Gå til innhold

Tror jeg har spist et egg som var gått ut på dato - farlig for babyen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hjelp. I helgen lagde jeg hjemmelaget is og brukte et egg som jeg senere oppdaget (leste på kartogen) var gått ut på dato. Jeg syntes det smakte noe rart av isen, men spiste nok minst 6 skjeer før jeg kastet den. Egget er jo rått (man koker eller steker jo ikke isen akkurat). Og nå er jeg så redd for at jeg har fått i meg et fordervet egg som kan skade fosteret! Jeg er 20 uker på vei. Noen som vet noe?

Skrevet

det er nok ikke farlig nei.

Egg holder gjerne lenge over datoen, og dersom egget var skikkelig dårlig, ville du merket det da du knakk det. Råtne egg lukter helt forferdelig!

Dessuten har du jo laget is, det er frossent, og de fleste av bakterier overlever ikke frost.

slapp helt av du.

:)

Skrevet

Egg holder seg faktisk mye, mye lenger enn hva holdbarhetsdatoen tilsier (om de oppbevres kjølig), gjerne opptil et år lenger. Bare legg dem i et glass med vann før du bruker dem om du er usikker, synker de kan de trygt spises :-) Så om isen smakte rart så er det neppe eggene sin feil om de bare så vidt var gått ut på dato. Dessuten er jo is frossen så evt bakterier er nok drept av kulden uansett. Tror overhode ikke du skal bekymre deg.

Skrevet

Nei, egg iodag har såpass mye kortere holdbarhetsdato enn det hadde for bare noen få år siden pga at r eglene er veldig mye strengere i eu enn de tidligere var i Norge, så det tviler jeg sterkt på at er farlig. Jeg bruker ikke bry meg så veldig mye om holdbarhetsdatoen på egg. Selvfølgelig innen en viss tid..

Skrevet

Ja, men det luktet litt rart av det egget da jeg knakk det. Ikke helt forferdelig, men litt mistenkelig liksom. Jeg må ha vært litt svimete, for normalt ville jeg ha kastet det med en gang. Men nå har jeg altså spist litt av den isen før jeg kastet den..........

Skrevet

Det verste som kan skje er vel at du kan få litt vondt i magen. Tviler på at de seks skjeene du spiste kan skade verken deg eller fosteret. Seks skjeer is betyr jo at du har fått i deg minimalt av egget, så tror ikke du skal bekymre deg.

Skrevet

ikke bekymre deg. egg lukter jo litt rart. et råttent egg lukter SKIKKELIG ILLE.

Og som vi har nevnt før, is er jo frossent. Ikke mye farlig som overlever det.

I tillegg er det uansett større sjans for at du selv blir dårlig av noe du spiser, enn at du skader barnet.

Har selv vært matforgiftet rundt uke 14-15 og det var bare meg det gikk ut over, baby har det helt fint.

slapp helt av du. det går helt fint:)

Skrevet

Den gangen jeg knakk et råttent egg måtte jeg rømme huset. Det lukta GRUSOMT på kjøkkenet. Vifta ble satt på, vindua åpna og døra lukka, og jeg drog en handletur som varte et par timer.. Da jeg kom tilbake lukta det fremdeles litt, men eddikskålene så ut til å ta bort det verste av det.

Egg holder seg lenge, det skal du ikke være bekymret for. Mora mi er litt mer lax enn meg på det punktet, og stresser overhodet ikke med holdbarhetsdatoen på eggekartongen før det har gått minst en måned siden det står de "skal bli dårlige".

Tro meg, jeg hadde aldri møtt ett råttent egg før, men jeg var ikke i tvil om at det var råttent da jeg knakk det! Og det hadde ikke du vært heller..

Skrevet

Jeg jobber i matbutikk og datoen på egg er latterlig korte. Det er teite EØS-regler som gjør at det er slik. Norskproduserte egg er holdbare opptil to måneder etter den datoen som de er merket med. Men selvfølgelig kan de unntaksvis være dårlige, dersom de har en brist e.l. Jeg går utfra at du virkelig ville skjønt at det var dårlig dersom det var det. Uansett tror jeg ikke babyen din har tatt skade av det, du ble jo ikke dårlig selv engang =)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...