Gå til innhold

"saksgangen" når man har funnet ut at man er gravid

Anbefalte innlegg

Hvordan er prosessen når man har funnet ut at man er gravid?

1) Ringe legen

2) Får time der man tar blodprøve, veies og sånn, avtaler ny time

3) Ultralyd time

Eeeh... er det punkt nr 2 som kalles førstagangskontroll? Tar man ultralyd der, eller er det vanlig å dra til legen og ta prøver for å se om man trenger tilskudd av noe FØR man tar ultralyd? Det er vel viktig å få i seg riktig næring de første ukene, så man burde vel ta en blodprøve ganske raskt, eller? Hjelp, jeg er helt grønnsak på dette området.....

Og bør jeg ringe den private gyn.klinikken jeg er hos (det er jordmor også der) eller fastlegen min?

Fortsetter under...

Du kan velge om du vil gå hos fastlegen eller jordomr (eller begge deler) til kontroll.

Første kontroll inneholder veiing, blodprøver å litt sånt. Da søker også legen eller jm om fødeplass, og samtidig også da om ul som du skal på i uke 18-20 en gang. Du får innkalling i posten.

Ellers finnes det multivitamin-tabletter på apoteket, pluss at du burde ta et tillegg av omega 3 av noe slag.

Lykke til!! :o)

jeg fikk beskjed av lege at multivitamin tabletter ikke skal taes, fordi at det kan hende at du allerede får i deg mere enn nok av en av vitaminene inni tabletten og det er ikke bra med overdose av en eller annen vitamin.. c vitaminer er ikke farlig for de skylles ut med urin. men ta folat(spør på apoteket) og en type tran eller tranpiller. gjerne møllers for kvinner eller møllers godt for benbyggingen..det var iallefall det jeg hørte..

folat trenger du foresten bare å ta de 12 første ukene.. deretter har de ingen bevist effekt. men tran er bra både for deg og den lille:)

Du kan jo ringe legen din for å avtale en time. Det haster ikke før du skal ha neste menstruasjon hvis du akkurat har testet positivt og bare er noen dager på vei.

Hos legen blir det gjennomført gu- for å kjenne om livmora er litt forstørret, og se om slimhinnene dine er lett blålige. Dette er tegn på graviditet.

Så blir du sikkert spurt om når siste menstruasjon var for å sette en termin.

Du får generell informasjon, og kan spørre om ting du lurer på.

Blodprøver blir også tatt.

Lykke til!!!

Du kan også vurdere å søke om fødeplass selv, i hvert fall om du bor i Oslo og har ønsker om hvor du vil føde, for det kan være stor pågang.

Jeg sendte inn søknad om fødeplass på egenhånd under en uke etter at jeg tok positiv test. Og fikk svar to uker senere om at jeg hadde fått plass. Det er enda halvannen uke til jeg skal til første kontroll.

Annonse

Takk for svar:)

Tar folat og møllers dobbel + b-vitaminer (utenom folat) Litt bekymret for kalsiuminntak, for kroppen min er ikke så glad i alt for mye melkeprodukter. Har også alltid slitt litt med at det svartner for meg når jeg reiser meg og sånn, og tenker så klart på jernmangel. (aldri testet meg for det da..)

Første dag av forrige mens var 1. januar, så er en stund siden :) Får se hva testen imorgen bringer, regner med å se en strek da også. Blir vel en tlf til jordmor etter det tenker jeg, tror jeg vil gå til henne. Men hvis jeg velger det, melder man fra til legen sin uansett da? Eller er ikke det nødvendig?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...