Gå til innhold

noen med gode tips ang brannsår?

Anbefalte innlegg

Skrevet

snuppene mine lagde kjøttsuppe i går.å da var ene uheldig å brant seg på dampen.et stort rødt hovent sår på arma.er en blemme midt i.vi smurte med alovera (planta),og har etterpå brukt noe jeg har kjøpt på helsekosten.er alvoveragele.men ennå er det veldig rødt og vondt.noen som har andre gode råd? er jo vondt å ha på genser,så jeg aner ikke hva mer jeg kan prøve....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hold det røde/vonde området fuktig...jeg pleier å fukte en kompress med aloe vera gele og plastre fast..

Skrevet

Calendula salve som du kan bestille på apotek evt helsekost er kjempefint å bruke. Men det er kanskje ikke lett å få tak i akkurat nå.....Og husk at det skal ikke være krem, men en vaselinlignende konsistens i krukke!

Uansett så er aloe vera fint og legende så fortsett med det. Legg på tykt lag og en kompress over....

God bedring til snuppa di!!!

Skrevet

innbiller meg at jeg har hørt noe om potetmel jeg....?

Skrevet

vandrer rundt med gele og kompress =0)

skal se om jeg får tak i den salva du nevne klatten.er greit å ha slikt i hus...potetmel ja.den kan brukes til alt.iværtfall til vannkopper.men lurer litt på om ikke mormor brukte det på brannsår også....hmmm,der må jeg ringe mamma å høre senere.vi var ikke klar over omfanget av såret før senere...for hun brant seg,og vi smurte på alovera.å da så det ganske greit ut.men etterpå.....huff,jeg fikk så dårlig samvittighet.ikke sa hun noe heller...stakkars snuppa.å hun andre var ikke bedre.hun måtte jo bare snitte litt finger,hehe.enegga tvillinger,i alt ;o)

her skal ikke den ene ha sår og ikke den andre ;o))

Skrevet

Potetmel trekker fuktighet ut av sår, så det er ikke anbefalt til brannsår. Men jeg setter også min lit til AloVera. Helst rett fra planten!

Skrevet

åpne kompressen innimellom å fyll på mere aloe vera...ikke vask av den som allerede er på huden,dæsj på nytt med jevne mellomrom..

å potetmel trur æ bli lit feil vei,den tørker ut såret,brannsår skal være fuktige..mest mulig..

Håper det gjør mindre vondt etterhvert!!! :-)

Skrevet

ja,potetmel blir feil....tenkte ikke så langt i sta,hehe.men den er ypperlig til å pudre små såre stumper ;o)

hun går rundt med et gedigent kompress,hehe.skal ta litt av planten å smøre på etterpå.er litt mer seig,og holder seg kanskje litt lenger på arma.

Skrevet

du kan ta en plante bit å snitte den opp,å legge hele greia på arma...

Jeg bruker aloe vera på ALT...hehe...

syns det virker på det meste :-)

Skrevet

tror hun hadde protestert med en bit av planta påklistra ;o)

men jeg skal se hva vi kan lure det til,hehe.glemmer som regel av den greia jeg.står i vinduet,og er bare blomster...men nå er den i bruk iværtfall.hvordan holder du den fin? merker at den visner litt,når jeg har brukt av den..står i solrikt vindu,men det er kanskje ikke lurt? skulle vært bruksanvisning på den,hahahah.

Skrevet

min plante står på ei hylle,litt unna direkte sollys,får minimalt med vann... ser ut som den trives..(men denne er ganske ny da...hehe..)

er flinkere til å bruke gele-tuben jeg da...planten er mest blomster som du sier ja.. :-)men innimellom så kommer jeg på å ta av den også...

Skrevet

hmmm.min står i direkte sollys den...kanskje ikke rart den protesterer...å vann,tja...den får det,innimellom ;o)

skal ha tak i en tube til jeg.så får planta være plante den meste av tiden.blir vel skrubbsår om ikke mange mnd.da tenker jeg den blir brukt.

Skrevet

Hei, vil bare fortelle hva som fungerte hos oss. Snuppa på fem brente to fingre på stekepanna. Det ble skikkelige blemmer som sprakk når hun bøyde fingrene. Etter et par dager med salver og kompresser reiste a'mor på apoteket og kjøpte "mini burns kit". Ei pakke med gele beregnet på brannsår og noe skumgummilignende bandasje. ANBEFALES! Geleen virket smertestillende og gjorde huden mer tøyelig. Skiftet på det hver dag. Etter to dager var sårene mye bedre, etter ei uke helt grodd! Og dette var stygge brannsår. Har alltid ei slik pakke liggende i skapet jeg nå. Geleen selges forresten separat også.

Håper det går bra med jentene dine!

Skrevet

heisann =)

takk for gode råd.skal virkelig ha tak i både det ene og det andre nå...

trodde jeg var ferdig med slikt,men neida,hehe

går bra med hun med brannsåret.er rødt og hovent,men selve blemmen er veldig svak nå.tripper rundt med bandasje og et stort glis =)

hun andre vil ikke ha på plaster...tenker det er vondt,for hun kutta av seg en flik på fingern..auaua =) men di er ved godt mot,og stolte av sine små skader etter å ha laget kjøttsuppe til mamma,hehehe.

selv skal jeg hamstre inn alt dere har tipsa om...er lurt å ha liggende ja.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...