Gå til innhold

Juni: Hva har deres små fått smake på?


sjokoBolla

Anbefalte innlegg

Og hva spiser de en vanlig dag?

Er så usikker på denne maten jeg...hva de kan få og ikke. Og hvor mye av hvert....

Tulla her har bare to tenner....blir det ikke litt vanskelig å tygge f.eks brød da, kjeks, gulerøtter som noen av dere sier de knasker på o.l.??? Og er dere ikke redde de skal sette gulerøttene i halsen?

Hvor mye grøt, og hva slags, gir dere pr. dag?

Lurer på masse jeg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ammer en god del fremdeles. Det er fordi hun ikke er særlig interessert i fast føde, og jeg vil ikke tvinge i henne mat. Det har også vært mistanke om at hun har melkeallergi, siden hun kastet opp hver gang hun fikk mme og grøt da jeg begynte med det. Derfor anbefalte legen meg om å bare nesten fullamme en stund til siden jeg har så mye melk. Og så prøve igjen med grøt etter en stund. Så i dag er første dagen på to måneder hvor hun har fått grøt, så jeg er veldig spent på om hun klarer å holde på maten, eller om den kommer opp igjen slik som tidligere. Det ser bra ut enn så lenge. Så da kan jeg jo nevne det hun har fått å spise i dag: En halv brødskive med leverpostei til frokost, litt grøt (3-4 ts.) rundt lunchtider og så får hun litt brød eller hjemmelagd middag i 5-6 tiden. Hun får smake på mye forskjellig som vi putter oppi babysafe feederen i tillegg da. Mandarin, eple, gulrot, banan, avokado, tomat, ananas, potet, pære osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitrusfrukter skal man være veldig moderat med, det stemmer. Men da hun fikk klementin de to-tre gangene i løpet av jula var det snakk om en halv båt, og hun reagerte ikke på det. Men siden da har hun ikke fått mer av det.

 

Når det gjelder brød er det vanlig grovbrød/speltbrød hun får. Samme som vi selv spiser.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her får Martine smake på det meste. I dag smakte hun på sjokoladepudding med vaniljesaus. Mmmm... det var godt..

HS har sagt at hun kan får alt bortsett fra honning. Så her smaker hun stort sett alltid på det vi har til middag osv.

Martine har ikke fått noen tenner enda, men brødskiver gar bra uansett. Gulrøtter har hun ikke fått.. Gir henne bare "bløt" mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Linnea har heller ikke fått tenner enda, så når jeg gir gulrøtter og andre harde frukter eller grønnsaker, så koker jeg det mørt før hun får spie det. Selv om hun er "tippe-tannlaus" spiser også hun brød uten problemer. Det er faktisk det jeg synes er enklest å gi henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Til vanlig spiser han grøt, mme, frukt og middag, Får smake på brød daglig og får igrun smake litt på det meste vi spiser og drikker. Helt tussete etter eplejuice:)

 

Har baby safe feeder til gulerøtter, epler og andre harde ting!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mathias har ingen tenner enda, men har spist brød en stund nå:) det er ingen problem:) Han spiser også kjeks (Hipp babykjeks) selv:) Gulerøttene koker jeg litt før jeg putter de i babysafe feederen:) Hittil har han smakt på gulrot, mango, eple, pære, banan. Jeg er kanskje litt sær på det punktet at jeg ikke vil han skal få godis eller noe med mye sukker etc før han "spør" etter det. Jeg ser ikke vitsen med å gi han spånt enda...men at andre gjør det blander jeg meg ikke inn i. Altså det gjør meg absolutt ingenting at andre velger å la barna smake på søtsaker, jeg mener at alle må få lov til å gjøre som de vil:):) Mathias spiser :

 

Frokost ca. 200-230 ml med mais grøt (fortsatt 4 mnd grøten her pga d r den eneste jeg kan blande mme i)

 

Lunsj ca. 1-2 brødskiver eller grøt ca.160-200 ml

 

Middag et middagsglass + noen ganger fruktmos beger til dessert

 

Kvelds grøt ca. 160-200 ml

 

Mellommåltid kommer ofte mellom lunsj og middag. Det varierer hva han får da. For det meste frukt og kjeks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillegutt her har fått smake på det meste, men jeg er også forsiktig med å gi ham søtt. Synes ikke det er nødvendig å gi saft, brus eller juice så lenge han er fornøyd med vann. Alle barn liker vel søtt, men de vet jo ikke hva det er før de får smake det. Så jo lenger man kan vente, jo bedre, synes nå jeg! :)

 

Dette spiser han en vanlig dag:

 

Tidlig morgen: mm

Frokost: grøt (lager av 60-100 ml vann)

Lunsj: mm

Middag: ½ middagsglass eller hjemmelaget middag + mm

Kvelds: grøt (samme som frokost)

Sen kveld: mm

Natt: mm

 

Jeg startet med maisgrøt, og gikk over til havregrøt fordi den skulle mette bedre. Nå får han enten havregrøt med banan & aprikos (Nestle) eller økologisk havregrøt fra Hipp. Har prøvd å lage hirsegrøt (skal være spesielt jernrik), men det likte han ikke.

 

Har også forsøkt å gi brød, men det satt han bare i halsen, selv om bitene var knøttsmå og han suttet lenge på dem først… Han har to tenner.

 

Jeg synes han spiser veldig lite i forhold til andre på samme alder, men jeg klarer ikke å få i ham mer mat. Har prøvd å legge inn et 4. måltid med fast føde, men det ender bare med at han ikke orker grøten til kvelds (som medfører at jeg må amme oftere om natta…).

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe søtsaker her i gården!

 

Spiser grøt og middags- og fruktglass. Ammer i tillegg.

 

Gir litt smaksprøver på brød(smuler) og frukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Havregrøt m eple, diverse middagslglass fra hipp, banan, pære, brød :-)

 

Også fikk han slurpet i seg en knøttliten tert med krem av morsdagskaken min :-) Ellers er det planer om null sukker og kake frem til han er større altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...