Gå til innhold

Amme fra kun det ene brystet? Hjelp!!

Anbefalte innlegg

Jenta vår er 2 uker gammel, og jeg slier med ammingen. Pga innsunken brystvorte på det ene brystet har jeg nå gitt opp ammingen på den siden (etter dager med blod og tårer...) Brystvorten kommer ut, men den slår bare sprekker og blir vondt. Jeg orker rett og slett ikke mer på den siden. På det andre brystet gikk det fint helt til i dag. Nå har jeg kun brukt dette ene brystet i 2 dager og pumpet litt på det andre for å lette trykket (forøvrig like vondt å pumpe som å amme. det er vakuumet som ødelegger)

Nå er det "friske" brystet kjempevondt og sprengt. Er utrolig vondt når barnet suger... Hva gjør jeg?? Er det fordi produksjonen har økt? Vil det gå seg til igjen tro?

Jeg vil gjerne amme så mye jeg kan, men er usikker på om det vil fungere å bruke kun ett bryst. Blir melken automatisk borte fra det jeg ikke bruker?

Er redd for å gi for lite, så nå supplerer jeg med litt mme ved siden av. Jeg måtte rett og slett krype tiln korset...

Noen som kan hjelpe meg, eller som er i samme situasjon?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8167845-amme-fra-kun-det-ene-brystet-hjelp/
Del på andre sider

Fortsetter under...

prøvd med slike skjold etc som de har på apoteket for innovervendte brystvorter? Melken forsvinner ikke så fort, pump deg på brystet or å få opp melkeproduksjonen, evt se om du har melk.. stimuler og prøv deg frem:) Kan ikke evt HS hjelpe deg?

er ikke i samme situasjon,og ikke vært det heller.

Men at du måtte "krype til korse" gjør jo absolutt ingenting,kjære deg,er viktigs at babyen din får mat =)

Nå har jeg ikke erfaring med dette slv,men vet mange venniner har benyttet seg av noe som heter ammesjold når de har vært såre og ømme og har sprukkene brystvorter,kanskje det kunne være noe for deg å prøve?

Eller prøve å pumpe og gi MME en stund,slik at du ikke mister melka.

Hvis du ammer mer på den ene siden enn den andre,så kommer melka på den siden du ammer til å reduseres etterhvert,nå er jo ikke snuppa di så gammel heller,og melkeproduksjonen er jo nettopp kommet ordentlig i gang,så kan hende du merker mindre melk i den ene puppen etterhvert,og kanskje litt mer de dagene hun har økedager,men vet om andre så har kun ammet fra ene puppen,og det har gått bra.

Lykke til,var kanskje ikke det beste svaret her,for har ikke vært i din situasjon,men vil tro at du klarer dette =)

Klem fra

Det går an å amme bare fra den ene puppen, hvis du tåler at det blir forskjellig str på puppene. Du kan bruke silikoninnlegg på den lille puppen evt. Pump den andre puppen, så stilmulerer du produksjonen der.

Viktig at du velger et supertynt brystskjold.

Les dette om brystskjold!

http://ammehjelpen.no/nyheter_more.asp?NewsID=293&M=&U=&SU=#flate_brystknopper

Ble litt kort svar dette her.

Jeg har vært i akkurat samme situasjon som deg:-)

Jeg ga også opp ammingen på det ene brystet pga vanskelig brystvorte. Jeg fullammet på et bryst fram til gutten min var 4-5 mnd, og ammer fortsatt (8 mnd).

Melkeproduksjonen vil ganske fort tilpasse seg behovet til jenta di, men hvis du velger å gi tillegg så gi det rett etter du har ammet, gjerne med en kopp så hun ikke venner seg til feil sugeteknikk (forskjellig sugeteknikk på flaske og bryst).

Jeg sleit også med ømt bryst og særlig såre brystvorter. Men det gikk seg til etterhvert.

Syns du bør kontakte ammehjelp eller ammepoliklinikk så du kan få litt ekstra oppfølging og hjelp.

masse lykke til

Jeg brukte også skjold et par uker for i det hele tatt orke å amme. Går, som de andre har skrevet, fintfint å amme fra ett bryst, det tilpasses.

Tenkte jeg bare skulle si at det sikkert er smart å prøve å pumpe selv om du ikke orker å amme fra det vonde brystet (som regel går det seg til etterhvert). Ser at du skriver det er like vondt, men prøv å lær deg å håndpumpe (se ammehjelpen.no), da slipper du det vakuumet og det er det som er mest skånsomt. Jeg har selv bare klart å håndpumpe for hos meg er det også forferdelig vondt å pumpe.

Lykke til!

Annonse

Jeg plagdes også med ammingen, mye tårer og fortvilelse. Lille prinsessa bare tuller når hun skal spise, rister på hode og skaller i puppen.

Fikk beskjed på føden om at jeg hadde for små brystvorter, så amme skjold ble løsningen for meg.

Nå ammer jeg som bare det, uten problemer. Så jeg kan anbefale at du prøver ammeskjold før du gir opp den puppen helt..

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...