Gå til innhold

En liten ellestafett

Anbefalte innlegg

Skrevet

Husker dere "ellingene"? Før leken kunne begynne, måtte det ofte elles. En liten pekefinger pekte på alle deltakerne etter tur i stor fart mens fingerens eier sa forståelige og mindre forståelige ord. Spenningen var til å ta og føle på. Hvem ville fingeren lande på til slutt? Hvem skulle starte med å gjøre den minst populære jobben som for eksempel å stå og telle mens de andre gjemte seg?

Ellingene lever fremdeles. Flere av de gamle er i bruk. Noen nye har sikkert kommet til, og kanskje noen av de gamle har endret seg? Det skjer jo alltid med ting som blir gjenstand for muntlig overlevering. Vi som holder til her inne kommer dessuten fra ulike kanter av landet. De ellingene jeg kan, er sannsynligvis de som var vanlige i Oslo da jeg vokste opp. Hva med å starte en liten elle-stafett her inne. (Et lite forsøk på å utveksle verdifull kunnskap som vi kan levere videre til barna våre.)

Jeg husker flere, men gir dere bare én, og den går slik:

Ellinga, mellinga, vatlandsskuten

slo til kjerringa midt på truten.

Det skal du ha ditt stygge troll,

fordi du ikke kunne telle til tolv.

En-to-tre-fire-fem-seks-sju-åtte-ni-ti-elleve-tolv.

Hvem tar utfordringen? Bare en elling per melding! (Ha-ha, nå rimte jeg også, gitt!) Den som kommer først til mølla, får først male, eller i denne sammenhengen - elle!! :-)

Skrevet

En gul knapp,

virre, virre vapp,

du slapp!

Skrevet

akka bakka

bonka rakka

ekla mekla

sjång dång

fillifjong

issa bissa

topp stopp

Skrevet

får jeg bare ta en???

Skrevet

Elle melle deg fortelle

skipet går

ut i år

rygg i rand

to i spann

snipp snapp snute

du er ute.

(på en liten gullpute)

Skrevet

Toppen stafett altså!!

Hvis vi bare kan ta én, må jeg nesten ta families favoritt:

En rød bil

Kjørte fra by til by

Hvilken by stanset den i

Si det fort

Uten å betenkte deg

Noe særlig om

Din store dumme klovn

(klovnen sier f.eks. Oslo og ellinga fortsetter...)

O - S - L - O

Skrevet

Vi får se det litt an, dritgrei. Hvis du merker at det stopper på 4-5 ellinger, får du heller prøve å dra stafetten i gang igjen. ;-)))

Skrevet

Den er kjempefin! Har vært borti den, men kunne den ikke ordentlig. Nå kan jeg den! Toppers!

Skrevet

Apropos muntlig overlevering:

Jeg var bombesikker på det het Vatlandsguten (altså gutten fra Vatland) Men det er jo 30-35 år siden, så.....

Skrevet

Jeg trodde også at det het Vatlandsguten (gutten fra Vatland)

Fire hester sto i en stall,

den ene feis så det small.

Bonden trodde deg var...

Deg!

Skrevet

ole dole doff

kinkeliane koff

koffeliane birkebane

ole dole doff

:-) hilsen spøkelseskladden

Skrevet

Ågge kågge gummikågge erleperlepiffpaffpoff

Barna holder begge nevene knyttet, regla går, den som blir slått på sist må ta en hånd bak ryggen. Slik går det til en står igjen som vinner

Skrevet

Selvfølgelig må det være Vatlandsguten! Tusen takk! :-) Tenkte jeg skulle ha tatt med i innledningen at barn ofte oppfatter ord feil, men glemte det. Har vel heller aldri tenkt over hva det ordet egentlig betyr, syntes bare det var noe rart med sammenhengen.... Har aldri skrevet ned en elleregle før heller....det så litt rart ut på trykk, ja.....

Skrevet

Den var helt ny! Morsom! :-) Hvor kommer den fra?

Skrevet

Det er guten, altså Vatlansguten. Trodde også det var guten men ble i tvil, og vips så hadde jeg googlet meg fram til svaret.

Skrevet

Vi bor like utenfor Stavanger. Man bruker gjerne navnet på den som eller. Erleperle er navnet på jenta mi.

Skrevet

Men vet ikke opphavet, ungene bruker den på skolen. Eldste skyter inn her at det heter piff påff poff:)

Skrevet

Kort varianten;

Elle melle ni, ti - du er fri

Veldig grei når vi skulle elle ut mange:-)

Skrevet

elle melle disi

du har fisi

:-)

hilsen spøkelseskladden jr.

Skrevet

fader heller.... hvor skal det være så vanskelig med den anonymknappen????????????????????

ha ha ha ha ha ha.....

dustejente

Skrevet

eisike leisike lång tång tång

illi milli maksi koksi kaksi

esrom pytt...

og den som lander på "pytt" skal ut, eller inn, eller få kake først eller det fineste rommet eller det lengste strået om dere vil :-)

Skrevet

Bare fortsett, dritgrei!!! Det er muligens bare du som kan flere her nå. Og så dytter du jo tråden oppover. Kan jo tenkes at det sitter noen flere der ute som kan en elle-regle, men som ikke har oppdaget denne fantastiske stafetten ennå..... ;-)))

Skrevet

Er det lov altså??? Da skal jeg få 6 åringen til å ta noen for meg i morgen så kommer jeg sterkere tilbake...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...