Gå til innhold

Her er min fødselshistorie!

Anbefalte innlegg

Nå er endelig vår Daniel kommet til verden 5 februar på Stord sykehus! Stor gutt på 5040 g og 55 cm.=) hvordan han har fått plass inni "lille" meg (167 cm høy og 60 kg) er et stort under=)

Jeg hadde fått time til igangsetting torsdag 8 feb pga stor baby, men fødselen startet heldigvis av seg selv mandag 5 februar. Våknet i halv syv tiden på morningen med noe som minnet om sterke luftsmerter i magen, med 2-3 min mellom hver ri. Vekket mannen min, og ringte jordmor, kl 7. Avtalte å kjøre rett til sykehuset med en gang (må ta ferje og kjøre et stykke).

Vi var inne på sykehuset ca halv 9, fikk da på meg belte på magen som målte hjertelyden til babyen og riene mine. en virkelig ubehagelig halvtime siden jeg måtte sitte i ro. JM sjekket åpning kl 9, hadde da 5 cm åpning. Fikk klyster etter eget ønske, og ble vist inn på en fødestue.

Ba med epidural med en gang, ble anbefalt dette av en lege siden babyen var så stor (ble vektestimert til 4,5 kg). Men det gikk veldig lang tid før jeg fikk epidualen. Prøvde lystgass mens jeg ventet på epidural, men den hadde ingen virkning på meg, ble bare enda mer kvalm enn jeg var fra før. Synst det var ekkelt å puste inni en klam og varm maske.

Ble sjekket for åpning igjen kl 12, da var det full åpning, men hadde ingen pressrier. Fikk epidural, men ikke så mye, så etter ca en time sluttet den å virke. Kan ikke si den virket så fantastisk som jeg hører andre si, men synst den tok toppene så det var jo en stor lettelse. Da den sluttet å virke i ca 1 tiden, fikk jeg endelig pressrier. Under pressriene stoppet hjertelyden til gutten vår, så en lege ble tilkalt. Men den tok seg opp igjen etter hver ri, så det gikk heldigvis bra. Jeg hadde pressrier i tre kvarter før gutten vår var ute kl 13.45!

JM klippet meg for hun var redd for total ruptur siden han var så stor. Jeg kjente godt at hun klippet meg selv om jeg fikk bedøvelse pluss at hun gjorde det under en ri. men er glad for at hun klippet meg.=)

Det var en helt fantastisk følelse da han endelig kom ut. Etter at de hadde tørket han så fikk pappaen klippe navlestrengen, og jeg fikk han opp på magen. Flotteste jeg noen gang har opplevd!

Til dere som har fått beskjed om stort barn, ikke bekymre dere for fødselen, tror ikke lenger at str har så mye å si, kan ikke ha det siden det gikk så fint med meg!!!=)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8181548-her-er-min-f%C3%B8dselshistorie/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gratulerer med gutten. Min er 5 uker gammel snart og enda ikke like stor som din var ved fødsel, så jeg er også impontert. Min jm sa at det ikke er bar str det kommer an på ved fødsel, men hodeomkrets. Jo større hode, jo vondere, vanskeligere å føde.

Gratulerer med gutten!

Ella kom til verden 3. feb, dagen i forveien fikk vi beskjed på UL at jeg kom til å føde en baby som var under gjenomsnittet. Har også fått beskjed underveis i svangerskapet at jeg får nok en liten baby.

Hun viste seg å være 3970g, 53cm lang og 36 cm rundt hodet + at hun kom med armen ved siden av hodet. Fødte uten epidural og det gikk helt fint å presse henne ut :-)

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...