Gå til innhold

jeg løfter sønnen min- er det lurt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg har en sønn på 14 mnd som er 13 kg. Han går, men det er ikke så lett på snøføre, når man skal legge seg og når han skal opp i stolen sin, skifte bleie osv. Derfor løfter og bærer jeg han en god del. Er det noen som vet hvor skadelig det kan være. Vi skal jo ikke løfte tungt, men dette er jo vanskelig å la være....

Er det skadelig for meg mht bekken osv eller er det farlig for fosteret?

Har kjent litt smerter nede i sidene etter løft i dag- og ble litt urolig.

Noen som vet??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg løfter jenta mi på snart 12 kg hele tiden, også jobber jeg i barnehage og der løfter jeg småbarn hele tiden. Jeg merker det godt i korsryggen og er spent på hvor lenge jeg kan holde på sånn. Men fare for babyen er det ikke, han sitter som støpt inni magen til han skal ut i mai. Men hvis du har vært plaget med blødninger eller har født for tidlig før, så skal du vel helst være forsiktig med bæring.

Skrevet

Jeg har også en fra før. Han er 2,5 år og behøver ikke løftes så mye, men litt blir det jo innimellom. Jeg går jevnlig til fysioterapi pga problemer med ryggen. Hun sier at det ikke er så farlig, men at det er viktig å kjenne godt etter dersom det skulle være vondt/ubehag ved løfting. Uansett er det lurt å gå til fysio under graviditeten, bare husk å få henvisning fra legen din.

Skrevet

Jeg løfter og bærer på gutten vår, som er 2,5 år... nå veier ikke han mer enn 11 kg, men jeg merker jo at jeg blir sliten... Men tror ikke det er farlig!!!

Skrevet

Er mest i 1. del av svangerskapet en skal være forsiktig med tunge løft. Hva tunge løft er for deg må du avgjøre selv ;) Men, du skal ihvertfall ikke løfte tyngre enn hva du gjorde før. Er en vandt til å løfte på 30kg hele dagen, skader det ikke å løfte 15kg i svangerskapet. Mens, en som ikke er vandt til mer en 5kg tidligere bør ikke begynne med 15kg.. Litt klønete forklart, men håper du forstår :)

Skrevet

Det er i hovedsak deg det kan være skadelig for å løfte for tungt. Hormonene gjør jo ligamantene og senene i kroppen din slappere og det er derfor lettere å få skader. Typisk er bekken og rygg. Derfor er det viktig å løfte riktig med bøyde knær og ikke å bære på hoften feks. Jeg har en gutt på 15 mnd og løfter hele tiden selv. Det er umulig å la være da! :o) Sliter med bekkenet så jeg burde nok være mer forsiktig, ikke så lett!

Jeg har hørt at de løftene som kan være skadelig for baby er de som er så tunge at du må holde pusten for å ta nok i. Vi snakker mao TUNGT! Det som vistnok da kan skje er at blodtilførselen til morkaken blir svekket, men dette vet jeg lite om. Tror det skal fryktelig mye til!

Skrevet

jeg loefter og baerer lillegutt masse - han er 2 aar og 28 lbs (ca 10-13 kilo) - og kommer til aa forsette med det. Jeg loefter og baerer masse hjemme ogsaa - siden vi driver og pusser opp (som alltid) og mannen trenger hjelp til aa loefte ting noen ganger. Sist fikk jeg beskjed paa slutten (siste maaneden kanskje) at jeg burde begrense loefting til 10 kilo - foer det sa legen jeg kunne loefte saa lenge det ikke gjorde vondt. Men, saa har jo de fleste helsepersonell forskjelling mening paa ting da, saa hvis du er bekymret for det eller syns det er ubehagelig aa loefte, saa spoer legen eller jormor.

Skrevet

Tror nok det går bra med mindre du er veldig plaget med bekkenløsning...jeg har en sønn på to år og 12 kg som jeg må løfte inni mellom...og jeg har bl...må jo bare gjøre det av og til, og tror nok det er verst for bl min og ikke farlig for babyen.

Skrevet

Jeg har fått beskjed om å ikke løfte, men det er fordi jeg er plaget av bekkenløsning, blødninger og magesmerter.

Normalt skal man klare å løfte litt.

Hvor langt er du på vei?

Skrevet

Jeg jobber i barnehage med småbarn, og må bære endel. Det går helt fint så lenge kroppen ikke sier ifra at det er for tungt. Altså, får du vondt eller føler ubehag, så bør du nok ta det mer med ro. Men det er deg og ikke barnet som det går ut over.

Skrevet

Det siste er nok ikke helt sant. Ved tunge løft er det en fare for at morkaka skal løsne fra livmorveggen. I så fall får ikke babyen oksygen, og situasjonen er livstruende. Imidlertid har jeg lest at denne faren er størst de tre siste månedene før svangerskapet. Jeg leste et legesvar et sted som opererte med fem kilo maksimum de siste tre månedene før termin.

Men hvem greier overholde det? Jeg må innrømme at jeg ikke greide det forrige gang, og neppe greier det nå heller (med en toåring som gjerne vil bæres/løftes fra tid til annen).

Skrevet

Jeg mente selvsagt de tre siste månedene før fødsel, ikke før svangerskap :-)

Skrevet

Det skal vel gå fint, men jeg ville latt være hvir jeg fikk smerter.

Selv var jeg så smart å løfte 5-åringen min på 22 kg tidligere i kveld, og det fikk jeg virkelig svi for etterpå. Klarte nesten ikke gå etterpå pga. bekkensmerter, men nå er jeg plaget med det nesten hele tida uansett hva jeg gjør.

Skrevet

Hehe... Jeg ser ingen problemer i å løfte de barna jeg har fra før av, nå sliter jg litt med bekkenet, men i noen saker er det slik at må man, så må man. Men min svigermor er av den små-hysteriske sorten, nå mener hun det jo bare godt, men det blir fort frustrerende når panikken lyser av henne hver gang jg løfter barna. ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...