Gå til innhold

Noen i Afrika?

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, vi vurderer å flytte til Afrika med en liten baby (6mnd). Noen som har erfrainger fra å bo der med småbarn? (Vet at det er ulikheter mellom landene i Afrika, men kunne være greit å høre om hvilke ulike erfaringer dere har)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

dytter... er det virkelig ingen i hele Afrika???

• 2 uker senere...
Skrevet

Jeg bor i Afrika

Fodte i Norge, men dro tilbake da snuppa var 3 uker gammel. Saa lenge ungen din har faatt vaksiner og du folger det opp. Er det vel ikke noe fare.

Mange skadinaviske babyer her, Malaria har ingen faatt. (jeg har bodd her i 4 aar og enda ikke hatt malaria)

Ta med deg myggmiddel ifra Norge og bruk det. Husk at malaria myggen er mest sktiv om natten, saa bruk myggnett!!

For all del ikke gi barn malaria tabeletter,

Bare spor hvis det er noe du lurer paa.

karibu sana :)

• 1 måned senere...
Skrevet

Hei vi har bodd i afrika i ca to år nå, flyttet ned da barna var ett år. Skal ha nummer tre nå og drar hjem for å føde, planlegger å flytte ned igjen når barnet er ca to mnd. Vi har flere venner her nede som har små barn, noen har valgt å gi barna malaria tabletter (yngste norske baby på malaria tabletter er nå 6 mnd) noen har valgt å ikke gjøre det. Etter at barna veier ti kg er det i alle fall ingen fare i å gi dem malarone junior (malariatab.) Det er litt avhengig så klart hvor i Afrika du skal flytte, er det malaria fritt så er det jo litt enklere:)..... Husk å gi babyen alle de vaksiner som den kan ta før du flytter og følg nye opp med vaksinering. Ellers går det super å ha små barn i Afrika, vi trives og barna trives :))

• 4 uker senere...
  • 8 måneder senere...
Skrevet

hei dere som bor i Afrika og dro hjem for å føde, hvordan ordnet dere det praktisk? var dere fortsatt medlem i folketrygden? Reiste dere hjem til Norge lenge før fødselen, og hvor lang tid etter fødsel dro dere tilbake? Vi bor i Afrika og jeg planlegger å bli gravid, men er redd for å føde her pga standard på sykehuset her, så jeg har mest lyst til å føde hjemme i Norge.

• 3 uker senere...
Skrevet

Vi søkte om medlemskap i Folketrygden hos NAV Utland før vi reiste. Det fikk vi innvilget, så det betyr at vi har alle rettigheter som i Norge. Alle utgifter forbundet med svangerskapskontroll vil vi få refundert, så sant jeg er flink til å dokumentere og fylle ut alle skjemaer som skal til.

Vi planlegger å reise til Norge en måned før fødselen og tilbake igjen ca en måned etter.

Jeg har møtt veldig mange spebarnsmødre her, og alle, med unntak av en, reiste til hjemlandet sitt for å føde. Ellers er det varierende hvor kjapt folk kommer tilbake, fra 3 uker etter til 2 måneder etter fødselen. Kanskje det er lurt med åpen retur, og så se hvordan formen er...?

Skrevet

Heia,

Hvor bor dere?

Vi tenker på å flytte til østlige eller sørlige Afrika. Noen av dere som holder til der?

• 4 uker senere...
Skrevet

Hei,

Vi bor i Afrika, soennen vaar paa 2 aar var foedt i Nairobi. Det var en veldig fin opplevelse. mye bedre oppfoelging enn jeg har erfart i Norge. De har helt supre barneleger der ogsaa. Naa bor vi i Rwanda og venter nr 2, her er ikke fasilitetene like bra men jeg tror nok at vi blir her for aa foede likevel.

Det er fantastisk aa bo i Afrika med smaa barn. Samfunnet har en helt annen holdning til aa ta vare paa barn i fellesskap. Et godt grunnlag for nyskjerrige, selvstendige og kjaerlige barn.

Naar det gjelder malaria og barn, ville jeg overhode ikke anbefale malaria profelakse, det er mye mye bedre aa ta andre forhaands regler.

Lykke til

• 6 måneder senere...
Skrevet

hei,

jeg lurte på om du flyttet til Afrika med babyen? Er gravid og har fått tilbudt jobb i Nigeria, så jeg lurte på om du hadde gode eller dårlige erfaringer? Flott om du har tid til å skrive litt om dette:)

• 1 måned senere...
Skrevet

hei!

Befinner meg for tiden i Tanzania. Har bodd her nå i snart eit år med to barn, på tre og fem år. Ingen har vært syke så langt. I begynnelsen gikk vi alle på lariam, uten å reagere på det i det hele tatt!

Jeg er gravid i 20 uke nå, har vurdert å begynne å bruke lariam igjen, pga av masse mygg og liten lyst til å få malaria.

Skal føde i Nairobi i Mars. Det skal visst være veldig bra!!

Ellers så må jeg bare si at å bo i Afrika med små barn er fantastisk!!

pechvogel

• 4 måneder senere...
Skrevet

Ja nå har vi bestemt oss for å flytte til Abuja når babyen blir noen måneder... spent på hvordan det blir! Tenker som så at hvis det føles for usikkert, så kan vi jo bare flytte hjem igjen!:)

• 1 år senere...
Skrevet

Jeg har veldig lyst til å flytte til Afrika med mine barn på 4 og 6 år.

Er utdannet førskolelærer og kan tenke meg å jobbe i en barnehage mens vi bor der og at barna går på vanlig skole (ikke slik internasjonal skole med bare "turister")

Noen som vet hvordan jeg kan komme i gang med å finne jobb? Har vært i kontakt med sos barnebyer, redd barna etc. men ingen der som kan hjelpe meg videre....

Noen her som kan hjelpe meg?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...