Gjest Skrevet 9. februar 2007 #1 Skrevet 9. februar 2007 Jeg har vistnok hatt sopp i 2 mnd. Brukt mycosatin krem og mikstur, samt krystalfiolett. Har prøvd canesten også. Det har hele tiden vært jeg som har hatt sopp, ikke tassen, men han har blitt behandlet han også. Var hos ny lege i dag. Og han ble helt satt ut. Babyen som ikke har fått mikstur på 2-3 uker har ikke en antydning til sopp. Legen ville ikke gi med tabletter før han var helt sikker på at det er sopp, så det ble både hudprøve og melkeprøve. Han mente at krystallfiolett skal ta soppen kjemperaskt hvis den ligger i huden. så nå blir det spennede, har jeg en underlig sær soppform eller har jeg bare atopisk eksem på puppen? Denne helgen skulle jeg ligge unna soppkremen og bare smøre med brystvortekrem....så får vi se da....spennende
Blomman Skrevet 9. februar 2007 #2 Skrevet 9. februar 2007 Har du gitt legen skrivet fra legetidskriftet som vi har lagt ut her... sopp på brystet lar seg sjelden dyrke..... Behandling skjer ut fra symptomer. Jeg lurer litt på om sopp som er gjenstridig er inni brystet. vet ikke men vil undesøke. kan du ikke sende mg en privat melding- dette skal vi fikse!
Blomman Skrevet 9. februar 2007 #3 Skrevet 9. februar 2007 Candidainfeksjon Candida albicans kan også infisere brystet. Dette kan oppstå som en sekundær komplikasjon etter antibiotikabehandling av en bakteriell mastitt eller i forbindelse med at barnet har oral candidiasis (trøske) (1, 2, 11). Candida blir sjelden påvist fra sår eller melkeprøver, slik at kvinnens symptomer ofte blir avgjørende for behandlingen (35). Symptomer på candidainfeksjon er sterke, brennende smerter som stråler ut fra brystknoppene, og de varer lenge etter at ammingen er avsluttet (1, 2). Lokal behandling med nystatinkrem (100 000 IE/g) lokalt på brystknoppene etter amming er førstevalget ved lokal behandling av soppinfeksjoner forårsaket av Candida albicans. Behandlingen bør vare i minimum 14 dager, og fortsette i inntil to dager etter symptomfrihet (1, 2). Nystatin absorberes i liten grad systemisk, og amming anses som trygt (29). Barnet som dier, skal behandles med nystatinmikstur (100 000 IE = 1 ml fire ganger daglig) for å unngå reinfisering av brystet, selv om det ikke har symptomer på candidainfeksjon (1, 2). Ved candidainfeksjon på brystknoppene bør engangsammeinnlegg benyttes. Klinisk erfaring i Norge tilsier at lokalbehandling med imidazolderivater (for eksempel klotrimazol) er mindre effektivt ved candidainfeksjoner på brystknoppene, selv om dette ikke er dokumentert. Ved stadig residiverende candidainfeksjon eller når nystatin og andre lokalt virkende antimyotika ikke er effektivt, kan det være aktuelt å bruke systemiske antimykotika som flukonazol (200 mg første dag, deretter 100 mg daglig i 14 dager) (32). Den beregnede teoretiske dosen flukonazol som overføres via morsmelk til barn som fullammes (0,4 mg/kg/dag), er langt lavere enn terapeutisk dose til barn med oral candidasis (2 - 3 mg/kg/dag) (32). Flukonazol er godkjent av American Academy of Pediatrics for bruk hos ammende (37).
Gjest Skrevet 9. februar 2007 #4 Skrevet 9. februar 2007 Han visste det så uansett skal jeg tilbake dit. Men de tablettene går på leveren og det er det som er hovedproblemet mitt. Jeg har nemlig en dårlig lever etter en tidligere komplikasjon i forbindelse med sykdom. Det er derfor han tok alt mulig av prøver. Man syntes det var rart babyen ikke hadde noe tegn til sopp, og så syntes han det var merkelig at jeg reagerte så kraftig på canesten (jeg blir verre av canesten) Jeg har fått atopisk eksem på føttene, fikk det samtidig som soppen, og den klødde også sinnsykt fælt. Er borte nå for jeg smurte litt sterk kortison salve på det. tok foresten melkeprøve også. Kan hende at det er sopp, men foreløpig virker den fete brystvortekremen likegodt som stinke mycosatin kremen.....heldigvis har jeg igjen av den hvis dette ikke funker. Han ville være veldig sikker før han i det heletatt ville vurdere å gi meg tablettene pga leverdritten..... er jo litt spennede å se da om det blir litt dyrkning i det minste....hehe
Gjest Skrevet 9. februar 2007 #5 Skrevet 9. februar 2007 foresten så tipper jeg på at det er sopp og at jeg samtidig reagerer med eksem på kremene og at jeg ikke kan ta tablettkuren.....typpisk meg. Men veldig godt å vite at lillegutt ikke lider da =)
Expat Skrevet 9. februar 2007 #6 Skrevet 9. februar 2007 Jeg husker fra en tidligere sak her hvor en legemamma faktisk fikk dyrket og det var candida, så du kan jo være heldig!
Blomman Skrevet 9. februar 2007 #7 Skrevet 9. februar 2007 Spørs om du ikke har eksem i tillegg - man kan få det av lang tids bruk av den mycostatinen.... Da kan du få en salve som heter dactacort... Men skjønner jo at legen venter med diflucan når du har en utsatt lever. Stor trøsteklem fra en febersjuk
mamelukken Skrevet 12. februar 2007 #8 Skrevet 12. februar 2007 Ble nesten litt satt ut når jeg leste innlegget ditt, Fertila, for det er som å lese om mine sopp-problemer... Jeg har også plagdes i over 2 mnd. Brukte Mycostatin på både meg og lillegutt like lenge, uten å bli bra. Til slutt bestemte jeg meg for å prøve krystallfiolett, etter tips herfra. Var også i kontakt med ammespesialist ang dette. Brukte krystallfiolett i 4 dager, men syntes jeg bare ble verre: jeg ble sår og sprukken rundt brystvortene, og det var vondt å amme. Begynte derfor å lure på om det virkelig var soppinf. jeg hadde??? Så jeg slutta med krystallfiolett og begynte å smøre med PureLan... og vips! Jeg ble nesten helt bra! :-) Krystallfiolett kan visstnok virke uttørrende. Har fortsatt å bruke PureLan morgen og kveld etter dette (et par uker siden nå) og det funker! Jeg er likevel ikke helt bra. Fremdeles litt rød og bittelitt flassete rundt brystvortene, men er ikke sår, og amminga er kos igjen. Hvis dette fortsetter like bra, så orker jeg ikke å begynne med ytterligere behandling for å bli helt kvitt hva-det-nå-er-jeg-har på puppene. Hvis lillegutt hadde vært yngre (han er 14 mnd) så hadde jeg nok villet det, men nå går det så greit, så jeg sier meg fornøyd med tingenes (eller skal vi si puppenes) tilstand for resten av ammeperioden. Blir interessant å høre hva du får til svar hos legen. Vet i hvert fall at hvis jeg får flere barn, så skal jeg vokte meg vel for soppinfeksjon. For noe herk! Lykke til videre!
Gjest Skrevet 12. februar 2007 #9 Skrevet 12. februar 2007 Etter en helg med kun purlan...og det fungerte bra, fikk jeg plutselig sinnsykt kløe i natt. Så da ver jeg tilbake på krystallfiolett og mycostantin. Er litt vondt å amme begge puppene fortsatt, men jeg er nå overbecist om at jeg har sopp og eksem.....typpisk. For det jeg trodde var sopp på utsiden av puppene ble nesten bra av purlanen, men det er nok sopp inni puppene også, Og det holdes sånn passe i sjakk av mycostatinen. Siden lillegutt ikke hadde antydning til sopp i munnen, ville ikke legen at han skulle få mere mixtur.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå