Gå til innhold

Tungpustet!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er tungpustet. allerede! Er da ikke i så dårlig form i utgangspunktet, og ikke er jeg stor ennå heller, bare 16 uker, og litt mage. Er det flere som er tungpustet så tidlig? Hva kan det tyde på? At ungen "stjeler" oksygen fra meg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er også det innimellom hvis jeg gjør for mye... og jeg er bare i 13 uke!!

Skrevet

Gå til legen å få han til å lytte på hjertet ditt. Bedre en gang for mye enn en for lite :-), det er sikkert helt i orden, men jeg har sett dette i forbindelse med jobb, og man har funnet feilen i siste liten. JEG ER INGEN EKSPERT PÅ OMRÅDET, og dette er ikke for å skremme. Det er svært sjeldent, men det skjer at man avdekker feil ved mors hjerte i forbindelse med graviditet.

Skrevet

Jeg blir skikkelig tungpustet av å gå i trapper.

Og etter 200 m i normalt gåtempo puster jeg som en hvalross.

Helt forferdelig.

Er heller ikke i så dårlig form, men har begynt å venne meg til det.

Tar trapper og turer i litt lavere tempo enn normalt, og da går det bra =)

Husk på at du har mye mer blod i kroppen, men hjertet er like stort som før, altså må det jobbe hardere for å pumpe alt sammen rundt.

Skrevet

Sist jeg gikk gravid ble jeg mer og mer tungpustet utover i svangerskapet. Kunne nesten ikke gå opp ei trapp. Hos jordmor ble det ikke målt hb, men så fant ho ut ho skulle gjør det likevel og da hadde jeg urovekkende lite jern (nede i 8). Måtte gå på den hestekuren, og resultatet var forferdelig hard mage og det som følger med det. Så få dem å sjekke hben i blodet ditt!

Skrevet

Det skal iallfall ingen til før jeg puster som en hval!!!

Skrevet

Bra det er flere da.... En ting til: når jeg sitter i senga til 3-åringen her når han skal legge seg, og jeg skal synge alle sangene i Kardemomme by (for det er et must...), da er det som om magen tar opp plass for lungene, og jeg klarer ikke de samme lange strofene som før. Og til slutt bare peser jeg meg gjennom de siste sangene, kjennes det ut som. Skulle tro jeg var høygravid, men det er jeg jo ikke.

Skrevet

Ja kjenner meg også tungpustet inni mellom, spesielt om kveldene. Det er nok fordi magen vokser, og presser på det du har inne i deg. Begynner på 17 uke i morgen, men har bra mage. Har spesielt merket de siste dagene at magen vokser, og at jeg blir litt tungpustet. Har vært gravid før, så jeg vet dette er bare blåbær i forhold til det vi har i vente.....kommer til å føle oss som en hval...hehe..

Skrevet

Det er ganske vanlig å bli tungpusten selv om man ikke har blitt så stor enda. Det skyldes som regel at hjertefrekvensen øker og blodvolumet er økt slik at det volumet hjertet skal pumpe ut pr slag øker. Dette er en naturlig del av svangerskapet, som også kan gi en ufarlig (fysiologisk) bilyd på mors hjerte som vil gå tilbake av seg selv etter fødselen. Det er også vanlig å få en lavere hemoglobin (som skal transportere oksygen) i svangerskapet, og da kan kroppen kompensere dette med at man puster raskere. En annen faktor som kan påvirke pusten er at man ofte blir tettere i nesen pga lokal irritasjon i slimhinnene pga hormonforandringene.

Jeg puster og peser både i ro og ved gange, og er absolutt ikke bekymret. Hvis du føler deg usikker, så ta en sjekk hos legen på neste kontroll.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...