ettbarnsmammaen Skrevet 11. februar 2007 #1 Skrevet 11. februar 2007 Husker dere "ellingene"? Før leken kunne begynne, måtte det ofte elles. En liten pekefinger pekte på alle deltakerne etter tur i stor fart mens fingerens eier sa forståelige og mindre forståelige ord. Spenningen var til å ta og føle på. Hvem ville fingeren lande på til slutt? Hvem skulle starte med å gjøre den minst populære jobben som for eksempel å stå og telle mens de andre gjemte seg? Ellingene lever fremdeles. Flere av de gamle er i bruk. Noen nye har sikkert kommet til, og kanskje noen av de gamle har endret seg? Det skjer jo alltid med ting som blir gjenstand for muntlig overlevering. Vi som holder til her inne kommer dessuten fra ulike kanter av landet. De ellingene jeg kan, er sannsynligvis de som var vanlige i Oslo da jeg vokste opp. Hva med å starte en liten elle-stafett her inne. (Et lite forsøk på å utveksle verdifull kunnskap som vi kan levere videre til barna våre.) Jeg husker flere, men gir dere bare én, og den går slik: Ellinga, mellinga, vatlandsskuten slo til kjerringa midt på truten. Det skal du ha ditt stygge troll, fordi du ikke kunne telle til tolv. En-to-tre-fire-fem-seks-sju-åtte-ni-ti-elleve-tolv. Hvem tar utfordringen? Bare en elling per melding! (Ha-ha, nå rimte jeg også, gitt!) Den som kommer først til mølla, får først male, eller i denne sammenhengen - elle!! :-)
Gummelillan Skrevet 11. februar 2007 #2 Skrevet 11. februar 2007 En gul knapp, virre, virre vapp, du slapp!
dritgrei hei hei! Skrevet 11. februar 2007 #3 Skrevet 11. februar 2007 akka bakka bonka rakka ekla mekla sjång dång fillifjong issa bissa topp stopp
Dailis Skrevet 11. februar 2007 #5 Skrevet 11. februar 2007 Elle melle deg fortelle skipet går ut i år rygg i rand to i spann snipp snapp snute du er ute. (på en liten gullpute)
Karomamma Skrevet 11. februar 2007 #6 Skrevet 11. februar 2007 Toppen stafett altså!! Hvis vi bare kan ta én, må jeg nesten ta families favoritt: En rød bil Kjørte fra by til by Hvilken by stanset den i Si det fort Uten å betenkte deg Noe særlig om Din store dumme klovn (klovnen sier f.eks. Oslo og ellinga fortsetter...) O - S - L - O
ettbarnsmammaen Skrevet 11. februar 2007 Forfatter #7 Skrevet 11. februar 2007 Vi får se det litt an, dritgrei. Hvis du merker at det stopper på 4-5 ellinger, får du heller prøve å dra stafetten i gang igjen. ;-)))
ettbarnsmammaen Skrevet 11. februar 2007 Forfatter #8 Skrevet 11. februar 2007 Den er kjempefin! Har vært borti den, men kunne den ikke ordentlig. Nå kan jeg den! Toppers!
Karomamma Skrevet 11. februar 2007 #9 Skrevet 11. februar 2007 Apropos muntlig overlevering: Jeg var bombesikker på det het Vatlandsguten (altså gutten fra Vatland) Men det er jo 30-35 år siden, så.....
Maud Skrevet 11. februar 2007 #10 Skrevet 11. februar 2007 Jeg trodde også at det het Vatlandsguten (gutten fra Vatland) Fire hester sto i en stall, den ene feis så det small. Bonden trodde deg var... Deg!
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2007 #11 Skrevet 11. februar 2007 ole dole doff kinkeliane koff koffeliane birkebane ole dole doff :-) hilsen spøkelseskladden
Gjest Skrevet 11. februar 2007 #13 Skrevet 11. februar 2007 Ågge kågge gummikågge erleperlepiffpaffpoff Barna holder begge nevene knyttet, regla går, den som blir slått på sist må ta en hånd bak ryggen. Slik går det til en står igjen som vinner
ettbarnsmammaen Skrevet 11. februar 2007 Forfatter #14 Skrevet 11. februar 2007 Selvfølgelig må det være Vatlandsguten! Tusen takk! :-) Tenkte jeg skulle ha tatt med i innledningen at barn ofte oppfatter ord feil, men glemte det. Har vel heller aldri tenkt over hva det ordet egentlig betyr, syntes bare det var noe rart med sammenhengen.... Har aldri skrevet ned en elleregle før heller....det så litt rart ut på trykk, ja.....
ettbarnsmammaen Skrevet 11. februar 2007 Forfatter #15 Skrevet 11. februar 2007 Den var helt ny! Morsom! :-) Hvor kommer den fra?
mamma søker barn-har fått 2 Skrevet 11. februar 2007 #16 Skrevet 11. februar 2007 Det er guten, altså Vatlansguten. Trodde også det var guten men ble i tvil, og vips så hadde jeg googlet meg fram til svaret.
Gjest Skrevet 11. februar 2007 #17 Skrevet 11. februar 2007 Vi bor like utenfor Stavanger. Man bruker gjerne navnet på den som eller. Erleperle er navnet på jenta mi.
Gjest Skrevet 11. februar 2007 #18 Skrevet 11. februar 2007 Men vet ikke opphavet, ungene bruker den på skolen. Eldste skyter inn her at det heter piff påff poff:)
Tiggywinkle Skrevet 11. februar 2007 #19 Skrevet 11. februar 2007 Kort varianten; Elle melle ni, ti - du er fri Veldig grei når vi skulle elle ut mange:-)
dritgrei hei hei! Skrevet 11. februar 2007 #20 Skrevet 11. februar 2007 elle melle disi du har fisi :-) hilsen spøkelseskladden jr.
dritgrei hei hei! Skrevet 11. februar 2007 #21 Skrevet 11. februar 2007 fader heller.... hvor skal det være så vanskelig med den anonymknappen???????????????????? ha ha ha ha ha ha..... dustejente
dritgrei hei hei! Skrevet 12. februar 2007 #22 Skrevet 12. februar 2007 eisike leisike lång tång tång illi milli maksi koksi kaksi esrom pytt... og den som lander på "pytt" skal ut, eller inn, eller få kake først eller det fineste rommet eller det lengste strået om dere vil :-)
ettbarnsmammaen Skrevet 12. februar 2007 Forfatter #23 Skrevet 12. februar 2007 Bare fortsett, dritgrei!!! Det er muligens bare du som kan flere her nå. Og så dytter du jo tråden oppover. Kan jo tenkes at det sitter noen flere der ute som kan en elle-regle, men som ikke har oppdaget denne fantastiske stafetten ennå..... ;-)))
Gummelillan Skrevet 12. februar 2007 #24 Skrevet 12. februar 2007 Er det lov altså??? Da skal jeg få 6 åringen til å ta noen for meg i morgen så kommer jeg sterkere tilbake...
Attpåklatten :-)™ Skrevet 13. februar 2007 #25 Skrevet 13. februar 2007 http://www2.blikkboks.no/lydarkivet/lydarkivet-rim-og-regler.php?title=Elle+Nelle+Nisten&play=rim_og_regler%2FElle_Nelle_Nisten
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå