Gå til innhold

Finnes det noen "lov" man kan bruke for å få keisersnitt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har gode grunner, ble hastesnitt sist og er nå gravid med tvillinger hvor begge ligger i sete.

Skal føde på sykehuset lillehammer, og de mener det er best for barna å bli født vaginalt uansett hva jeg måtte mene og føle.

Skal ta kampen, men lurer på om det finnes noe lovverk som sier at de ikke kan nekte meg keisersnitt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, vet ikke om noe lovverk desverre, men du må bare kreve keisersnitt eller bytte sykehus. Svigermora mi fødte to tvilling-jenter på 27 år siden, en vanlig vei og en i sete..Hun har fortsatt problemer med bekkenet! Og legen innrømmet at det var feil konklusjon at hun ikke skulle ha ks...

SÅ NÅ skal du bare stå på jente, og kreve KS.

Og hva som er best for barna vet jo ikke legen før de er ute eller???

De aner jo ikke hva slags fødsel det blir!

Sønnen min kom med KS og hadde 10, altså FULL score på apgar. Kunne ikke hatt det bedre...Men den vanlige veien kunne han aldri ha kommet...

Du trenger ikke bruke loven, bare vær bestemt og si at du ikke er villig til å diskutere, at du er klar over risikoen ved ks, men at du også er klar over at setefødsel ikke alltid går så bra.

Du må bare aldri stille deg positiv til en vaginal fødsel og si at hvis ikke de vil gi deg det så må du prøve å få byttet sykehus...

Lykke til, og oppdater oss her inne om du skal til ny samtale...

Skrevet

Ingen lov jeg vet om, bortsett fra fritt sykehusvalg, selvsagt.

Men registrerer du deg på The Lancet sine sider (gratis) så vil du kunne søke opp veldig gode og vitenskapelige artikler om emnet. Dette er et veldig tungt vitenskapelig tidsskrift, som leger holder seg oppdatert med. De hadde en DIGER undersøkelse for noen år siden, om seteleie og keisersnitt vs. vaginal fødsel, og konkluderte med at keisersnitt var best for både mor og barn ved seteleie. Jeg vet at det i Norge er gjort en tilsvarende undersøkelse som konkluderte med det motsatte, men det må da telle til "din" fordel at det er tvillinger?

Det kan i hvert fall være greit å finne den undersøkelsen, printe den ut og smelle i bordet med.

Skrevet

Her er en oppsummering av artikkelen jeg viser til:

Summary

Background

For 3–4% of pregnancies, the fetus will be in the breech presentation at term. For most of these women, the approach to delivery is controversial. We did a randomised trial to compare a policy of planned caesarean section with a policy of planned vaginal birth for selected breech-presentation pregnancies.

Methods

At 121 centres in 26 countries, 2088 women with a singleton fetus in a frank or complete breech presentation were randomly assigned planned caesarean section or planned vaginal birth. Women having a vaginal breech delivery had an experienced clinician at the birth. Mothers and infants were followed-up to 6 weeks post partum. The primary outcomes were perinatal mortality, neonatal mortality, or serious neonatal morbidity; and maternal mortality or serious maternal morbidity. Analysis was by intention to treat.

Findings

Data were received for 2083 women. Of the 1041 women assigned planned caesarean section, 941 (90·4%) were delivered by caesarean section. Of the 1042 women assigned planned vaginal birth, 591 (56·7%) delivered vaginally. Perinatal mortality, neonatal mortality, or serious neonatal morbidity was significantly lower for the planned caesarean section group than for the planned vaginal birth group (17 of 1039 [1·6%] vs 52 of 1039 [5·0%]; relative risk 0·33 [95% CI 0·19–0·56]; p<0·0001). There were no differences between groups in terms of maternal mortality or serious maternal morbidity (41 of 1041 [3·9%] vs 33 of 1042 [3·2%]; 1·24 [0·79–1·95]; p=0·35).

Interpretation

Planned caesarean section is better than planned vaginal birth for the term fetus in the breech presentation; serious maternal complications are similar between the groups.

Affiliations

a. Department of Obstetrics and Gynaecology, Sunnybrook and Women's College Health Sciences Centre, University of Toronto, Toronto

b. Maternal Infant and Reproductive Health Research Unit, Centre for Research in Women's Health, University of Toronto, Toronto

c. Faculty of Nursing, University of Toronto, Toronto

d. Department of Paediatrics, McMaster University, Hamilton, Ontario, Canada

e. Clinical Epidemiology and Biostatistics, McMaster University, Hamilton, Ontario, Canada

Skrevet

Tusen takk alle sammen! Føler meg litt sterkere nå når jeg ser at andre mener det samme som meg. Har vært inne på alle mulige statistikker og fant veldig mye som taler min fordel inne på fhi så skal skrive et langt brev til sykehuset. Min fastlege ville også skrive et brev i forbindelse med sykehistorie etter sist fødsel og anbefale keisersnitt, selv om jordmora på sykehuset sa at det ikke hadde noe å si. Har bestemt meg for at denne kampen skal jeg vinne:-)

Skrevet

Nei, vet ikke om noen spesifikk lov, nei.

MEN kvinnen SKAL ha medbestemmelsesrett når det gjelder behandlingsmetode - her fødselsmetode!

Det viser seg gang på gang at de som VIRKELIG vi ha KS som regel får det. Selv om kampen kan være tøff.

MEN en ting jeg synes vi kan bruke, alle vi som sliter med/mot helsevesenet - er den artikkelen fra - nå husker jeg ikke helt om det var i BAM, GRAVID eller F&B - men i ett av disse magasinene så sier et av Oslosykehusene - svart på hvitt - at de til slutt IKKE NEKTER noen kvinne KS!!!!

(hvis noen av dere der ute vil at jeg skal grave fram denne artikkelen så skal jeg gjerne det!).

Denne artikkelen kan man (kopiere og )ta med seg når man kjemper... og om intet annet hjelper så kan man kreve å bli overført dit!

Skrevet

Det var Rikshospitalet. Sto i bladet Gravid. Har ikke artikkelen her, men det var grunnen til at jeg søkte meg til Riksen. Har fått fødeplass og gitt beskjed at jeg ønsker KS, og skulle få samtale om det etter UL i uke 19. Skulle ønske vi kunne tat samtalen før, så jeg slipper å tenke så mye på dette (er i uke 12 nå) men skal f... ikke gi meg!

Jeg har -som dere- lest absurd mye om vaginal vrs keisersnittfødsel, i tillegg til at jeg er født med det selv osv osv og det er ikke den ting en lege kan si som kan overbevise meg om at vaginal fødsel er best.

Nei, stå på krava, jente! Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...