Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Har lest litt rundtomkring, men det virker som om "ingen" har det som oss... :-)

Kona mi er gravid og vi skal bli foreldre om sånn ca 30 uker... Vi har prøvd en del år nå, så nå var det absolutt på tide... Det er jo en stund til termin, men det er så greit å ha litt peiling rundt det økonomiske...

Kona arbeider 30% som vikar frem til termin, og har utbetalt 6000,- kroner i mnd... I tillegg studerer hun deltid 75% på høyskole. Her får hun utbetalt lån.

Jeg arbeider 90% fast som kommuneansatt...

Hva har vi rett til med tanke på permisjon? Vi har funnet ut at hun har rett på foreldrepenger lik utbetaling nå, 6000,- i mnd. Hun har lyst til å fortsette med studiene etter fødsel (75%), men ikke arbeid (30%).

Hva kan jeg ta ut i permisjon m/lønn... De første 2 ukene i forbindelse med fødsel regner jeg med å få med lønn siden jeg er kommuneansatt.... (Det stod et eller annet sted at det var arbeidsgiver som bestemte om det ble med lønn). Er det slik at hun må tilbake til arbeid dersom jeg skal ha permisjon....?

All hjelp taes i mot med glede! :-)

m.v.h. Sigve

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8171201-v%C3%A5rt-tilfelle-permisjon-for-far/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Heisann.

De 2 ukene du snakker om er en rett du som far har i henhold til arbeidsmiljøloven, og som kan tas ut i forbindelse med fødselen.Om du får lønn i disse to ukene er opp til arbeidsgiver, men iom. at du er kommunalt ansatt tror jeg at KS har inngått en avtale med arbeidsgiverene om at far får utbetalt lønn. Denne permisjonen har ikke noe med foreldrepengepermisjonen som blir innvilget fra folketrygden.

Dersom mor skal ha foreldrepengepermisjon med månedlige utbetalinger må hun først ha vært yrkesaktiv i 6 av 10 siste månedene før fødselen (lønn, sykmeldt eller lignende). Jeg er litt usikker på om mor kan fortsette med studiene og motta foreldrepenger for den delen hun arbeider. I så fall vil det nok føre til en ikke så alt for stor utbetaling pr. måned. Når mor bare har arbeidet 30 % før permisjonen har far heller ikke rett på fedrekvoten (6 uker permisjon). Det er da krav om at mor må ha vært i min. 50 Dersom far har arbeidet i 6 av de 10 siste måndene før termin (eller uttak starter), kan far overta permisjonstiden dersom mor ønsker å studere og gjenoppta arbeidet i kombinasjon slik at det utgjør 100%. Far har da rett til 29 eller 39 uker permisjon, avhengig av valg av dagsats.

Jeg befaler at dere ser på nav.no. Det står mye nyttig der i tillegg til at dere har tilgang på lovreglene og Rikstrygdeverkets rundskriv. Ellers kan det være lurt å ta kontakt med NAV trygd lokalt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...