Gå til innhold

omskjæring

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mannen min ønsker at vår gutt skal bli omskjært da han selv er omskjært. Er det noen av dere som har fått deres lille gutt omskjært eller planlegger det? Får man gjort dette på sykehus i forbindelse med fødselen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

..kan bare svare på dette ut fra den erfaringen jeg

fra da jeg jobbet på Barsel på SØF for ca 7 år siden.

Vet mao ikke om dette stemmer med dagens praksis;

der var det en gang en guttepjokk på en dag eller to som

ble omskåret på barselavd. Tror det var en 'vanlig' barnelege

som utførte prosedyren.

Vet ikke om du er kjent med hvordan små gutter omskjæres,

men denne gutten fikk iallefall et lite 'rør' som legen la mellom penishodet og forhuden. Dette 'røret' hadde et spor i seg og her

knøt legen stramt igjen slik at blodsirkulasjonen stoppet i den

ytterste delen av forhuden. Denne delen ville da nekrotiseres og

falle av etter en stund. Var nok noe ubehagelig for babyen mens

det stod på, men jeg var ganske iherdig med sukkervannet og han

roet seg raskt etter at det hele var over.

Skrevet

hørtes fært ut spør du meg men nå vet ikke jeg så mye om det da men.jeg ville ikke gjort det hadde jeg vært deg.går det ikke ann for ungen din og velge dette selv senere da?det er jo ikke noe som er vanelig i norge ville jeg tro?!

Skrevet

Mener man kan få gjort dette i forbindelse med fødselen.

Hvis gutten skal omskjæres er det bedre at dette blir gjort tidlig, da det er mer smertefullt i voksen alder.

Mener jeg har hørt at de bruker lokalbedøvelse under inngrepet.

Det er ingen hygienisk grunn til at det skal gjøres, kun religiøse grunner.

Noen mener at omskjærte menn "varer lenger" i senga, men det er litt vanskelig å sammenligne, siden det ikke finnes så mange som er omskjært i voksen alder som kan komme med før-etter info -hihi.

Ta kontakt med den religiøse lederen i din manns religion. H*n kan nok gi deg mer informasjon om hvordan dette skjer, og omstendighetene rundt det!

Skrevet

Er enig i med va "Nina med barn i magen" sier.

Han kan vel bestemme selv når han blir eldre?

Skrevet

Mannen min fikk gjort dette på sykehus da det er vanlig i USA uten å ha noe med religion å gjøre. Jeg vet at det er rensligere og at det er lavere risiko for alvorlige kjønnssykdommer som hiv/aids om man er omskjært, så jeg har ingen direkte motforestillinger.

Skrevet

HVAAA??

hvordan er det mindre risiko for hiv?

det hjelper da ikke om en person med hiv har ubeskyttet sex med en som ikke har hiv..risikoen er da vell like stor!?!

Skrevet

yes, det hjelper overfor hiv/aids.

The most recent data indicate that circumcision is correlated with significantly reduced risks of HIV transfer during heterosexual intercourse (a between 48% and 53% reduction, although the topic remains the subject of ongoing research and debate in the medical community)

Research by the World Health Organization published in the US Public Library of Science Medicine journal in July, 2006, showed that men who had been circumcised had a significantly lower risk of infection with the AIDS virus, and calculated that if all men were circumcised over the next 10 years, some two million new infections could be avoided.

Skrevet

Vi skal også omskjære om vi får en gutt, og jeg har vært sååå skeptisk til det, i og med at jeg ikke vil gjøre det pga religion.Men jeg har lest mye om det og bla i Usa er dette veldig vanlig og det er ikke farlig.Det handler ikke om at mannen skal holde lengre i senga ihverfall, det er pga renslighet og at det er mindre risiko med infeksjoner evt sykdommer.Etter det jeg har hørt får man gjort det på enkelte sykehus.

Men jeg vil ihverfall gjøre det tidligst mulig.

Skrevet

Kaster meg på Hedwigs utsagn!!

HVAAA??!

Hvordan i ALL VERDEN skal det kunne redusere risikoen?!?

..jeg tror noen har blitt lurt trill rundt her, ja..!

Skrevet

..gi oss en link til det utklippet!

Dette vil jeg lese med egne øyne!! :P

Skrevet

tror det er noen som er blitt lurt ja........

Skrevet

Kjære dere skjekk nå fakta før dere hiver dere på med HVAAAAA?????

Dere som tviler på det som står ovenfor på engelsk kan jo bare undersøke selv med forskning på hiv/aids.

Skrevet

Er d pga av at på omskjærte menn så samles d kanskje ikke så masse bakterier bak forhuden??

Er d derfor risikoen for sykdom minsker kanskje?

Skrevet

nei,i mine ører høres det ut som om det typisk amerikansk.....;P

Skrevet

Hehe, eg må bare spørre... Kordan kan du definere d som typisk amerikansk?

Skrevet

Lillegutt er omskjært, og jeg vil helst at nurket også skal omskjæres når han blir født.

Min førstefødte har en far som er musllim (noe jeg selv også er, selv om jeg ikke praktiserer).

Jeg husker at jeg var veldig skeptisk til omskjæringen før den ble utført på lillegutt, men vennet meg til tanken.

Han ble omskåret på Volvat da han var 4 dager gammel, dagen etter at vi kom hjem fra føden.

De hadde ikke kapasitet til å gjøre slikt på føden, men ordnet med henvisning for oss.

Selve inngrepet var gjort på 15 min, lillegutt gråt da de leverte han tilbake til meg, men roet seg straks han fikk pupp.

Det har aldri vært noen problemer med irritasjon eller liknende. Lillegutt har heller aldri virket plaget av at han er omskåret.

Jeg synes selv at det er mer renslig med menn som er omskåret.

Pr i dag er jeg sammen med en mann som ikke er omskåret, og jeg tror det tok meg bortimot 6mnd før jeg ble fortrolig med forhuden hans (synes fortsatt at den er litt ekkel, men også morsom).

Må inndrømme at jeg setter mye stengere krav til min nåværende, enn til min eks om intimhygiene.

Jeg ønsker at den lillegutten vi venter skal omskjæres av flere grunner.

mest pga min oppfattning om renslighet, og min religion.

Dernest pga at jeg ikke vil at guttene mine skal være forskjellige, bare fordi de har forskjellig pappa.

Men dette er ikke noe min kjære og jeg har diskutert ennå, vet at han sansynligvis vil ha problemer med å akseptere at hans sønn blir omskåret, ettersom han selv er veldig glad i sin forhud.

Så dette er noe vi må diskutere nøye, men ikke helt ennå.

Skrevet

Til "Tristane med gutt i magen :D"

Bare lurte litt på om du er vokst opp som muslim, eller om du ble d i voksen alder?

Eg synes at d e så spennanes me fålk som har en anna religon enn den "typiske norske religion"

Åg muslimer blir jo uglesett på i Norge, noe som sikkert kommer av at man bare hører negative ting, også orker man ikke å se etter de positive tingan.

Lurte på hvorfor du har valgt den religion du har valgt?

Åg kordan d egentli e å være muslim i norge??:)

Skrevet

Ja, det lurer jeg ogsaa paa? Hva mener du med typisk amerikansk? Hva har omskjaering med USA aa gjoere--det praktiseres da mange andre steder i verden ogsaa. Og hva betyr egentlig "typisk amerikansk?" Jeg synes USA har mye fint for seg--og paa noen omraader ligger USA foran Norge naar det gjelder helse og medisin. Begge landene har sine fordeler og ulemper.. Saa jeg skjoente ikke helt den kommentaren.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...