Kjerringhelvetet <3 Skrevet 10. februar 2007 #1 Skrevet 10. februar 2007 Snuppa har melkeallergi og reagerer på mme og grøter tilsatt melkepulver. Hun er 6 mnd om et par uker og trenger mer jernholdig mat. Jeg vet at de fleste grøter fra 6 mnd er jernberiket, men alle jeg har funnet så langt har inneholdt melkepulver eller mme-pulver. Ellers er jeg klar over at det finnes annen jernrik føde som for eksempel brokkoli, men det er altså jernberiket grøt uten melkepulver jeg lurer på akkurat nå. Noen som vet?
minsin- j27.08.06, j10.04.10 Skrevet 10. februar 2007 #2 Skrevet 10. februar 2007 jepp, nestle har en som heter singlac som er melk og glutenfri. selges på de fleste butikker tror jeg... ihvertfall rema100 her.... snuppa mi reagerte på den men den er fra 4mnd...det er risgrøt tror jeg....
Kjerringhelvetet <3 Skrevet 10. februar 2007 Forfatter #3 Skrevet 10. februar 2007 Nå er jeg litt usikker på hva du mener. Er det en 6-måneders-risgrøt jeg skal se etter, eller en 6-månedersgrøt som heter Singlac? Har aldri sett sistnevnte noe sted.
minsin- j27.08.06, j10.04.10 Skrevet 10. februar 2007 #4 Skrevet 10. februar 2007 http://www.nestlebarnemat.no/no/products/assortment/porridge/11890547Sinlac?lastDocumentKey={50D0D236-16FC-4C84-A878-0D43AD6B919E} hehe, jeg skrev det vel litt dumt, men se på linken. det er grøt med jern uten melk og gluten for de fra 4mnd
minsin- j27.08.06, j10.04.10 Skrevet 10. februar 2007 #5 Skrevet 10. februar 2007 foresten kan du jo gå på en helsekost foretning også, der har de grøter fra helio som er uten melk.
OsloMor Skrevet 10. februar 2007 #6 Skrevet 10. februar 2007 Hei! Dette vet jeg alt om nå som jeg har mitt andre multiallergiske barn i løpet av to år. Maisgrøten og Risgrøten til NESTLE er uten melk, MEN med alt av næringsstoffer. Det er FRA 4 mnd, IKKE FOR 4 mnd. Jeg gir den grøten til min toåring blandet med Nutramigen (melkeerstatning på blå resept) siden hun ikke er så superglad i brød. EN ting du bør være OBS på er at helsekostgrøtene IKKE er jernberiket, noe små barn trenger! Da kan du heller kjøpe sammalt mel i dagligvaren og koke grøt på det, billigere enn helsekost men ikke mer eller mindre næringsrikt. Ellers vil jeg anbefale deg å få henvisning til en ernæringgsfysiolog, vi har hele tiden fått nøye oppfølging fra ernæringsfysiolog og lege på barnesenteret, snuppa di vil nok trenge tilskudd av kalsium og vitamin er etterhvert også. Lykke til:-)
Blomman Skrevet 10. februar 2007 #7 Skrevet 10. februar 2007 sinlac har de på rema 1000 på strandtorget!! Tror ikke det står noen mnd på den jg.. rød pakke i barnemat hylla
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2007 #8 Skrevet 10. februar 2007 er det ikke jern i grøtene fra helsekosten??? eg bruker holle til min allergikkerbaby, og trodde disse var bra eg ....koker grøt selv av og til også, men på trøtte morninger og late dager, så er jo pulvergrøt så enkelt...finnes det noe jern eg kan tilsette?
Sivalur Skrevet 10. februar 2007 #9 Skrevet 10. februar 2007 Jeg har snakket med Nestle og Sinlac skal føres av Rema 1000, Mega og Obs. Men jeg har vært på både Rema og Obs butikker som ikke har hatt den, du får bare prøve noen av de store butikkene av de. Jeg bruker Sinlac en del til min baby fordi det er så lettvint med å bland med vann av og til. Den kan brukes FRA 4 mnd og oppover i alder. Det som er dumt med den er at den er tilsatt sukker, skjønner ikek hvorfor det. Kanskje vi alle skal sende inn klage til Nestle på det? Ellers gir jeg også Holle hirsegrøt - har ikke tenkt over at den ikke er tilsatt jern. Men bruker også litt risgrøt fra Nestle - den har kanskje muligens jern? Min baby reagerer ikke på NAN HA og den er vel tilsatt jern så om utslettene ikke gir seg (prøver med litt 'vanlig' grøt en gang iblant for å se) så har jeg tenkt at jeg kan lage hirsegrøt med nan ha. Hvis du kommer på noen superbra løsninger så send meg gjerne en pm! Gode ideer for å utvide kosten tas alltid imot.
OsloMor Skrevet 10. februar 2007 #10 Skrevet 10. februar 2007 Dessverre så er ikke grøtene fra helsekosten jernberiket, nei. Til min datter med melke- og soyaallergi (2 år) har jeg fått beskjed om å gi en halv kalsiumtablett, sana-sol, tran og multivitamintablett. Dette hadde jeg aldri funnet ut av selv, men ernæringsfysiologen (som er spesialist i barneernæring) regner nøye ut for oss hva hun trenger. (veldig takknemlig for henne, ja!) Før hadde småfolk fra Tine hele to bygg- og havregrøtet, en m. gulrot og en uten, som ikke var tilsatt melk. MEN som alt annet til allergikere, så forsvant det ut av markedet. Da jeg ringte TINE, sa de at det var pga. dårlig salg:-(
Kjerringhelvetet <3 Skrevet 10. februar 2007 Forfatter #11 Skrevet 10. februar 2007 minsin & madelen 27.08.06: Har Holle-grøter, men de er ikke jerberiket. Barnet mitt er snart 6 mnd og trenger jern i kostholdet.
Blomman Skrevet 10. februar 2007 #12 Skrevet 10. februar 2007 http://www.nestlebarnemat.no/no/products/assortment/porridge/11890547Sinlac her står det om sinlac
Mamma til godjenta & lillebror Skrevet 10. februar 2007 #14 Skrevet 10. februar 2007 Lillegutt på 8 mnd har trolig melkeallergi, og vi har derfor måttet bytte grøt til ham. Først brukte vi ris- og maisgrøten fra Nestlé, de som er fra 4 mnd, men siden jeg ikke syntes de mettet så bra begynte vi i 6-7 mnd alder å blande risgrøten 50/50 med Nestlé sin 8 mnd grøt "Kornblanding med eple og banan". Denne grøten ser nesten lik ut som den andre 8 mnd fullkornsgrøten fra Nestlé, så man må holde tunga rett i munnen i butikken. Da han nærmet seg 8 mnd blandet vi mer og mer av 8 mnd grøten og mindre og mindre av risgrøten sammen, og nå spiser han kun 8 mnd grøten. Å blande grøtene slik har jeg klarert med barneallergilegen vi går til, det er helt ok. Alle disse grøtene skal blandes med mm eller mme, det står forann på pakkene, men jeg har klarert med barneallergilegen at vi kan blande grøtene med vann så lenge jeg ammer før eller etter måltidet. Du kan evt kjøpe lavallergi mme på apoteket, eller etterhvert (nærmere 1 års alder) blande grøten med vanlig rismelk. NB! Ikke soyamelk da det kan fremkalle allergier hos de med allergiske disposisjoner.
Mamma til godjenta & lillebror Skrevet 10. februar 2007 #15 Skrevet 10. februar 2007 PS! De har ikke denne kornblanding-grøten i alle butikker, men Ultra fører den i hvert fall )
Gjest colorina Skrevet 10. februar 2007 #16 Skrevet 10. februar 2007 Men hirsegrøten til Holle er vel naturlig rik på jern, er den ikke?
OsloMor Skrevet 10. februar 2007 #17 Skrevet 10. februar 2007 Den med eple-banan hadde jeg glemt, siden eldstejenta er banan-allergiker også. Dersom man trenger noe å blande grøten med kan man bruke havremelk. Det fås i Meny-butikker og de fleste andre velassorterte matbutikkene eller på helsekosten. Ellers får man ICAs egne havremelk som faktisk er mest næringsrik OG billigst. Det pleier jeg å ha på puffa ris og havre til hun på to også. Min yngste som også er melke-og soyaalergiker, får kun mm så der er det jeg som går på diett, veldig glad det finnes havremelk som funker kjempebra i diverse bakverk, pannekaker og vafler.
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2007 #18 Skrevet 11. februar 2007 Hirsegrøt fra Helios (Holle) er ikke tilsatt jern, men hirse er naturlig jernberiket.
7 oktober- ble mamma 6 okt=) Skrevet 11. februar 2007 #19 Skrevet 11. februar 2007 kAN BRUKE HIRSE GRØT...FRA HELSE KOST:) Den er ikke beriket med jern,men hirse har naturlig høyt jern innhold;)
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2007 #20 Skrevet 11. februar 2007 viss eg blander hollegrøtene med nutramigen, da får han vel nok jern i seg da? spiser uansett to måltider utenom di to grøtmåltidene
Muffinsmamma Skrevet 11. februar 2007 #21 Skrevet 11. februar 2007 Jeg har kun brukt helsekostgrøtene. Hirse og Quinoa er naturlig rikt på jern. Det vil si at de har et innhold på rundt 4,5 mg per 100 mg. En baby skal ha rundt 8 mng per dag. To grøtmåltider, litt brødskive med leverpostei og litt middag - vips så har du dekket behovet i massevis. Jeg tror at vi er litt "lettlurte" og kjøper disse berikede grøtene fordi vi tror det er best for ungene. Men etter litt "research" har jeg funnet ut at man helt trygt kan bruke helsekostgrøter. De er dessuten mye sunnere og ikke tilsatt alle disse melkepulver-greiene(skummelkpulver er en billig og dårlig erstatning for melk..) så ikke vær redd for å bruke de. Jeg har en sunn frisk gutt på 9 mnd som kun er foret opp på disse grøtene samt stort sett vegetarmat. Mørkegrønne grønnsaker er også rike på jerne, spe på med broccoli og liknende, linser og bønner er heller ikke å forakte. De klarte seg da før i tiden også, uten disse industri-grøtene? Tviler på at farfar som ble 92 år spiste det liksom....
glad_jenta Skrevet 11. februar 2007 #22 Skrevet 11. februar 2007 jepp nestle selger en på rema. 69 kroner,20 porsjoner(dyrt) ellers kan du nå lage litt grøt selv innemellom da.jeg lager havregrøt ( ca. 1-2 ss havremel, 1-1/2 dl vann rører det kaldt,koker det opp å småkoker i 5 min. har i litt matolje,og serverer sammens med fruktpure) jeg bruker å biola i den jeg da,for min sønn har også litt melkeallergi,å vi ble anbefalt å gi litt biola hver dag for å venne kroppen forsiktig på melken:) helsekosten har også grøt,men både fælere og dyrere
april 06;) + mai 09* Skrevet 11. februar 2007 #23 Skrevet 11. februar 2007 Takk for nyttig info, Synonym, Jeg har også hørt det med Holle grøtene og at de er naturlig rike på jern, så tassen her får to måltider med Hirsegrøt om dagen (ikke så mye som går inn, men det er en annen sak). Men, føler av og til at disse superberikede produktene høres ernæringsmessig bedre ut. Så er godt å få en påminnelse om at naturen tross alt har beregnet at barna skal få "naturlig" mat og at det er godt nok. Så, takk!
Gjest colorina Skrevet 11. februar 2007 #24 Skrevet 11. februar 2007 Et annet tips er å lage mat i jerngryte "sånn som de gjorde før i tida". Da får maten ekstra jern. Leste et sted at vi har hyppigere jernmangel etter at jerngrytene ikke var så mye i bruk lenger. Så finn fram stekepanner og jerngryter, så er mye av problemet løst!
Muffinsmamma Skrevet 11. februar 2007 #25 Skrevet 11. februar 2007 Jeg har iallefall satset på de grøtene og de smaksrike og inneholder både mye jern og fett. Blander med fruktmos. favoritten hos min sønn er hirsegrøt med banan og kanel! Syns det føles bedre å koke de selv, så jeg har ikke brukt Holle så mye, syns den smaker litt papp og er litt løs i fisken - har derfor heller brukt demeter/aurion, det koster 70 kr for en pakke og den varer en evlghet! Tror jeg har spart mye penger på å heller bruke den enn de instante grøtene, som dessuten skal brukes innen 4 uker, ganske dumt om man bare git små posjoner.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå