Anonym bruker Skrevet 12. februar 2007 #1 Skrevet 12. februar 2007 Har av og til i det siste merket at utfloden er veldig vannete. Er bare av og til, men lurer på om det kan være fostervann som lekker? Noen som har opplevd noe liknende eller som vet? Jeg vil ikke føde nå...
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2007 #2 Skrevet 12. februar 2007 Jeg og! Spesielt om morgenen... Vet dessverre ikke hvorfor det er sånn, men utfloden har forandret seg stadig vekk siden jeg ble grvid, så jeg er ikke særlig bekymret. Tror nok ikke det er fostervann.
Lone35 =0) Skrevet 12. februar 2007 #3 Skrevet 12. februar 2007 Tips til begge: Lukt på det. For fostervann lukter verken som urin eller utflot. Den er blank/gul i fargen og tynn. Hilsen en med kronisk lekkasje...
september troll på vei;) Skrevet 12. februar 2007 #4 Skrevet 12. februar 2007 Pussig...tenkte akkurat å legge inn innlegg om det samme;) Idag merket jeg at var så våt i skrittet. Tasset rundt i joggebukse hjemme, og denne var synlig våt i skrittet. Senere på ettermiddagen, merket jeg at det nesten skvulpa i buksa, trusa og rompesprekken. Forsøkte å lukte men det lukter ingenting;) Ikke vondt heller, litt knip i magen i kveld bare... Det er ikke utflod, for den er tykk go kremfarget og ikke til å ta feil av, men kanskje det er tiss???? Min svigerinne mente det, men mamme mente jeg skulle høre hva min jordmor sier...Hva tror dere? Hvor vanlig er slik lekkasje da? Er i uke 20... Anyone;)
Lone35 =0) Skrevet 13. februar 2007 #5 Skrevet 13. februar 2007 Svigerinna di hva mener hun egentlig?? Urin??? Du vet jo hvordan urin lukter ikke sant? Og fostervann lukter nesten ingenting. Det står beskrevet som "vammel-lukt" noen plasser. Men det lukter ihvertfall ikke som utflod og urin. Hør på mora di du. Dvs snakk med jordmor. Jeg har selv hatt f.v-lekkasje siden uke 18, og det er ikke noe å spøke med.
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2007 #6 Skrevet 13. februar 2007 Kan faktisk være "svette".. utrolig nok! Man har noen kjertler i skrittet/lysken som visstnok kan skille ut mye (!) væske under svangerskap... en på baselgruppen min hadde vært plaget av dette i sitt svangerskap!
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2007 #7 Skrevet 13. februar 2007 Lone35: Hvor farlig er det at en lekker fostervann egentlig? Og hvor lang tid tar det fra en begynner å lekke til en må føde? Kan ikke så mye om dette her. Er i uke 26 og kjemperedd for å føde altfor tidlig...
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2007 #8 Skrevet 13. februar 2007 La inn det samme innlegget på prematurdebatten på dinbaby og der var svaret :"Kom deg så fort du kan til fødeavdelingen"! Hjelp, trodde ikke dette her var så alvorlig...
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2007 #10 Skrevet 13. februar 2007 Man skal ikke gå og lekke fostervann! Hvis du har mistanke om det, så ring føden og de vil sannsynligvis ha deg inn på en sjekk! Jeg var på sjekk i uke 26 pga mistanke om lekkasje (noe det heldigvis ikke var), og da fikk jeg beskjed om at hvis det var fostervann ville jeg bli lagt inn med det samme. Det er stor fare for infeksjoner hvis man lekker fostervann, og man skal ikke gå og skvette litt her og der. Jeg fikk beskjed om at utflod kan samle seg opp i foldene oppover i skjeden og komme ut samlet feks om morgenen. Jeg hadde i tillegg kramper og smerter i magen, men anbefaler å ta en telefon til føden hvis du er bekymret for lekkasje.
Lone35 =0) Skrevet 13. februar 2007 #11 Skrevet 13. februar 2007 Fostervannslekkasje er alvorlig. Hvis du lekker mye og nok, vil kroppen tolke det som et tegn på å gå i fødsel. Du vil begynne å få rier. Jeg har smålekket i vel fem uker nå. Noen ganger bare med drypp og andre dager med dusjer av fostervann. Det produseres nytt hele tiden, men jeg vet ikke hvor fort. Barnet kan vel også få navlestrengen rundt hodet også hvis fostervannet forsvinner. Hvis du er flergangsfødende eller hodet ikke er festet, må du legge deg flatt om vannet fosser ut. Hvis du kan fylle et stort mensbind med fostervann så er det ingen tvil: Ring føden og si du kommer evt trenger ambulanse. Ang tidlig vannavgang så sier de at du kan gå lenge og skvette vann i svangerskapet. Men at du trolig vil føde før tiden. Jeg kommer til å forhøre meg om lungemodningsmedisin når jeg denne uken skal på sjekk på sykehuset. (De kommer til å følge deg nøye opp om du begynner å lekke vann.) Søk hjelp, heller en gang for mye enn for lite. Helsepersonalet er der for din skyld. Klem
MomInUSA Skrevet 13. februar 2007 #12 Skrevet 13. februar 2007 ikke noedvendigvis et svar, men helsepersonell tror ofte at det er urin og ikke fostervann - saa det maa avere ganske vanlig - saa vaer sikker paa at de undersoeker deg hvis du har mistake om lekasje. Da vannet mitt gikk saa dro jeg paa sykehuset og de testet vannet eller innsiden med slike papirstrimler (nesten som ph-papir) for aa see om det var fostervann. Nei, negativt. Proevde igjen og igjen, ny pakke, og nei, negativt, saa de begynte aa lure paa om det var urin jeg hadde lekket og ikke fostervann. Serioest -vannet rant nedover leggene mine - flere ganger - vel jeg tisser ikke saa mye... De hadde aldri opplevd at testen ikke hadde gjort utslag paa noen foer. Men naar legen undersoekte meg saa saa de fostervannsekken var revnet. Hun stakkar som drev og testet meg kunne ikke finne ut hvorfor det ikke virket og hun ble helt frustrert - egentilig litt morsomt. men jeg bare kan ikke forstaa hvorfor de ikke ville tro paa meg. Saa om noen oppelver at de tester med de der papirstrimlene og de er negative og du fortsatt tror du lekker - faa en lege til aa undersoeke deg!!
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2007 #13 Skrevet 14. februar 2007 Hva er vammel-lukt? Har lest at lekkasje kan være veldig farlig, for det kan komme bakterier og infeksjoner på fosteret...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå