Fødemaskinen Skrevet 11. februar 2007 #1 Skrevet 11. februar 2007 Har funnet ut at gullet mest sannsynlig ikke tåler mme som jeg har gitt ham sporadisk i ca 2 mnd nå. Var så dum at jeg begynte å gi ham da det ble bare hyling ved tomme pupper om kvelden. Han nekter å ta annen mme enn nan ha, har prøvd. (nutramigen, hipp....) Har nå veldig lite melk, og jeg gjør alt som står på lista over å øke melkeproduksjon. Har egentlig holdt på slik i 2 mnd nå. Dvs dytter i meg ALLE slags urter og frø som kan øke, malt, drikker i bøtter og spann. På dagen har jeg utrolig lite overskuddsmelk og pumpe ut. Han tar alt jeg har. I går fikk jeg presset ut 40 ml, i dag fikk jeg ut 20. Pumper rett etter amming slik at refleksen er i gang. MÅtte gi ham overskuddet på 40 ml i går kveld. Han drikker annenhvertime hele dagen, og hver tredje time om natten. Vi samsover, så har dårlig oversikt over nattammingen i grunn. Å legge ham til oftere er sikkert fint det, men han blir dritforbanna om jeg legger ham til uten at han er sulten både natt og dag.... Kjære ammehjelper - hva gjør jeg feil?? Han er straks 4 mnd.
pappegøya Skrevet 11. februar 2007 #2 Skrevet 11. februar 2007 Hei,hei og gratulerer me morsdagen forresten! Kjenner meg igjen i din historie, Hadde det slik med min datter.Hadde ikke nok melk til henne, så der startet jeg med mme når hun bare var 14 dager. Du skriver ikke hvordan du opplever at han ikke tåler mme. Jeg syns datteren min ble veldig grinete og hadde vondt i magen. Prøvde da mme fra NAN som du får kjøpt på apoteket.Det funka veldig bra!!! Den koster litt mer enn den du kjøper i butikken, men alt for de små gulla våres!!!! Nå har jeg fått nr 2. En liten prins som nå er 3 mnd. Jeg ammet han i 9 uker og er stolt og meget fornøyd me det:-) Helsestasjonen syns han la på seg litt sakte, så jeg fikk beskjed om å gi han 1 flaske med mme på kveldene. Det og at jeg må ta medisin for matallergi sånn av og til ( da kunne ikke han få pupp... )gjor at han nektet pupp etter hvert.Pumpet meg en stund, men syns det ble mye styr. Blir du ikke sliten? Det ble jeg, så for å ha overskudd til resten av familien kuttet jeg ut puppen. Jeg ble fornøyd og lille prinsen ble fornøyd:-) Jeg hadde også prøvd d meste da, for jeg prøvde å holde produksjonen oppe med pumping. Snakket med helsestasjonen da han nektet pupp og fikk beskjed om å prøve å glemme det som hetet flaske i ett par dager og heller bare tilby han pupp. Vi prøvde i 1 hel dag, men da hadde jeg så vondt i meg.... han hadde stakkars bare grått og grått. Han så på meg med bedene øyner og jeg hadde ikke fått noen smil eller gurgling hele dagen. Uff, nei jeg syns ikke det var gøy. Så valget mitt ble kun flaske! Men, det var min avgjørelse. Håper du finner ut av hva du vil. Du gjør jo alt du kan, men du må tenke på hva du syns er greit. Amming skal jo være kos både for deg og den lille, ikke masse stress. Lykke til!!!!!
Fødemaskinen Skrevet 11. februar 2007 Forfatter #3 Skrevet 11. februar 2007 Ja huff, dette er slitsomt. Oppdaga at han ikke tålte mme, da han skrek masse(les 2 - 3 timer) de kveldene han fikk mme. Han har jo også hatt kolikk, så jeg har trodd det har vært det som hang igjen, fordi han gråt som oftest når han bare fikk mm og. Et par kvelder uten mme, og han sovnet rolig UTEN skrik. Prøvde da en kveld med = skrik. Og han har fått Nan Ha,nekter nutramigen og den andre sojaerstatningen på apoteket. Så da blir det pupp eller ingenting..
Bægge dætern Skrevet 11. februar 2007 #4 Skrevet 11. februar 2007 det er nok slik at det eneste som virkelig kan øke melkemengden er at babyen får suge ofte og regelmessig. så man kan faktisk ikke hoppe over en amming, da er det bare mindre neste gang. det er litt av en jobb å fullamme ihvertfall de første månedene. man må regne med å amme i tide og utide med såre pupper, melkespreng og stive skuldre. har barnet først fått flaske kan det være vanskelig å tilby pupp igjen fordi puppen krever mer jobbing fra barnets side.....må du gi noe annet enn pupp, prøv kopp som ikke kan forveksles med pupp for babyen. da er det viktig å pumpe, dt kan godt ta 5 min før det slipper.... ikke gi dere og lykke til ; )
fjummsi *med nr. tre i magen* Skrevet 11. februar 2007 #5 Skrevet 11. februar 2007 Her er svar fra en ammehjelper: Det høres ut som om du gjør det meste helt riktig!!! Annenhver og tredjehver time er i grunnen ganske normalt, hjelper det å vite det? Og utdrivingsrefleksen varer ganske kort, så etter en amming er det sikkert ingen futt i den lenger - da må du stimulere til det kommer en ny i så fall ;o) Men det høres ut som du stresser en del. Stemmer det? For det er virkelig hemmende på melkeproduksjonen! Det som hjelper er å slappe av, stresse ned og amme, amme, amme! På kvelden er det helt vanlig å ha mindre melk, se på denne linken: http://www.babyverden.no/templates/Article____12123.aspx Og så må du hvile! Det er bare sååååå viktig å få nok søvn og hvile, ta gjerne en dupp sammen på dagen! For enkelte er det med nok hvile så avgjørende på melkeproduksjonen at det er helt utrolig - så pass godt på det! Lykke til, og rop igjen om du trenger det!
stacya fikk jente 27.11.06 Skrevet 12. februar 2007 #6 Skrevet 12. februar 2007 Hva med å drikke litt amme te eller en øl. Har hørt at dette skal hjelpe å få opp produksjon. Kjenner en som måtte slutte med amme te fordi hun fikk altfor mye melk!
Fødemaskinen Skrevet 12. februar 2007 Forfatter #7 Skrevet 12. februar 2007 Problemet til lillegutt er at han ikke vil suge på puppen hvis det ikke er noe særlig melk der, så å amme oftere på kvelden fungerer ikke. Ja, jeg har i grunn begynt å stresse litt med den melka. Kan nesten ikke dra noen steder før melka nesten forsvinner, så holder meg helst hjemme:( Takk fjummsi:) Legger inn en annen tråd, fordi jeg lurer på om jeg kan bruke afipran som melkeprodusent:)
Expat Skrevet 12. februar 2007 #8 Skrevet 12. februar 2007 Har du utdrivingsspray? Dobbeltpumpe (eller ihvertfall elektrisk?) Du kan "tørrpumpe" 15 min (ikke for hard innstilling) på hver side når barnet ikke tar pupp. Det er viktig at du slapper helt av. Sover. Du kan jo ta økedager i seng, med mye god mat og drikke og masse amming. Hudkontakt er bra.
Fødemaskinen Skrevet 12. februar 2007 Forfatter #9 Skrevet 12. februar 2007 Nei, har ikke utdrivningsspray. I følge hs var ikke det noe vits når jeg hadde ammet så lenge? Var visst en del diskusjon rundt dette med utdrivningssprayen. Fikk ikke helt med meg hvorfor. Bruker manuell pumpe nå. Prøvde elektrisk pumpe på sykehuset, og det fungerte ikke i det hele tatt. Var der så lenge at melken kom i gang. Hjelper det å tørrpumpe da?
Expat Skrevet 12. februar 2007 #10 Skrevet 12. februar 2007 Ja, det hjelper å tørrpumpe. Men du må ikke bli sår! Du kan også sitte der og rulle brystvortene mellom fingrene noen minutter før du pumper. Og husk å lene deg fremover og riste frem melka før du begynner, og gjerne bruk varme på før du setter i gang.
Fødemaskinen Skrevet 12. februar 2007 Forfatter #11 Skrevet 12. februar 2007 Så fint, da skal jeg prøve å tørrpumpe litt. Så deilig at det fantes et råd jeg ikke hadde prøvd ut:) takk takk Expat og dere andre:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå