Gå til innhold

Hvilken svangerskapsmåned er man i?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er gravid for andre gang, men klarer aldri å skjønne dette....kan noen forklare meg? Jeg har passert 4 måneder idag, begynner jeg på 5. måned i morgen.....er jeg gravid i 4. eller i 5. måned nå? Noen som vet hvilke uker som tilhører hvilke svangerskapsmåneder?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skjønner forvirringen

Jeg har forstått det slik at det er det samme med måneder som med uker. Du er nå i din 5. måned, men du er fire måneder på vei (fire fullgåtte altså).

Jeg følger opp med å spørre hvilken uke man er fire uker på vei. Er det 16 eller 18?

Skrevet

Hvilken uke man er fire uker på vei i?

Mener du fire mnd?

uke 0-4 1.mnd

uke 5-8 2.mnd

uke 9-12 3.mnd

uke 13-16 4.mnd

Så da er man vel 16 uker når man er 4 mnd på vei tenker jeg...

Skrevet

Hvilken måned er jeg i når jeg har 4 fullgåtte måneder? Gravid i 5. måned? eller 7? (haha, tulla med det siste!!!)

Skrevet

Du er gravid i 5 mnd når du har passert 4 fullgåtte, akkurat som jeg er gravid i min tjuefjerde uke nå fordi jeg er 23 fullgåtte uker og noen dager.

Skrevet

Åh..så deilig :) Det høres mye ut....femte måned....Nå er det deilig å gå gravid! (slapp av, vet hva jeg har i vente..hehe)

Skrevet

Fint med noen oppklaringer. Og det er jo ikke lett å holde orden med så mye ulike uker og måneder osv.

Jeg har i og for seg også tenkt at jeg var tre måneder ved 12 fullgåtte uker osv. Men med tanke på at fosteret ligger to uker bak, og det etterhvert blir mer naturlig å regne måneder enn uker er jeg fortsatt usikker. Jeg har termin 1. august og det ville jo være naturlig å tenke at jeg er fire måneder på vei den 1. februar (sånn ca)

??????????

Skrevet

Vet du, vi har samme termin!

Skrevet

Ja sånn ca :-) Skal man være nøye på det så er det ikke helt korrekt fordi et svangerskap fra første dag i siste mens til termindato varer i 9 mnd og 9 dager og ikke akkurat 9 mnd. Derfor bør en trekke 9 dager fra termindatoen for å finne den datoen man hver mnd er en ny fullgått mnd på vei. Kan bruke meg selv som eksempel her. Jeg har termin 10 juni og vil være 9 mnd på vei 1 juni (10-9=1), og dermed 8 mnd på vei 1 mai, 7 mnd på vei 1 april osv.

Skrevet

Jeg pleier ikke å fortelle folk hvor mange mnd jeg er på vei, fordi det kan skape forvirring. Når noen spør hvor langt jeg er på vei, så sier jeg bare når jeg har termin, så kan de selv regne ut. (Hvis dem ikke har barn selv da, da sier jeg hvor mange fullgåtte uker jeg er)

Skrevet

Det var et godt tips! Jeg pleier også si uker til de som allerede har barn, men dropper dager 15 + 6. Det synes jeg ikke engang er interessant for meg selv...

For andre sier jeg fortsatt litt over tre måneder, eller termindato.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...