Anonym bruker Skrevet 11. februar 2007 #1 Skrevet 11. februar 2007 har fått det nå, men kvier meg så utrolig for å bruke det...
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2007 #2 Skrevet 11. februar 2007 Jeg hadde lunge betennelse for et par uker siden, og fikk antibiotika.. ikke noe problem,så du trenger ikke å bekymre deg :-) Bedre at du blir frisk, god bedring!
Marimekko ♥2 gutter♥ Skrevet 11. februar 2007 #3 Skrevet 11. februar 2007 Jeg fikk det når jeg hadde urinveisinfeksjon tidlig i svangerskapet. Jeg tenkte at det er bedre å ta det og bli frisk enn å gå rundt og være syk lenge. Så, bare kjør på og bli frisk
Maryon Skrevet 11. februar 2007 #4 Skrevet 11. februar 2007 Jeg bruker det nå, er fullpakket av bihulbetennelse. Er å skeptisk men legen leste opp fra felleskatalogen , å den sa at ikke var noe farlig.
.Julie87ogKevinGullet. Skrevet 11. februar 2007 #5 Skrevet 11. februar 2007 jeg gikk på antibiotika i 10 dager i 4. mnd ca, pga urinveisinfeksjon, 11 dager i 6. mnd'e pga bakteriebetennelse i bryst, og nå i 10 dager pga gule staflykokker i brystene. Og det er ikke farlig ", Dont w0rry;)
corian Skrevet 11. februar 2007 #6 Skrevet 11. februar 2007 Jeg har brukt det mot urinveisinfeksjon. Stoler helt og fullt på legen min når han sier det er helt trygt, de eksperimenterer ikke akkurat med legemidler på gravide!
ragge Skrevet 11. februar 2007 #7 Skrevet 11. februar 2007 jeg har også hatt lungebetennelse og nyrebekkenbetennelse å brukt antibiotika.. legene gir ikke ut medisin som er skadelig for babyen. så spis d å bli frisk du =)
Meg og bøllegutta!! Skrevet 11. februar 2007 #8 Skrevet 11. februar 2007 Jeg brukte et i 7 dager i ca uke 24 i første svangerskap pga urinveisinfeksjon Denne gangen brukte jeg det i akkurat samme perioe i svangerskapet pga halsbetennelse. Gikk bra første gang og er ikke noe stressa for det denne gangen heller
corian Skrevet 11. februar 2007 #9 Skrevet 11. februar 2007 En ting til: husk at hvis du f.eks har UVI, er farlig for babyen om du ikke tar antibiotikaen som legen foreskriver.
Stirra ner 32+5 Skrevet 11. februar 2007 #10 Skrevet 11. februar 2007 Hva er det du har fått da? Jeg måtte gå på Apocillin i 2 trimester, pga en halsbetennelse. Jeg var forferdelig syk, fikk ikke i meg hverken mat eller drikke og hadde høy feber. Det er mye farligere for babyen enn Apocillin :0( Det er ikke alle typer antibiotika en kan ta, men legen har nok peiling og gir deg ikke noe som kan være skadelig.
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2007 #11 Skrevet 11. februar 2007 takk for svar! jeg har fått ery-max (erytromycin) mot lungebetennelse.. har hatt det noen uker nå, uten at det gikk over av seg selv.. Hva har dere andre med lungebetennelse fått?? (så det sto nevnt et par stykker over her.. )
LaPaysanne Skrevet 11. februar 2007 #12 Skrevet 11. februar 2007 Hei du Jeg er allergisk mot penicillin, og fikk derfor antibiotika mot en bakteriell bronkitt. Det jeg fikk foreskrevet var ery-max, som sto på ei kort lise over "gangbare" preparater for gravide som legen viste meg. Som gravid blir man jo litt ekstra forsiktig, så jeg leste både pakningsvedlegget, og deretter slo jeg opp i felleskatalogen.no på nett. Og det jeg leste, fikk meg til å la være å ta akkurat den medisinen. Ery-Max AstraZeneca Makrolidantibiotikum Graviditet/Amming: Overgang i placenta: Epidemiologiske studier tyder på en økt risiko for hjerte/kar-misdannelser etter eksponering for makrolidantibiotika tidlig i graviditeten (i hovedsak basert på data for erytromycin). Det finnes ikke reproduksjonstoksikologiske dyrestudier med erytromycin, men i studier av andre makrolider, er det sett embryodød og misdannelser (bl.a. hjerte/kar-defekter og ganespalte). Potente blokkere av hERG-kanalen (f.eks. erytromycin), forårsaker hjerte/kar-defekter og embryodød ved å fremkalle arytmi hos fosteret. Skal ikke brukes av kvinner som planlegger graviditet eller som er gravide, hvis ikke strengt nødvendig. Overgang i morsmelk: Orale doser på 2 g/dag ga konsentrasjoner i morsmelk på opp til 3,2 μg/ml. Melk/plasmaforholdet var på 0,5. Beregnet dose barnet får i seg er mindre enn 0,5 mg/kg pr. dag og er mindre enn 2,5% av terapeutisk dose for barn. Det er lite sannsynlig at barn som ammes påvirkes. *********************** Jeg har selvfølgelig tatt det opp med legen min, som nå tar det videre med helsemyndighetene.Risikoen skal visstnok være veldig liten. Men etter å ha lest det, hostet jeg som sagt heller et par uker ekstra. Det var tross alt ikke lungebetennelse, og jeg må innrømme at jeg ble litt skremt. Må du ta medisin, så må du. Og hadde jeg ikke vært allergisk mot penicillin, ville jeg hatt flere preparater å velge blant, som er dokumentert ufarlige. Til deg som skrev inn over her og har fått ery-max: snakk for sikkerhets skyld med legen din. Det er mulig du kommer inn under kategorien "Strengt nødvendig", men det finnes kanskje alternativer?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå