Gå til innhold

Jeg har fått keisersnitt

Anbefalte innlegg

Og nå lurer jeg på om det finnes noen snille jenter her ute som i detalj kan fortelle hva jeg skal igjennom.

Hvilke undersøkelser må jeg gjennom? Har hørt ordene faste, kateter,barbering, spinal osv. Men kanskje noen kan utdype hva de selv gikk gjennom. Og hvor lang tid tok det hele?

Har lett etter slik info på alle innlegg, men ikke funnet noe.

Er svært takknemlig for svar!

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8191551-jeg-har-f%C3%A5tt-keisersnitt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vet ikke om jeg kan hjelpe deg så veldig ettersom det var hasteks hos meg og ikke planglagt, men noe av det vet jeg om i hvert fall...

Selv fikk jeg beskjed om å slutte å spise en gang på natta, for det var mulighet for at det kom til å ende i keisersnitt. De kom også og tok noen blodprøver av meg. Husker ikke helt hva de var for, men jeg tror du tar de dagen før ks.

Da det ble avgjort at det ble ks, ble jeg barbert akkurat ved bikinikanten. Dette kan du jo gjøre hjemme selv, siden du vet når du skal ta ks! :o) Jeg hadde allerede epidural, så jeg merket ikke når de satt inn kateteret. Epiduralen ble bare fyllt på før ks. Syns forresten ikke det var vondt å sette epiduralen i ryggen. Man blir litt mer lamma av spinal enn av epidural. Lå nesten en time på gangen og venta på at operasjonssalen skulle bli ledig, så med meg var det ikke noen bråhast. Tror derfor at det kan være ganske likt planlagt ks.

Da vi kom inn på operasjonssalen ble epiduralen fylt opp, jeg fikk oksygen gjennom nesa, elektroder på brystet, blodtrykksmåler, intravenøst i begge hendene (en med saltvann og en til som jeg ikke husker hva var. mulig den bare var for sikkerhets skyld). De vasket og gjorde klar magen min og gjorde en rekke tester for å forsikre seg om at bedøvelsen virket skikkelig. Før jeg visste ordet av det hadde de begynt å skjære i meg. Du kjenner at de holder på i magen, drar litt og sånt, men det gjør ikke vondt. Etter 5-10 min sa legen at han måtte legge seg på magen for å presse barnet nedover. Plutselig kjentes det ut som hun sparket ifra der inne og jeg hørte et skrik. Gikk veldig fort!

Så fikk jeg såvidt hilse på gullet før hun og samboeren ble sendt til barselavdelinga.

Så var det bare å sy meg igjen, da. Dette tror jeg tok over en halvtime, og jeg merket fortsatt at de holdt på der. Syns det tok en evighet før de var ferdig! Etterpå lå jeg to timer på intensivavdelinga før jeg også kunne komme opp på barsel. Hadde hatt besøk av jordmor som klemte på magen min for å sjekke at livmora trakk seg sammen. Jeg kunne kjenne at det rant ut mellom beina. Æsj!

De tok ut kateteret en gang på kvelden, da måtte jeg opp på do. Viktig å bevege seg tidlig for å unngå blodpropp. Man får blodfortynnende sprøyter etter operasjonen, men jeg er ikke sikker hvor mange dager man må ta det. Selv måtte jeg ta det gjennom hele barseltiden og svangerskapet fordi jeg er disponert for blodpropp.

Det var ganske vondt å bevege seg, men det ble bedre for hver gang jeg gjorde det. Heldigvis. Av smertestillende fikk jeg morfin på intensiven, ellers var det paracet og en pille til sammen.

Her er noen linker:

http://www.babyverden.no/templates/Article____4411.aspx

http://www.ulleval.no/modules/module_123/proxy.asp?iCategoryId=591&iInfoId=3283&iDisplayType=2

Håper det hjalp litt. Lykke til!

Hadde keisersnitt 15 januar, men det var egentlig planlagt til 24 januar, så jeg kan ikke fortelle om alle undersøkelser og den praten man skulle ha med legene dagen før. Faste skal du gjøre fra kl. 00.00 dagen før trur jeg det var, trur at du kan drikke litt vann, men ingen melk (men jeg fikk ikke gjort det, siden datoen for mitt keisersnitt ikke var helt planlagt!).

Jeg lå på observasjon på sykehuset (tordde at vannet hadde begynt å gå, og hadde en baby i seteleie), og så gikk vannet på ordentlig kl. 12 på natta. De satte kateter på en gang. Det var litt ubehagelig først, men veldig deilig å slippe følelsen av å måtte på do...Etter en liten stund fikk jeg rier (dersom din baby ikke finner på å komme før planlagt keisersnitt dato slipper du nok dem...).

Ca kvart på ett ble jeg kjørt til operasjonsstua. Der var det masse forskjellige leger og annet folk. En lege satte spinalbedøvelse i ryggen. Jeg måtte sitte på en spesiell måte når han gjorde det, men det vanligeste er at du ligger på siden. Det var ganske vondt, men gikk over ganske kjappt, når bedøvelsen begynte å fungere. Etter det ble jeg lagt ner på en "seng". De hengte et forheng over min mage sånn at ikke jeg eller min samboer fikk se hva de gjorde. Jeg regner med at de barberte meg, men det kjente jeg ikke, jeg kjente heller ikke at de skar i meg, men etter hvert så kjente jeg at de "rusket rundt" massevis i magen (men det var ikke vondt). Og snart så kom jenta ut! Hun kom ut kl. 02.00, så det gikk ganske fort.

Etter at hun var kommet ut fikk min samboer vare med å veie/sjekke henne før jeg fikk hilse på henne. Så forsvant samboern og jenta igjen mens de sydde meg sammen. Etter det (aner ikke hvor lang tid det tok, en time kanskje?) ble jeg trillet ut og fikk ha jenta på fanget til bedøvelsen forsvant og vi kunne være på barselavdelinga. Det jeg ikke var klar over før operasjonen var at jeg ikke klarte å gå opp av senga på i hvert fall et døgn...jeg ble helt svimmel når jeg skulle reise meg opp første gangen!

Første uka etter keisersnittet hadde jeg litt vondt av og til. Nå en måned etter keisersnittet kjenner jeg det sjelden.

Et tips er å spise masse mat du blir løs i magen av etter operasjonen. En veninne gjorde ikke det og fikk forstoppelse etterpå, og det er nok veldig vondt når du ikke kan "presse ut" noe som helst...

Jeg har hatt to ks - begge var planlagt pga seteleie, men han eldste kom to dager før det planlagte. Det som skjer når alt går som planlagt, er at du må inn på sykehuset dagen før og ta blodprøver, måle blodtrykk, ta sparketest på babyen, snakke med anestesilegen om hvilken bedøvelse du skal ha, snakke med jordmor og ta klyster. Du faster fra kl.00.00 og får ikke lov å svelge vannet en gang når du pusser tennene. Dersom du ønsker det, ligger du på sykehuset til neste dag. Det gjorde jeg for å slippe å stresse på morgenen - sove gjør du uansett ikke denne natten.. De begynte allerede kl.08.00 å gjøre meg klar. (Jeg hadde barbert meg hjemme selv.) Da setter de intravenøs og kateter. Jeg syns det svidde ganske mye og fikk følelsen av at jeg tisset på meg. Når jeg ble trillet ned ble det koplet en ekstra intravenøs. Jeg blødde mye på første ks og fikk derfor mer enn vanlig for å hindre dette. (Spør din mor om hun blødde mye - arvelig) Det tar kun 5 min. fra de begynner å skjære til barnet er ute. Du får se den lille bittelitt før du blir sydd. Dette tar ca. en halv time, men føles som en evighet. Når du blir lagt på intensiven får du hvile deg litt før far og barn kommer. Da får du amme barnet og de vasker og steller deg. Når du kan vifte med tærne igjen får du komme på barsel. Klexane sprøyter får du en gang til dagen i fem dager for å hindre blodpropp. Såret er vondt, så ta hensyn til deg selv!!

Lykke til!

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...