplegget her. Hun har en soveperiode på ettermiddag/kveld som begynner å bli forskjøvet fra 16 til 19 til 18-20.30. Jeg tenker da at det kanskje er mulig å legge henne tidligere snart. Nå legger hun seg ca 23, men jeg merker at hun kan være klar tidligere. Jeg er bare redd for at hvis jeg legger henne sånn 19 at hun skal våkne på fornatten og være lys våken...For når hun våkner etter "kveldsluren" for mating og kveldsstell så er hun jo lys våken. Men det er jo forsåvidt bare å prøve seg fram. En periode la hun seg 21.30, da fikk vi en ekstra oppvåkning på natten ( kl ett og fem).

 

Dersom gutten din bare er våken en times tid mellom kveldsluren og han legger seg så høres det jo ut som om han kan være klar...Det var sånn jeg forsto det du skrev, at han var våken fra21 til 22?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som han begynner å bli klar for å legge seg tidligere. Lillegutt her så jeg at begynte å bli trøtt i 8 tiden,så jeg begynner kveldsstellet da. Med mating,bading og det som følger med. Å han sover som regel godt i 21 tiden. Søsteren legger seg klokken 20.00 ca,så målet blir å få lagt dem samtidig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Bratsj,

 

Lager han mye lyder når han våkner på natten og skal ha mat? Hvis han ikke gjør det, da tror jeg ikke storesøster våkner. Vi mammaer har jo en tendens til å våkne med én gang når baby våkner. Da kan du bare gå inn og hente ham og amme på det rommet du sover i. Bare se til at det er mørkt i hele leiligheten.

 

Her ordnet det seg ganske fint med en gang siden storesøster ikke gikk med på at lillebror la seg senere enn henne... ;o)

(hun er som sagt snart 5 år)

Jeg legger ham rundtomkring 19:30.

Men dissa har separate rom.

Lillebror er punktlig som bare det, våkner så og si 00:30 og 04:30 hver natt. Det går m.a.o. ca 5 - 6 h til første amming, og litt mindre til neste. Han våkner i 6-tiden, da begynner vi morgenstellet. Dette fungerer utrolig fint, fordi da er han klar når storesøster våkner i 7-tiden.

 

Jeg hadde bare tenkt å bli kvitt 04:30 måltidet etter hvert, få det litt senere, slik at vi da kan stå opp. Men jeg gidder ikke å stå opp halv fem, altså.

 

MInsten har jo slitt enormt med luftsmerter, og jo mer jeg mater ham jo verre blir det (jeg mener mengd per måltid). Han raper og promper og bærsjer og gulper etter hvert måltid - til den store guldmedaljen!

På natten tør jeg ikke å gi ham veldig mye mat fordi jeg er redd at projekt: "Luftbearbeiding" skal vekke ham altfor mye. Derfor vil det sannsynligvis ta en god stund før vi er kvitt nattmåltidene.

Men det skal bli utrooolig deilig når det skjer, fordi jeg koser meg ikke akkurat med denne nattammingen...for å si det slik...I natt var jeg våken 1,5 h ved første amming, kunne ikke sovne. Og dette tross at søvnsaldoen min ligger en god del på minus. Jeg trenger sårt hvert minutt jeg kan få!

Jaja, nå sporet jeg bort fra temaet litt...

 

Hvordan er det ellers med lillegutten din? Er han mer våken dagtid nå? Eller soves det fortsatt veldig mye?

"Vår" gutt har endelig (synes jeg) begynt å se seg rundt i denne verden. Vi har bare gått å ventet på at han skal våkne opp! Slik at vi får noen slags kontakt. Storesøster synes det er stas å få være med og stelle ham. Hun prater masse med ham og han smiler som en sol tilbake.

Pappa får også mer og mer kontakt med ham, og man merker at det begynner å komme med følelser i bildet...

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...