Gå til innhold

Trenger andres erfaring med setefødsel for 2 gangs. Håper på mange svar!

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Er i uke 34 og babyen ligger i seteleie - har gjort det lenge nå. Jordmor mener planlagt setefødsel er helt ok, og mener at skrekkhistoriene kommer fra 1 gangs fødende. Jeg kommer nok ikke til å føde i sete, men vil gjerne ha andres opplevelse og sammenligning med vanlig fødsel!

Håper på mange svar!

Fortsetter under...

Hei!

Jeg hadde også baby i seteleie, og fødte i sete. Jeg har bare født en gang, men jeg vil bare si at det var for meg en veldig fin opplevelse. Jeg ville gjort det igjen om det skulle blitt aktuelt. Jeg har jo ikke noe å sammenligne med, men jeg har ikke tatt skrekken for å si det sånn :) Jeg var egentlig fast bestemt på å føde vaginalt, så lenge bekkenstr. og babyen gikk "overens"... Jeg ville i det lengste unngå ks, i og med at dette er en operasjon og det tar mye lenger tid å komme seg på osv. Jeg var like pigg og frisk, og oppe og gikk like kjapt som de som føder "vanlig". Jeg fødte på Haukeland, og der er de veldig flink når det gjelder setefødsel!

Jeg ønsker deg hvertfall lykke til uansett hvordan du føder! ;)

Min nr to lå i seteleie fra dag 1 omtrent, og kunne ikke snues. De planla KS mandag og jeg var der fredag. Men min store gutt ville ut søndag morgen, og jeg prøvde først men det stoppa opp og jeg måtte da ta KS da. De sa at jeg ville aldrig ha fått han ut den rette veien for han veide 4610 gr. Så det kommer litt an på str tror jeg og hvordan man er i hofter osv.

jeg er tynn og lita men hadde født før en jente på 3740 og de trodde at jeg skulle få den ut på vanlig vis.

Gjør det du syntes høres fornuftig ut. jeg hadde ikke født i sete igjen men det er pga at jeg får store barn.

Hadde jeg hatt små barn fra før så kanskje.

Jeg hadde babyen min i seteleie ved siste fødsel. Det jeg gjorde var ganske enkelt å forklare fødselslegen (som forøvrig er en tidligere kollega) at jeg aldri kom til å føde et barn i seteleie. I forkant av samtalen hadde jeg tatt med meg diverse publikasjoner og forskningsrapporter som viser at det er en betydlige høyere risiko å føde et barn i seteleie, kontra å ta det ut med keisersnitt.

Jeg var aldri i tvil, fikk godkjent ønsket mitt umiddelbart, og var i super-duperform etter keisersnittet. Jeg vet ikke om hun ville vært så liberal om det ikke hadde vært for at vi jobbet sammen tidligere, skjønt sånn skal helsevesenet egentlig ikke fungere..

Mitt råd: Rop høyt om keisersnitt!

Annonse

Hei HI!

Ser du spør om jeg måtte sy mye... jeg ble klippet og fikk en liten rift, og måtte sy ja. Men dette merket ikke jeg noe særlig til..., man er jo bedøvet ;) Og i tilleg var jeg så opptatt av det lille vidunderet som hadde kommet til verden at den syingen ble litt "glemt". Og om du tenker på om det er vondt sånn i etterkant, så er det vel det uansett hvordan ungen kommer ut.

Mitt råd er å tenke deg nøye om og prate med jordmor/lege, få dem til å forklare gangen i en setefødsel osv. Du må selvsagt gjøre det du selv vil, men én ting vil jeg si! Setefødsel er ikke så "gale" som alle skal ha det til! Ta det fra en som har vært gjennom det...

Lykke til!

Hei:-) Jeg hadde en fantastisk fødeopplevelse med nummer 2 som altså kom med rumpa først. Måtte ikke sy et eneste sting.

Ingen visste om seteleiet før hun var på vei ut, jordmora hadde ikke tatt imot setefødsel før og allikevel var det som sagt en fantastisk fødeopplevelse! Vond selvsagt, men den beste til nå;-)

Med nummer 1, som ble født litt for tidlig og var ganske liten (2700g), var fødselen mye hardere og vondere. Da måtte jeg også sy MYE.

Tror at hvis du har gode pressrier klarer du helt fint å føde barnet ditt på "vanlig" måte:-) Det viktigste er vel kanskje at du er trygg på deg selv, og at du tenker på det som en vanlig fødsel.

Uansett, lykke til!

Det kommer vel an på hvordan fødsel nr 1 gikk og hvor stor babyen er.

Det er ikke noe særlig med setefrødsel og styrtfødsel , da ender det også ofte i hastesnitt.

Seteleie er ikke så ille, det er værre om den kommer med en arm eller ett bein først, så derfor er det viktig med oppfølging hele veien, for om babyen snur på seg er det ikke sikkert den snur seg helt.

Det kommer også an på størrelsen, seteføtsel kan være like enkelt som vanlig, men det større baby dess oftere komplikasjoner. Og oftere varige indre skader på mor. Men det kommer mye av uerfarne fødselshjelpere også.

Men det komer som sagt an på første fødsel også, om den var langvarig og vanskelig er det større sjans at en setefødsel blir mye værre og kan ende i KS.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...