Gå til innhold

Farlig å spise salami???


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det skal ikke være farlig å spise vanlig norsk salami... Så lenge den er fersk :) Det gjelder forresten alt kjøttpålegg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Riga+hippiesnulla & piratspira

Greit så lenge den er fersk...anbefaler å putte den i en lufttett boks i kjøleskapet!:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok å spise??? har hørt en ikke skal spise noe kjøtt som hverken er stekt eller kokt?...det er jo

ikke salami......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

har hørt at det er farlig å spise salami, fordi det er laget av rått kjøtt og fare for e-coli bakterier. Men sjangsene for at man skal få det er jo enormt liten, men det er jo best å være på den sikre siden.

Men visst man absolutt må ha salami, så kan man fryse ned pakken en dag eller to for så å tine den opp i kjøleskapet igjen. Da er alle skal alle eventuelle bakterier være drept.

Jeg spiser bare kjøtt pålegg som kokt skinke o.l. Det sier jo seg selv at det er kokt (behandlet) kjøtt, så det er nok helt trygt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Salami skal ikke spises i likhet med alt rått kjøtt (gravlaks, røkelaks, spekeskinke osv). Da er det nemlig sjanse for den abortfremkallende listeria bakterien.

 

Men som sistah sier kan du fryse dette i 3 dager, så er alle lumske bakterier drept. Det er hvertfall rådet Jordmor Siri gir inne på EkspertSvar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja alle disse kjøttpåleggene er jo spekede, og da er de jo "rå" på en måte, ikke stekt i alle fall, mer tørket.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt norskprodusert spekekjøtt har vært frosset (har sjekket med Gilde i allfall), og toksoplasmoseparasitten dør ved dypfrysing. Noe annet er å passe på holdbarhetsdatoen - ikke spis vakumpakket mat som er tett opptil holdbarhetsdatoen pga fare for listeriabakterien.

 

Jeg spiser både salami, spekepølse og spekeskinke med god samvittighet jeg iallfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...