Gå til innhold

oppfølging etter hjemmefødsel i Norge?

Anbefalte innlegg

Hvordan fungerer egentlig oppfølgingen etter hjemmefødsel i norge?

Her i Nederland har man noe som heter Kraamzorg. Det er en dame som kommer hjem til deg et antatt timer per dag (fra 3 til 8timer) hver dag i minst en uke.

Hun tar tempen må babyen, måler mor sin temp og puls, sjekker allmentilstand, bader babyen og gjør husarbeid ellers..

Dette er jo et greitt tilbud til de som føler de har behov for det, men denne gangen skal jeg prøve å snike meg unna akkurat den delen i og med at etter at Veslejenta ble født hadde vi egentlig ikke bruk for det.

Hun var hos oss max 1,5 time istedenfor 3 fordi jeg var på beina og frisk etter 2 timer ..

• 4 måneder senere...

Fortsetter under...

Dette er også noe jeg lurer på!

Tar jordmor seg av oppfølging hjemme? Og hva med den blodprøven (som de tar i foten etter fødsel) og andre tester som vanligvis blir gjort av en lege før man får reise hjem fra sykehuset? må man fortsatt innom sykehuset for å gjøre dette, eller tar jordmor seg av dette hjemme?

Jeg synes det egenlig er for dumt at jeg som barselskvinne (innen noen dager etter fødselen) må innom sykehuset (selv om en har født på sykehuset og reist hjem allerede) for å få tatt diverse prøver! Barselskvinner burde ha muligheten til å slappe av og komme seg etter fødselen synes jeg, og ikke måtte bli tvungt til å kjøre frem og tilbake til sykehuset med nyfødt baby!

Jeg vurderer hjemmefødsel for å unngå sykehusbakterier og stress på sykehuset, men er ikke sikker siden jeg har 3 barn hjemme, og så frister det litt med noen 'barnefrie' dager på f.eks. pasienthotellet da ;-))

Har 3 mnd igjen før jeg skal føde, så skal lese litt mer om det og vurdere litt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...