Anonym bruker Skrevet 12. februar 2007 #1 Del Skrevet 12. februar 2007 Jeg fikk litt bakoversveis idag da jeg ringte sjefen min og fortalte at jeg blir sykemeldt hele uken... Hun svarte da at jeg hadde vært så mye borte i det siste, så vi måtte prate sammen når jeg kommer tilbake, for meg kunne hun jo aldri stole på om kom på jobb... Kan man virkelig si noe sånt? Jeg ligger rett ut med innfluensa, så jeg kan ikke jobbe! Sånn er det. I tillegg er jeg gravid i 14. uke. Det er forsåvidt riktig at jeg har vært en del borte i det siste, og siste gang for 2 uker siden, da vi hadde dødsfall i nær familie og måtte reise et stykke til begravelse. Hadde da 3 dager velferdspermisjon. Så har vi også et barn på 20 måneder i barnehage, og han har jo også vært syk noen ganger. Det er jo klart det er frustrerende for en sjef å ha ansatte som er mye borte, men det går da vel ikke an å si dette likevel...?!? Alt har jo vært gyldig fravær. Kjenner at det plager meg litt. Følte det nesten som en slags trussel eller noe.... Noen synspunkter? Hva bør jeg gjøre? Tenker på å ta det opp med verneombudet. Denne kommentaren kommer i tillegg til mange andre småting hun har sagt og gjort siden jeg kom tilbake fra permisjon, så jeg er litt lei av å jobbe for en sånn person... Har vært i den avdelingen siden 2000, og har alltid trivdes der, men så ble det ny sjef mens jeg hadde permisjon. Har egentlig ikke trivdes så godt etter det... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8199898-kan-sjefen-virkelig-si-noe-s%C3%A5nt/
stinelin81-3 smågull Skrevet 12. februar 2007 #2 Del Skrevet 12. februar 2007 Dette hørtes kjent ut. Lurer på om kvinnelige ledere av og til er så usikre at de er nødt til å la det gå utover andre.... nei.. jeg vet ikke helt.. men du er ikke den eneste med denne typen sjef ved roret. Akkurat hva du kan gjøre er jeg ikke sikker på. Kanskje først og fremst ta det opp med henne?? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8199898-kan-sjefen-virkelig-si-noe-s%C3%A5nt/#findComment-8202679
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2007 #3 Del Skrevet 13. februar 2007 Tror ikke kvinnelig eller mannlig leder har noe med saken å gjøre her egentlig. Som en kvinnelig gravid leder selv må jeg ærlig innrømme at ofte så er det slik at det er veldig ofte de samme personene som er syke svært ofte hvert år.Man har ansatte fordi at man har et behov for deres sterke sider som kan bidra til arbeidsplassen derfor er det frustrerende når noen ansatte ofte er borte. Tror det er viktig at du tar en samtale med din sjef og vær godt forberedt til møte. Ta gjerne intiativet til møtet slik at du viser din sjef at du ikke har noe å skjule og ikke er redd for å stå for dine fraværsdager. Lykke til Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8199898-kan-sjefen-virkelig-si-noe-s%C3%A5nt/#findComment-8205860
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2007 #4 Del Skrevet 20. februar 2007 Dårlig kvinnelige ledere som tror at en macho cowboystil er kuult - sier gjerne slikt. Hadde det vært min sjef hadde jeg nok faktisk stilt opp i et slikt møte og tatt med meg en person til, gjerne vedkommedes leder eller verneombud eller andre. Å få en slik kommentar "om at vi må ta en prat" når man ligger nede er kun et signal om at sjefen din kanskje mangler sosiale og empatiske evner og kanskje ikke burde være leder. En ting er en dårlig dag, men da får du nok en unnskyldning fra henne. Er dette en oppførsel hun til daglig tillater seg å utove overfor sitt team, ja da er det nok på tide å slå nevene i bordet. En gravid kvinne er sårbar og ekstremt utsatt emosjonelt. Hvis lederen din har barn selv vil hun nok forstå dette. Uansett, mennesker har forskjellige erfaringer med graviditet og det å være mor. Kanskje tingene gikk litt lettere for henne? De aller fleste av oss har nok yrkesttolthet til at vi føler det ubehagelig å ringe jobb og melde avbud. Man gjør jo ikke det uten grunn, enten er man syk, eller så kjenner man at man blir syk av å gå på jobb. Det siste er nok mest gjeldende hvis man har en sjef som viser så lite forståelse som din gjør. Ta den samtalen, og nøl ikke med å gå til legen etterpå hvis hun ikke viser forståelse og gir en saklig forklaring på det hun har på hjertet. Tenk på deg selv og barnet, ikke på hennes humør! Jeg har hatt en slik sjef, og jeg bestemte meg tidlig at det ble henne eller jeg. Ved å si fra til overordnede, gjengi "hennes motbydelige sitater" fikk hun faktisk sparken. Hun lærte ikke noe, for det lå latent i henne at alle andre var idioter og at hun visste best! Nei - sykemeld deg hvis du er for svak til å ta opp kampen. Det er mange kvinnelige ledere som er altfor ufølsomme og smiskete oppover. Lykke til! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8199898-kan-sjefen-virkelig-si-noe-s%C3%A5nt/#findComment-8311896
Patetica fåkksi Skrevet 26. februar 2007 #5 Del Skrevet 26. februar 2007 Hei, siden jeg selv er kvinnelig "leder" (jeg eier firmaet sammen med min samboer, saa det er heller ingen over meg), kan jeg til en viss grad skjönne hva hun mener, men jeg kjenner jo ikke deg og din situasjon (ok, jeg ser jo at du har hatt gyldig fravaer, men jeg veit ikke hvordan du er paa jobben osv). Men grunnen til at jeg kan skjönne at hun kanskje vil ha en prat med deg er at det er sant som noen sa litt lengre oppe her; det er ofte samme personen som "alltid" er syk eller har andre grunner til fravaer, og saant er veldig frustrerende fordi naar en person er borte gaar det utover de som er igjen, og hvis det er en butikk (som vaare butikker) gaar saanne ting utover salget osv. Jeg har ALLTID sagt til alle de ansatte at hvis du er syk saa er du syk, alle blir syke innimellom, meg selv innkludert, og hvis du kommer med sykemelding saa er det fordi du trenger det, ikke noe pes osv osv, men det er noe annet naar den samme personen liksom har en grunn nesten hver maaned. Vaer saa snill og ikke misforstaa, jeg sier ikke at du er saann, som sagt, jeg kjenner ikke deg, men bare situasjonen sjefen/lederen din muligens er i. Siden du er sikker i din sak tror jeg ikke du har noe aa frykte. Du kan faktisk bevise at du faktisk har vaert saa syk at du ikke kan komme paa jobb. Men det er mange som hadde klart seg helt fint paa jobben men som bare ikke gidder. Snakk med henne og pröv aa forstaa at hun ogsaa er under press og hennes jobb er aa sörge for at alle andre gjör jobben sin, mye ansvar og stress og det kan ofte gi feil inntrykk. Som sagt, snakk med henne og jeg er sikker paa at det löser seg. Fortell hva som skjer/skjedde da?! Lykke til. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8199898-kan-sjefen-virkelig-si-noe-s%C3%A5nt/#findComment-8401134
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2007 #6 Del Skrevet 27. februar 2007 Takk for alle svar! Fint å få synspunkter fra begge sider. Jeg har ikke tatt noe oppgjør med henne ennå, for det kan se ut som hun forsvinner om litt! Jippi! Fikk vite igår at det har vært flere stygge episoder med henne i det siste, hvor hennes overordnede er blitt innblandet. Da visste hun plutselig ikke noe om at det var noen problemer i avdelingen, og ble sååå smiskete mot de som hadde tatt det opp. Hun er en som smisker veldig oppover, er nok veldig ambisiøs (og det er jo fint for henne...), men hun kan ikke tråkke på de som er under henne for å komme seg oppover likevel. Det er veldig mange som har sluttet etter at hun tok over, men det som er synd er at folk heller slutter enn å si ifra. Det nytter ikke å si ifra til henne, for hun bare avfeier det hele, og får deg til å se ut som en idiot, så man må visst gå lenger opp i systemet. Skjønner at hun som skjef er under mye press, og at det er frustrerende at de ansatte ikke møter på jobb. Og jeg har som sagt vært mye borte i det siste. Ikke så mye jeg har fått gjort med det, det har vært en lang rekke uheldige omstendigheter, så det har blitt mye på kort tid. Har som nevnt jobbet der siden 2000, og har vært lite borte, men nå "ballet" det altså på seg... Tusen takk igjen for alle svar! HI Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8199898-kan-sjefen-virkelig-si-noe-s%C3%A5nt/#findComment-8412091
Skurvelurven Skrevet 27. februar 2007 #7 Del Skrevet 27. februar 2007 Husk at man som arbeidstaker i Norge har utrolig mange rettigheter, så du trenger overhodet ikke å bekymre deg:) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8199898-kan-sjefen-virkelig-si-noe-s%C3%A5nt/#findComment-8413736
Patetica fåkksi Skrevet 2. mars 2007 #8 Del Skrevet 2. mars 2007 Hei HI, Balooa her igjen.. jeg som selv er sjef. Det finnes mange situasjoner der sjefen gjör en bra jobb men de ansatte er likegyldige og det er veldig slitsomt (noe som skjer OOOOOOFTE i Spania her jeg er), men det finnes ogsaa situasjoner der de ansatte jobber veldig hardt og tar jobben mer enn seriöst, og sjefen er helt paa jordet. Og det virker jo som om det er slik det er hos dere. Jeg önsker deg lykke til, og husk at sannheten kommer vanligvis fram tilslutt. Og naar du har gyldig fravaer men ellers pleier aa komme paa jobb er det ikke noe aa bekymre deg for. En ting jeg er fullt klar over selv er at som sjef kan man aldri se ned paa de som jobber for deg. Og respekt er noe man fortjener, og ikke bare kan forvente uten videre. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8199898-kan-sjefen-virkelig-si-noe-s%C3%A5nt/#findComment-8458744
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå