Gå til innhold

hvor mye kler dere på i vogna?

Anbefalte innlegg

hvor mye kler dere på når det er 3-5 minus ute? barnet ligger på lammeskinn med dyne over seg? legger også helseteppe over kalesjen på vogna så det ikke skal bli for kald luft, barnet er nå 2 uker

er det nok med ullundertøy og tynn bomullsgenser, har softbag som er helt tett som pose.

i bilstolen bruker vi ullundertøy med hel fleesdress og ullteppe over og dekker til med helseteppe der også når vi går ut og inn

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8182181-hvor-mye-kler-dere-p%C3%A5-i-vogna/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ullundertøy med bomullsklær utenpå, eller bomullsbody og strømpebukse, bomullsklær og fleecedress. Så oppi vognposen :)

Og votter og ull-lue da :) Tenkte vente med dyna til våren, når vognposen blir for varm å bruke... Vi har ikke teppe foran kalesjen, for det har ikke vært behov for det. Snører igjen litt på vognposen, så det blir tettere rundt hodet, og har kalesjen oppe. Sjekker temp innimellom i nakken hans, og han har det godt og varmt - akkurat passe :)

Vi har på ullbody og ullbukse, en lett bommullsdress med hette og ullvotter og -lue. Junior ligger i en voksipose av ull som er kjempe god og varm, og i bunnen har vi et lammeskinn. Er det minus grader tar jeg et strikketeppe (som ligner på helseteppe) over åpningen ved kalesjen.

I bilstolen pleier vi å ha ull innerst, så en tykkere bommullsdress med hette og "innebygde" votter, og ullue. Vi pleier å varme bilen i forkant (hvis vi har anledning) og tar et teppe rundt han på turen til og fra bilen.

Da kommer det et litt avvikende svar... hehe...

Eldstejenta vår hadde atopisk hud som liten, og kunne ikke ha ull innerst mot huden. Vi er litt redde for at minstejenta skal være likedan, så vi har holdt oss unna ull til henne også. Hun har derfor bomull innerst, men både ullsokker og ulljakke når hun er ute eller det er kjølig inne.

I vogna har hun altså bomullsbody+strømpebukse, en kjole eller bukse eller hva jeg finner på å kle på henne, ulljakke, ullsokker, bomullslue (styrthjelm), ull-strikke-lue utenpå hvis veldig kaldt, og fleece-votter. Hun ligger inni voksiposen sin og er så god og varm atte :) Hvis det er veldig kaldt ute eller blåser, legger jeg lammeskinnet under voksiposen. Jeg har simo duo-vogn, og bruker ofte trekket over voksiposen siden det er ganske vindtett.

Jeg har lukket softbag og bruker kun ullundertøy fra topp til tå når babyen ligger på skinn og har dyne, så blir det tett og varmt inne i bagen. Har ofte ulllue med hals på hode og ei bomullslue utenpå når det er -. Dyna er jo trekt opp til barnets hake . Om vi skal ut å gå/det er veldig kaldt tar jeg på ei bomullsjakke/ genser som er tettere om halsen.

Jeg synes det høres utrolig varmt ut om du har på mange lag med klær i posen/bagen pga barnet ligger tett og lunt der, hvertfall om du har teppe over kalesjen.

Om barnet er kald på nesa er du ufarlig, men pass på å sjekk nakken, det er det sikreste punktet å sjekke et barn på.

Mange barn har alt for mye klær på, om du har bomull innerst så må en ha mer på, men ull innerst er varmeregulerende slik som skinnet og da trenger du ikke så mye klær.

I voksiposen er det ofte nok med ullundertøy også, og ev en ekstragenser, er det sprettkaldt kan du ta på litt mer.

Annonse

Jeg har også bare på ett lag med ull...ullbody og ullstrømpebukse...så pakker jeg henne inn i ett hjemmestrikket ullteppe og opp i en sovepose. Har også på lue og sjerf. Jeg har vært på tur i opptil 8 minusgrader. Hun har vært god og varm i nakken. Jeg er redd for å at hun skal være for varm. De har ikke godt av å være for varm heller. Blir litt usikker når jeg leser hvor mye mange kler på de små.

vi kler på ; body, bukse, fleecejakke, votter, lue og en hals dersom det er kaldt. var ute i minus 11 når jeg måtte til legen med ham. Da tok jeg et helseteppe og hang over åpningen. Han ligger i en saueskinnspose og var god og varm. Tok av halsen på vei hjem.... I bilstolen ; body, bukse og genser + vindtett fleecedress m/innebygde votter og sko og tynn lue. Har et teppe som jeg drar over stolen på vei til og fra bilen.

jeg er litt enig med mammamia... blir litt stressa når jeg ser hvor mye enkelte kler på ungene. Har snakket med HS om dette, og hun sier at mange foreldre idag har en tendens til å kle på ungene alt for mye, og at det er mange fler unger som har det for varmt enn som fryser...

Jeg har to unger som er veldig varme i utgangspunktet, og er redd for å koke dem rett og slett. Minstejenta greier seg fint i voksiposen uten stort annet enn vanlige inneklær - og selvsagt votter og lue.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...