Gå til innhold

Når skal panikken slutte??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg er gravid for andre gang, gutten jeg har fra før er 5 år. Jeg "husker" liksom ikke så mye fra det svangerskapet, men jeg var ikke halvparten så bekymret da som nå i allefall!

Er 15 uker i går.

Første 12 ukene var det jo spontan abort som var bekymringen, nå som det har gått bra så er jeg konstant redd for at det ikke skal være liv, at barnet plutselig skal dø osv...

Hørte god og sterk hjertelyd sist Mandag!

Magen vokser, men jeg er usikker på om jeg kjenner liv eller ei! Vanskelig å kjenne forskjell på luft og faktiske bevegelser...

Er det vanlig å ikke ha kjent reelt liv når man er i uke 15?

Er det andre som har det sånn? og tror dere dette vil gå bra? :-))

Videoannonse
Annonse
Skrevet

heihei

det er nesten 100% sjans for at det går bra når man har hørt hjertelyden,og det er mange som ikke kjenner noe bevegelser før etter uke 20 så du kan ta det med ro tenker jeg.jeg er også veldig flink til og uroe meg,men jeg tror det er hel unødig:)

lykke til videre.alt er nok som det skal.

Skrevet

Som førstegangsfødende er det vanskelig å svare på når det er vanlig å kjenne liv. Er 15+0 i dag, og har ikke kjent noe enda, men tar det med ro.

siden du har hørt hjertelyden mener jeg du kan ta det helt med ro.

Magen din vokser jo også, så jeg tror nok at dette skal gå helt fint =)

Skrevet

Hei

Kjenner litt av følelsene. Jeg synes ikke du skal bekymre deg noe mer nå. Dersom du har hørt hjertelyden er det minimal sjangse for at dette skal gå galt. I så fall er det en tragedie du ikke kan forberede deg på.

Det er ikke vanlig å kjenne bevegelser så tidlig. Slapp av og ikke tekt på det. Du vet jo at det er liv der inne. Kikk heller på den fine animasjonen på Babyverden som det ligger linkt til lenger ned. Der kan du se omtrent hvor lite fosteret faktisk er nå. Men likevel så fullkomment.

Skrevet

det er mange som ikke kjenner bevegelse før uke 20!

Jeg kjente det første gang 19+2, og syns jeg var heldig som kjente det så tidlig.

Panikken kommer sikkert av at du leser mer nå om ting som kan gå galt, enn med førstemann?

Jeg er redd panikken aldri legger seg, på en måte, om du ikke går litt inn for det selv.. bare tenk på hvordan det er å være mamma ellers.. alltid redd for at det skal feile barna dine noe, og bekymre deg om de har det bra osv...

En del av det å være mamma!

Men jeg har funnet ut at det er lurt å holde seg langt unna en del tråder her påBIM og å ikke lese om alt som kan gå galt i svangerskapet. Det hjelper iallefall meg. Folk har da født friske barn før, uten å høre hjertelyd hver dag eller bekymret seg til døde:)

På en måte er jo svangerskapet en lang ventetid.. først venter du på å være over 12 uker.. og så skjer det ikke så store forandringer der, egentlig..

og det er først ved uke 16-18 at magen faktisk begynner å vokse (før det er det hormoner, baby er jo så liten enda...)

Bare slapp av du. alt er nok i orden, skal du se. Du merker det om det ikke er det. Har du fått bekreftet liv i uke 12-15 er prosentsjansen for at det skal gå fint oppe i 97% eller noe..

det er jo greit å forholde seg til:)

Skrevet

Det er sikkert sant det med at når jeg gikk med forrige, hadde jeg ikke internet osv, leste ikke så mye rart da! Også var jeg jo såpass ung, man bekymrer seg liksom ikke så mye da, tror jeg...

Jeg er i allefall glad hver kveld jeg går å legger meg, så lenge jeg ikke har noen symptomer på at noe er galt :-)

Får vel bare vente å kjenne etter om det kommer noen bevegelser!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...