Gå til innhold

er det vanlig med blodtrykk 130/90??

Gjest

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ved legeundersøkelse kan legen påvise at blodtrykket har steget i forhold til tidligere målinger, og det er kommet proteiner i urinen. Du har svangerskapsforgiftning hvis det er proteiner (eggehvitestoffer) i urinen (mer enn bare proteinspor) og blodtrykket er over 140/90 mmHg.

Tror kanskje det er greit og gå til legen for en kontroll ?

Vanlig er det nok ikke, man ikke nødvendigvis farlig heller. Har gått med sånt trykk de siste 4 månedene av begge mine svangerskap. Har fått tett oppfølging hos lege og etterhvert på sykehus ( da var undertrykket over 100) Det er et poeng at trykket måles når du er i ro, på sykehuset må man ligge rolig i 20 min før måling. Behøver ikke utvikle seg til noe mer...

130/90 er litt høyt, men langt i fra bekymringsverdig! (spørs jo litt hvor du ligger til vanlig da selvfølgelig - ligger du vanligvis på 100/65 vil jo dette være høyt for deg). "De fleste" friske og normalvektige ligger oftest rundt 120/80 +/-. Overvektige ligger som regel høyere.

For at BT skal regnes som "medisinsk høyt" skal undertrykket være over 100. Et overtrykk på 130 regnes som helt innen normalen, og det er oftest undertrykket som er "skummelt".

Noen har rett og slett høyere BT når de er hos lege/på sykehus o.l pga litt nerver (kan godt være helt ubevisst).

Tror ikke du skal bekymre deg jeg. Dersom du uroer deg mye for dette kan du jo bare stikke innom legen/helsestasjonen og få kontrollert BT en gang til - det går jo kjempefort!

Hilsen sykepleier

Annonse

Du skal absolutt ikke bekymre deg. standard, og som er veldig fint er 120/80, men blodtrykket varierer ettersom om du har vært i aktivitet,anspent, etc. man skal ha sittet i ro i 15 min før blodtrykk måles for å få EKSAKT trykk. At ditt er 130/90 kommer helt sikkert av situasjonen. Da jeg gikk i sykepleien lærte vi om betydningen av ro i forkant. Det er også noe som kalles "hvit frakk"-trykket, som er det at man automatisk får litt høyere trykk i en sånn setting. Jeg vet at legene på min avdeling ikke hadde reagert om trykket var slik.

Hilsen sykepleier 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...