Anonym bruker Skrevet 11. februar 2007 #1 Skrevet 11. februar 2007 Mannen min ønsker at vår gutt skal bli omskjært da han selv er omskjært. Er det noen av dere som har fått deres lille gutt omskjært eller planlegger det? Får man gjort dette på sykehus i forbindelse med fødselen?
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2007 #2 Skrevet 11. februar 2007 Nei, gurimalla - kan jeg aldri tenke meg til at noen sykehus gjør!!!
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2007 #3 Skrevet 11. februar 2007 Noen sykehus gjør visst dette, men da skal det være religiøse/rituelle årsaker til dette. Sykehus er for syke mennesker og derfor skal ikke omskjæring bli prioritert i og emd at det er hetl friske mennesker som får dette utført.
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2007 #4 Skrevet 11. februar 2007 Er hn muslim? Da har du ett problem. De fleste muslimene gjør det, var sammens med en. Han sa visst vi fikk en sønn eller datter skulle de begge omskjæres! Uansett om jeg ville eller ikke, da han bestemte. Ba han dra til ett varmere sted, og prata ikke mer med han. Du får han ikke til å ombestemme seg?
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2007 #5 Skrevet 11. februar 2007 Her jeg bor (USA) er det noe de gjoer rutinemessig paa alle nyfoedte gutter dersom foreldrene har krysset av for dette i skjema v registrering paa sykehuset. Har inntrykk av at de fleste guttebabyer blir omskjaert her, da folk oppfatter det som mer renslig. Vet ikke helt hva som stemmer jeg - blir vel en smakssak for foreldrene.
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2007 #6 Skrevet 12. februar 2007 hva er omskjæring nødvendig for?? Han kan heller få omskjære seg om han ønsker det når han SELV kan ta valget! sykt å drive å skjære av noe av kroppen på et barn, spess når det mest sannsynlig ikke vil det selv enda! Så jeg ville ikke latt mannen din få viljen sin på den der asså, tenk på gutten, hans ønsker! Om mannen din vil det, betyr det ikke at det skal være sånn. Er ikke du selv omskjært så er ikke babyn helt av den troa der omskjæring er "riktig" uansett? Når barnet er født i Norge, og kanskje senere vil leve opp til en heelt annen religion, synes jeg Dere skal la han være den han er, for å senere velge sin tro av seg selv. omskjæring er no forbanna tøv!!
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2007 #7 Skrevet 12. februar 2007 Jeg venter også en gutt som jeg og mannen min har bestemt skal omskjæres av flere grunner. Har bodd en del år i statene og der som nevnt tidligere er det noe de gjør av andre grunner enn, religion. Der er de fleste gutter omskjært. Hvet ikke hvor du bor, men hvis du bor i Oslo området, kan du kontakte sykehuse i Askim. Der hvet jeg de gjør det og der skal vi gjøre det med vår gutt. Det skal vist være en lege der som er der et par dager i måneden som gjør det. Kjenner flere som har gjort det der og som er fornøyde. Ikke bry deg om alle negative kommentarer. Er bare uvitende mennesker som ikke har bedre ting å ta seg til!! Lykke til
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2007 #8 Skrevet 12. februar 2007 Man er da vel ikke uvitende selv om man reagerer negativt på å ville omskjære babyen sin!! Men det er klart du rettferdiggjør din avgjørelse.. hadde vel jeg også forsøkt. Mao dere tror ikke der er noen grunn til at forhuden er der?? Så uvitende du er.
Snufsa *født* Skrevet 12. februar 2007 #9 Skrevet 12. februar 2007 skal bare si at jøder også omskjæres, ikkje bare muslimer (om de gjør d da, for d kan æ ikkje utale mæ om) men, d e faktisk mye mer rensli utn forhuden der, den har egentlig ikke så mye til funksjon. e ganske vanlig å omskjære gutter, å heilt ufarli. jente derimot, en heilt anna diskusjon.
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2007 #10 Skrevet 12. februar 2007 jøde eller muslim, jente eller gutt, samma f***, fortsatt et lite barn sin kropp!! Tviler sterkt på at dere hadde trivdes med å bli lagt på en benk, og blitt kutta av en del av kjønnsorganet deres (JA, det er faktisk det det er, ikke "bare" hud!) Og det er mye mer renslig uten forhuden der?? Det er jo en jævla grunn til at man er født MED og ikke uten? Og hva har man såpe for? for å vaske seg, og passe på hygienen! Skal da vel for faen meg ikke være nødvendig å kutte av huden for å være rein? Og du som sier det er værre med jenter, hvorfor det?! Er det ikke det samme når en liten gutt, mot sin egen vilje, blir lagt til omskjøring? Kall meg gjerne uviten, for er det uviten jeg er nå, tror jeg faen meg jeg aldri skal bli no smartere.
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2007 #11 Skrevet 12. februar 2007 vil du selv at han skal omskjæres?
godiva med 3 gull Skrevet 12. februar 2007 #12 Skrevet 12. februar 2007 Det er STOR forskjell på å fjerne forhuden og skjære bort klitoris og indre kjønnslepper!!!! Kan ikke sammenlignes!!! Men jeg er imot begge deler. ville aldri tatt en sånn avgjørelse ang min baby. Får vondt bare hun skal ha vaksine, og at noen da synes det er allrigth å omskjære babyen sin er forståelig for meg.
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2007 #13 Skrevet 12. februar 2007 men prinsippet er akkurat det samme! Ser på nyhetene, de jentene som blir omskjært, de har akkurat like lite lyst som en gutt har! og fordi om foreldrene vil, tror jeg ungen gir en lang F*** i det!
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2007 #14 Skrevet 12. februar 2007 Ikke hør på de negative komentarene til andre folk her, gjør det som er best for dere:) Lykke til.
Snufsa *født* Skrevet 12. februar 2007 #15 Skrevet 12. februar 2007 HI sitt oprinnelige spm va kor det kunne utføres, ikkje om det burde utføres, det e en diskusjon som ikkje vi har nokka me. men, at mange blir provosert ser man jo. regne me at halvpartn av de flotte ANONYME innleggan e mest for å lage kvalme, og om du/dokker hadde vært seriøs å hadde et fornufti innlegg å komme me, hadde vel ikkje anonym knappen blitt brukt så flittig... Ps. Mange ting har litt "unyttie" oppgava i kroppen, forhuden ska beskytte penishode, en del e derimot ganske plaga me denne deln av kroppen, som f.eks, trang forhud, lukt under den, at den blir sår når dæm har samleie å at den revne om den blir strekt i for mye. meine å ha vært borti at gutta som ikkje forhud, ikkje hadde så mange infeksjona i karn.
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2007 #16 Skrevet 12. februar 2007 Du er rett og slett OND hvis du omskjærer babyen din.
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2007 #17 Skrevet 12. februar 2007 Forhuden har en funsjon, og det at det er mere renslig uten er ikke reelt. Den skal beskytte, og med Asan for menn på markedet, så lider neppe gutta med forhud noen nød! Det er ikke noen undersøkelser som viser at menn men forhud har mere problemer nedentil enn de uten, så det er en smakssak, vane og tradisjon. Skikken kom opprinnelig fra en tanke om renhet, men det har med å gjøre at man må dra forhuden tilbake for å vaske, og det kan føre til onani. ganske urent i mange religioner og miljøer.. Vet også at onani er litt mere vanskelig for gutter uten forhud, da de ofte må være i dusjen og bruke såpe for å få den effekten forhuden kan gi hvorsomhelst. (Uff, mye tyder på at jeg har vært en gutte-jente som fikk være på på alle diskusjonene..) Før var det få i Norge som var omskjært, så en kamerat av meg ble mobbet for det på skolen, men han er nå voksen.. Tror ikke mobbing av den grunn er noe problem lenger. Gutter omskjøres veldig tidlig, og det er ikke smertefullt på samme måte som for jenter, men det gjør penis mindre følsom. (Noen mener det er ett pluss, men det spørs vel hvordan man ser på det..?) Men de som sammenlikner det med jente-omskjæring vet ikke hva de snakker om, så ignorer det. Det viktigste er hva du og mannen din vil, og gutten deres kommer neppe til å lide noen nød uansett hva dere velger! Skjønner jo at far vil guttenskal ligne på han, men jeg foretrekker nå engang forhud ;-)
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2007 #18 Skrevet 12. februar 2007 Ja, det er mange sykehus som gjør dette! Har selv 2 brødre som har gjort det kort tid etter fødselen. Du må bare ta dette opp på sykehuset når tiden er inne! Det har blitt "inn" å gjøre dette nå! Ikke bare muslimer som gjør det nei, vi er norske og vi har gjort det + at i usa så gjør alle det nå! Det er dres barn og deres valg!!!!!!! Lykke til!
min første hjerteknuser Skrevet 12. februar 2007 #19 Skrevet 12. februar 2007 hellloooooooooooo omskjæring av guttebarn er helt vanilig i isalm. og hvis faren er muslim så forstår jeg han. men omskjæring av jenter tror jeg er ulovlig her i landet, og takk for det. jeg er muslim selv, men venter jente, men jeg hadde omskjært hvis jeg hadde fått gutt. bærum sykehus gjør også det.men du må betale for det. jeg hadde heller betalt for å få det gjort. vet at mange imamer gjør det, men jeg hadde heller valgt å få gjort det på sykehus. jeg må også kaste meg inn i diskusjonen om alle de negative komentarene du har fått her. man må jo ha litt toeleranse og forståelse for andres religioner, slike fordommer er jo helt forkastlige. det bor jo så mange muslimer i norge nå, men virker som folk ikke har fått med seg noe om hvordan de lever. omskjæring av guttebarn erså vanlig at jeg virkelig ikke har forståelse eller toleranse for at mange her inne fortsatt ikke klarer å forstå det. få med dere litt da, verden er større enn norge, og tradisjoner er det flere av enn ribbe til middag...!!!
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2007 #20 Skrevet 12. februar 2007 Gjør det noen forskjell for DEG om folk bruker anonymknappen?? Skal de la være å bruke den så du kan irritere deg over HVEM som skreiv innlegget? Ikke legg så mye vekt på den anonymknappen du tror jeg, enkelte velger å bruke den, og enkelte ikke. Er en grunn til at den er der vetu! Og omskjæring ER sykt, hva i huleste har barnet gjort som skal føre til at han må omskjæres?? Var det meninga så var de vel født uten forhud.
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2007 #21 Skrevet 12. februar 2007 Noen her snakker om at de som er imot omskjæring ikke har peiling, og at de må respektere at noen vil omskjære barna sine! ENKELTE vil ikke det, og har andre meninger! Dette er et forum hvor man ytrer meninger, respekter det dere også uten å gå personlig på den som mener noe annet enn dere selv! Kan jo faktisk være en person med egne erfaringer med omskjæring som skriver for alt dere veit. Og forresten, dere sier det at "dere som skal legge ut sånne innlegg kan være tøff nok til å signere med eget navn" osv. HALLO? Handler det virkelig om å være tøff, eller handler det om å kunne legge ut sin mening uten å bekymre seg for å bli personlig rakket ned på? For det er enkelte bimmere veldig flinke til! "hun/han er sikkert en fake profil, har skrevet så mange teite innlegg, har null peiling" Ikke tenk så altfor mye over den anonym-knappen, stick to the case! takk.
Gjest Skrevet 12. februar 2007 #22 Skrevet 12. februar 2007 Har ikke omskåret gutten vår, men vet at på Østlandet er det sykehuset i Østfold som foretar inngrepet. Et vennepar av meg fikk det gjort der, men var ikke fornøyd med resultatet...tror ikke de kommer til å gjøre det i Norge igjen dersom de får flere gutter, for legene her har ikke særlig erfaring med det...blir nok heller USA på dem, selv om det greieste er å gjøre det når babyen er liten har jeg hørt. Lykke til da
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2007 #23 Skrevet 12. februar 2007 Jo, man er absolutt uvitende vist man kan mene at man ønsker barnet sitt vondt, hvis man omskjærer gutten, og hvis man kan skrive at; er du sammen med en muslim, så har man ett problem. Det går nok litt dypere enn det. Det har ikke alltid bare med religion å gjøre, men ignorante mennesker som kun ser på overskrifter og kommer med usaklige, spydige kommentarer som mange her, skjønner tydeligvis ikke det!!!!!!! Klart man kan ha forskjellige meninger om slike saker, men negative kommentarer, spydigheter og dritt slenging kan man holde for seg selv!!!! Alle har man som regel en god grunn for å mene, tenke eller handle slik man gjør og det burde respekteres, men så klart behøver man ikke være enig. Har man ikke noe saklig og si burde man heller holde det for seg selv!
**chrissy-the sweetest thing** Skrevet 12. februar 2007 #24 Skrevet 12. februar 2007 herregud,tenk dere litt om da,damer!ingen som er mer uviten/grusomme som vil barna vondt eller noe fordi man vil at sønnen skal omskjæres.jeg er norsk og pappaen er muslim-vi er enige om at begge guttene våre skal omskjæres i nyfødt alder.grunnen til det er jaaa-veldig mye religion men også det at jeg kjenner og har hatt både omskjærte og ikke omskjærte gutter og må ærlig si at rensligheten og sykdommer har veldig mye å si der.de som er omskjærte er også veldig glad for å være det av flere grunner og er også glad for å ha gjort det når de var så små!! det er også tryggere å omskjære når de er helt små...(nå snakker jeg selvfølgelig om gutteomskjæring ikke jenter) ikke døm fordi andre har andre kulturelle eller ikke kuturelle meninger,vi er ikke mindre verdt eller vil ikke barna våre noe mer vondt enn andre. selvfølgelig vil jeg ikke barna mine vondt og kommer til å blir en kjempegod mor for mine barn. jeg vet om en klinikk på grønland-jaaaa,grønland ja ,som visst skal være kjempeflink og ikke like dyr som andre privatklinikker.har hørt erfaringer(både norske og andre)og alle er veldig fornøtd.kan undrsøke litt og komme tilbake med mer info.
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2007 #25 Skrevet 12. februar 2007 Men nå er dere i norge! Renslighet my ass, stakkars unger. Kan dere ikke la dem velge selv når de blir større?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå