Gå til innhold

Er dette allergisk hudreaksjon eller atopisk hud?

Anbefalte innlegg

Gutten vår på 2,5 år har i et års tid nå hatt sånn skikkelig nuppete og tørr hud på hele ryggen og hele magen. Uansett hva vi smører med, så hjelper det bare en liten stund før det er tilbake igjen. Han har til tider klødd seg så mye at det har begynt å blø, men det er ikke alltid det klør heller. Kløen virker nærmest uavhengig av disse nuppene...den kommer og går hele tiden. Vi har trodd han reagerte på bleiene, men i selve bleieområdet er han helt fin.

Hva kan dette være? Reaksjon på vaskemidler? Vi har byttet til Neutral uten at det har gjort noen forskjell.

Håper noen har erfaring med sånn nuppehud.

Fortsetter under...

Det er vel to sider av samme sak? Høres ut som eksem som jo kan forverres ev allergi, men som ikke alene er forårsaket av det. Smører dere med fuktighetskrem to ganger daglig, også etter at nuppene er borte? Hvis dere gjør det og han likevel har nupper/klør er det mulig dere må bruke et steroidpreparat i tillegg. Dere burde få henvisning til en barnelege med spesialkompetanse på eksem og allergi.

Datteren min har tidvis vært svært plaget av eksem (nupper og rød kløende hud). Vi har nå et opplegg som fungere veldig bra: smører to ganger daglig med karbamidholdig krem, bader i NAFs badeolje en gang daglig, bruker Elocon ved eksemutbrudd.

Lykke til!

det høres ut som noe av det samme som min 15-måneder gamle jente har hatt. Første gang det kom så ble det en infeksjon i det som måtte behandles med antibiotika. Da var hele ryggen dekket av nupper som klødde (ødela nattesøvnen!). Etter den kuren ble hun veldig fin, men det gikk ikke lang tid før det kom tilbake tørre flekker og litt nupper. 2. gangen vi var hos legen fikk vi en krem med kortison i som vi smurte på en ukes tid. Når huden ble fin så fortsatte vi å smøre med en fet krem to ganger daglig og enn så lenge så er hun veldig fin, huden er glatt og det klør ikke. Det er ca 10 dager siden vi sluttet med kortison kremen. Legen sa til oss at huden var en typisk vinterhud.. fikk inntrykk at det var grenseland mellom veldig tørr hud og litt eksem. Jeg lever nå i håpet om at jeg skal greie å holde det i sjakk med fet krem og jevnlig smøring. Lykke til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...