Gå til innhold

Når kan man ta fostervannsprøve?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Når kan man ta fostervannsprøve for å se om barnet ikke er funksjonshemmet?

 

I og med at jeg vet at jeg kommer til å bli mye alene (jeg og barnefaren er pr idag ikke sammen) med barnet hadde det vært greit å få vite at jeg får et funksjonsfriskt barn....

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

det er i uke 12 mener jeg har lest en plass...men det er et tilbud til dem over 35/38 år...skal være veldig god grunn viss mann får det før...ellers tror jeg du må betale dette selv...og det er ikke billig..

Lykke til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er redd det ikke har noe å si hvor gammel far er. Det er dessuten noen farer ved å ta fosterprøve (det kan fremkalle SA og evt skade fosteret). Derfor gjøres det svært sjelden dersom det ikke er en veldig god grunn til det. Skjønner godt at du er bekymret. Kanskje du kan oppsøke spesialist i gyn for å få en skikkelig UL? Tror man kan se en del rundt uke 12, ellers begynner det jo å bli litt dårlig tid... Lykke til!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er bare 5 uker på vei nå - og skal til min gynekolog med ultralyd 5.mars - så jeg får vel spørre henne om alt ser bra ut da :)

 

Satser egentlig på det - men når jeg fortalte pappa at han skulle bli bestefar til høsten mente at jeg burde ta fostervannsprøve (fordi jeg kommer til å være mye alene med barnet) men begynte jo å tenke veldig på det da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan svare deg litt på dette.

 

Ta en UL i uke 11-14. Da kan legen se etter nakkefold.

Er nakkefolden bra, og resten er bra, så får du mest sannsynligvis et friskt barn. Viser nakkefolden at den er for høy. (alt over 2mm er høyt) så kan du ta en blodprøve (duotest).

Den sendes til danmark, og man får svar ca 14 dager etterpå.

 

Er svaret på den bra, så anbefaler man IKKE fostervannsprøve for

det kan føre til abort, men om duoprøven viser at barnet kan ha kromosonfeil, så vil de anbefale deg fostervannsprøve. Den taes i uke 15 som jeg har forstått.

 

jeg er midt oppi dette selv nå, da de fant en forhøyet nakkefold hos gutten min.

 

Jeg er 24 år og mannen min er 25 år, så du kan få dette fordi om man er ung.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På disse prøvene, er det bare downs syndrom de kan finne ut av, eller er det flere "feil"/sykdommer/uregelmessigheter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg 6 uker på vei å tenker ganske ofte på dette selv. tror nok det er noen alle bekymrer seg litt for i starten. er det noen som vet om downs er arvelig,eller hva den egenlige grunnen egentlig er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...