Gå til innhold

omskjæring (samme som 2.trimester)

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

hei:)

bor selv i australia, hvor det tidligere var vanlig aa omskjaere gutter. det ble bare gjort, uten at foreldrene egentlig fikk noe valg. da jeg var gravid med vaar foerste soenn, som ble foedt i norge, var mannen min bestemt paa at han skulle omskjaeres. dette blir ikke gjort paa sykehuset, jeg foelte faktisk at de saa litt ned paa meg som i det hele tatt kunne spoer om noe slikt! etter aa ha gjort litt research fant jeg ut at man maa gjoere det paa private klinikker, og det er dyrt!! dessuten fant jeg og ut at det i dag ikke er vanlig aa omskjaere gutter her (i australia) og at bare ca 10% velger aa likevel gjoere det. saa derfor er ingen av mine gutter omskjaert - og takk og pris for det!! min mann er fremdeles litt "sur" fordi han ikke fikk viljen sin, men men... han ville bare at de skulle vaere som han, og ikke bli mobbet fordi de var anderledes! men siden bare 10% er omskjaert saa er det jo ikke mine gutter som er anderledes!! vi ble enige om at de selv skulle faa ta det valget naar de ble eldre. hvis de vil omskjaeres senere i livet saa skal ikke jeg stoppe det.

dette er et vanskelig valg, men aa gjoere det bare fordi "han er sann" blir for dumt, og helt feil grunn for aa gjennomfoere en smertefull operasjon paa et lite spedbarn! soek litt paa internet saa finner du grusomme videoes av babyer som hylskriker naar forhuden blir skjaert av! ikke moro, og IKKE noe jeg ville at mine gutter skulle gjennomgaa!!

lykke til!

mvh, mamma til to

Jeg skjönner at det er mange fölelser som settes i sving naar dette nevnes.

Jeg kjenner en som ble omskjaeret i voksen alder, men det var pga medisinske grunner. Men mange sier jo at det er mer hygienisk for en mann aa vaere omskjaeret enn ikke. Men dette er jo en meget personlig sak. Og det at mannen önsker dette helt spesielt, fordi han selv er det, og at kanskje det er tradisjonene som vil dette, er jo en annens ide av saken enn om det hadde vaert religiöst (ivertfall for meg), en overbevisning pga hygiene er ikke det samme som en religiös overbevisning, men om det gjelder tradisjoner saa settes det jo i et annet lys.

Avedon, du snakker om disse grusomme videoene, men dette er jo ikke slik det blir praktisert. Om det blir gjort paa et privat sykehus saa er ikke kirurgene idioter heller, barnet faar selvfölgelig narkose og etterbehandling, for smaa barn saa er "gro-tiden" mindre enn for voksne, og det blir jo ogsaa gitt smertestillende etter operasjonen!

Jeg har snakket nok med min bekjente til at jeg har nok ingen betenkligheter ovenfor dette i en moderne verden, men at det maa bli en bestemmelse i voksen alder, det er jeg helt enig i!

Undersök paa internet angaaende den hygieniske siden av dette, og paa private sykehus hvordan det blit gjort, og hvor mye det koster, men om du ikke er overbevist, saa ikke gjör det. Du vil bare angre etterpaa, og det er vaerre aa leve med det, enn en mann som ikke fikk vilja si ;)

Lykke til

Jeg er sammen med en amerikaner og bor i USA. Jeg har undersøkt litt angående omskjæring av gutter. Lest flere artikler både på norske web-sider og amerikanske.

Sjekk ut disse sidene:

http://www.nocirc.org/articles/

http://www.mgmbill.org/pressrelease16.htm

http://www.stopinfantcircumcision.org/home.htm

• 3 uker senere...

joda, det er fullt lovlig å omskjære GUTTER i norge. Ikke jentebebyer selvfølgelig. Det trenges ikke å gjøres på private klinikker eller i skjul, det gjøres fullt lovlig på offentlige sykehuser. Venter gutt om noen uker som jeg kommer til å omskjære, da vi tilhører en religion som omskjærer gutter, kunn gutter. Den eneste en må gjøre er å bestille det på sykehuset. Bor i Drammen og vet mangeee mangee som har omskjært barna sine på Buskerud Sentralsykehus. Tror det kostet 1200-1500 kr. Tok max 10 min. Ikke noe man må søke om. Jeg kommer til å gjøre det tidligs mulig, når bebyen er 2-3 mnd gammel.

• 2 uker senere...

Annonse

Før var det gratis å omskjære gutter på sykehus i Norge, men nå må det gjøres på privat klinikker, Det koster mellom 2000-8000, det kommer helt ann på prisene hos klinikken. Til dere som sier at det er smertefullt for barnet tar helt feil. I Norge får de bedøvelse, hvis de gråter så er det ikke pga smerter.. Det er også mer hygienisk å være omskjært..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...