Gå til innhold

Hvor blir det av barndommens navn?

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt litt på barndommen min og hva de jeg gikk i klasse med het da - er født i 1977. Det virker som om alle disse navnene er borte. Vet jo at navn går i bølger, og at man gjerne kaller opp etter besteforeldre og oldeforeldre. Synes likevel det er litt rart at de navnene som jeg forbinder med "vanlige" navn plutselig er helt borte. I alle fall dersom man ser på dagens navnestatistikk. De to navnene som var mest vanlig da jeg vokste opp var faktisk Kristin og Kristian. Kjente 8 Kristin på samme alder som meg, og hadde 3 Kristian i klassen, i nabohusene bodde det 3 Katrine'er. Også navnet Anne var veldig vanlig. Men nå synes jeg det er lenge siden jeg har hørt noen kalle datteren sin for Kristin! Ellers kjente jeg også flere Charlotte, Carina, Helene og Katrine...

Hvilke 2 navn mener du var mest vanlig da du vokste opp? Forhåpentligvis på samme tid som meg:-) Litt lyst til å finne tilbake til disse jeg...

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8167975-hvor-blir-det-av-barndommens-navn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skjønner ikke helt at du synes navnene fra denne tiden er interessante, men her er en liste over de mest vanlige blant mine venner(født i 1974):

Hege

Wenche

Linda

Wibeke

Monika

Katrine

Hanne

Beate

Lisa

Petter

Raymond

Pål

Andre

Erik

Roy

Thomas

Geir

Rune

Trond

Var masse Katriner av ymse varianter, slik som meg... kjedelig! Ellers var det mange

Linn

Lene

Lena

Line

Linda

Anita

Christine /Kristine

Karina / Carina

Monica

Camilla

Hege

Henning

Jan/Jon (oftest med mellomnavn, Jan/Jon-Erik, Jan/Jon-Terje, Jan/Jon-Petter)

Synes det er litt spennende å se om det er de samme navnene som går igjen hos andre også. Og ser at det er det :-) I dag er det jo mer uvanlig å kalle ungen for Lisa eller Hege enn mye annet - ikke dermed sagt at jeg har tenkt til det da. De navnene som var utenkelige for våre foreldre, er jo de vi velger i dag. De typiske gammelmannsnavnene og tantenavnene er jo de populære nå. Når jeg forteller mormoren min på over 80 at Emma er et populært navn fnyser hun - sier det bare var gamle kjerringer som het det da hun vokste opp....

Her er noen fra min klasse (født i 80)

Linda

Lene

Line

Linn

Kristin

Kristina

Kristine

Hilde

Katrine

Mari ( det er jo litt fint enda :)

Anette

Monica

Kari

Lise

Maria

Marie

Siri

Silje

Heidi

Marius

Magnus

Morten

Christian

Trond

Vegard

Lars

Øyvind

Anders

Bjørn

Jah.. det var jo bare noen av de jeg kom på i farten. Kjedelig navn syns jeg da :)

Annonse

Du gir jo egentlig svaret selv på hvorfor navn fra barndommen din er borte for en stund. Du kjente 8 Kristin! Og jeg skal love deg at du ikke er den eneste som kjenner så mange. Uansett hvor pent navnet er, så blir det til et litt kjedelig navn når halve venninnegjengen hadde det navnet. Det er gjerne navnene på jevnaldrende man har de sterkeste assosiasjonene til, og når man skal velge navn til eget barn, velger man da ikke navnet på gamlekjæresten, venninner osv

Jeg er 82 modell, og kjenner et hav av personer som heter Anette, Anne, Camilla, Marianne, Silje, Kristian, Thomas, Lars, Stian og Morten.

de jeg hadde flest av i klassen og sånn var:

Jørgen

Kristoffer

Kim

Lars

Marius

Petter

Silje

Stine

Veronica

Monica

Linda

Therese

Renate

Kristine

Camilla

Lene

Marie

andre navn jeg hadde i klassen var june, katrine, linn, gabriella

Annonse

Veldig mange jenter het Anne med et mellomnavn. Kanskje våre unger vil synes Ida Emilie er like vanlig som Anne Kristin?

Guttene het Trond, Pål, Ronny og Thomas, og vi måtte bruke forbokstaven i etternavnet dersom de ikke het Andre til mellomnavn. (" Er du forelska i Ronny P eller Ronny B?" var et vanlig pørsmål i skolegården).

Hvor mange kjenner noen som het Kristin eller Andre til mellomnavn?

Her har du klasse 1b fra 1989:

Sivert, Øystein x2, Lars, Lasse. Eivind, Geir Olav, Jørgen, Einar. Lasse. Christian,Sebastian, Andreas, Øyvind

Stine, Silje, Maren Johanne, Ane Mari, Maria, Marit, Maja, Anna Linn, Lilja. Karoline, Ingrid Kristine. Britt-Aina, Linn, Linda, Merete

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...